[DOOR MICHELLE] ‘Monsterbonsterbulderbek, monsters zijn te gek!’
– Het monsterbonsterbulderboek –
Het verhaal
Het monsterbonsterbulderboek gaat over Bruno. Bruno is een jongen die houdt van wilde spelletjes en vieze geluiden. Hij is een echt monster volgens zijn ouders. Zijn ouders vinden het erg vervelend en willen dat hij daarmee stopt! Maar dat wil Bruno niet. Hij wil heel graag dat zijn vader en moeder monsters zijn, want dat hoeft hij zich niet meer netjes te gedragen. Gelukkig heeft hij een tovertoeter waarmee hij zijn ouders kan veranderen in monsters. Maar het leven met die gekke monsterouders blijkt toch niet zo leuk te zijn als hij had gedacht. Zou het Bruno lukken om zijn vader en moeder terug te toveren?
Recensie
Op de kaft staat een vriendelijk kijkend monster met een jongetje op zijn hand. Als je het boek openslaat zie je de ‘kindertekeningen’ van Bruno met de monsters. De kinderen beginnen meteen te fantaseren wat er in het boek zal gaan gebeuren.
Het boek start zonder monsters, maar vanaf het begin is het duidelijk wie Bruno is. De vraag is nog, wie is dat monster op de voorkant van het boek. Als Bruno op de tovertoeter blaast is het duidelijk! Je ziet in kleine stapjes hoe pap, mam en het hondje veranderen.
Tijdens het boek reageren kinderen spontaan op de sprekende tekeningen. Ze zoeken de verschillen en overeenkomsten tussen pap en het monster en reageren met ‘Ooh’ en ‘Aah’ als ze horen wat de monsters allemaal doen.
Dit boek sluit mooi aan bij het thema van Kinderboekenweek 2017 Griezelen! Gruwelijk Eng. Jozua Douglas heeft dus naast de kerntitels voor groep 3/4 en 5/6 ook voor de onderbouw een spannend en grappig verhaal geschreven.
Extra informatie
- Op de eerste bladzijde van het boek staan deze website genoemd. Dit is de website van de uitgever met informatie over de schrijver van het boek. Maar ook tips voor andere boeken.
- Dit is de website van de schrijver. Je kan hier een klassenbezoek regelen en informatie vinden voor een boekbespreking.
- Op deze website kun je meer informatie vinden over de illustrator van dit boek, Marieke Nelissen.
Met dank aan Uitgeverij de Fontein voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen?
Ideeën mini leeslessen Het monsterbonsterbulderboek
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Het monsterbonsterbulderboek interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:
Voor het voorlezen:
Lees de titel voor van het boek, de schrijver en illustrator terwijl je het boek naar de kinderen gericht houdt.
- Over wie zou dit boek gaan? Weten we al hoe de personen op de voorkant heten?
- Wat vind je van het monster? (Spannend, eng, vriendelijk, enz.)
- Wat denk je dat het jongetje vindt van het monster?
Tijdens het voorlezen:
- ‘Ik wou dat jullie ook monsters waren.’ Voorspellen: Zou Bruno ervoor kunnen zorgen dat zijn ouders monsters worden? Zo ja, hoe dan?
- Pap giet stroop over Bruno’s hoofd. Wat vindt Bruno hiervan
- ‘Geef mijn toeter terug!’ gilt Bruno. ‘Nee’, zegt pap. ‘Veel te lekker. Mjam, mjam, mjam.’ Hoe zou Bruno kunnen zorgen dat hij zijn toeter terug krijgt?
Na het voorlezen:
- Bruno wil graag monsterouders en later toch niet meer. Hoe kan dat nou? Wat heeft Bruno geleerd?
- Wie zou jij het liefste willen zijn? Een monster of een mens of allebei en waarom?
- Bruno heeft een tovertoeter. Als jij er ook één had wat zou jij dan toveren?
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de tekeningen: rommel, bende en opruimen.
- Door de woorden voor te doen: stampen, bonken, razen, ronken, smakken, slurpen, vreten en knoeien, pakkerd en smakkerd.
- Uitleggen met andere woorden: geen kik geven en ellende.
Enkele lesideeën bij het boek zijn:
- Natuur/ Lichaamoriëntatie Vergelijken je lijf met het monsterlijf van pap en mam. Wat heeft de een wel en de ander niet? (Ogen op steeltjes, staart, grote blauwe neus, groen, wilde baard, geen benen meer, enz.)
- Teken eerst jezelf en daarna in drie stappen hoe je verandert in een monster. Zo heb je je eigen miniboek!
- Drama Beeld met de hele klas de onderstaande woorden uit. Let hierbij vooral op de gezichtuitdrukkingen en bewegingen die hier bij passen.
Schrikken, rillen, hikken, gillen, slikken, brullen, stikken, spugen, blazen, smakken, slurpen, smeren en rollen, stampen en een pakkerd en smakkerd geven.
Als je dit met iedereen hebt geoefend, kun je daarna 1 kind een woord laten uitbeelden en de andere kinderen laten raden wat hij doet. Zo oefen je met drama eerst de passieve woordenschat door uit te beelden wat je zegt en daarna de actieve woordenschat doordat de kinderen moeten benoemen wat een ander kind doet. - Handvaardigheid Knutsel een tovertoeter
Pak een gekleurd A4-papier en rol hierin een keukenrol en plak het papier vast. Met een groot rond vouwblaadje maak je de klankbeker. De cirkel vouw je door midden en knip je tot de helft in. Daarna knip je een cirkel eruit ter grote van de keukenrol. Dan plak je hem om het uiteinde van de keukenrol. Inspiratie nodig? Zoek naar vuvuzela zoals hier, hier of hier.