Het mooiste geschenk

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Jim dacht op zijn werk: wat moet ik beginnen?
ik moet echt iets schitterends voor haar verzinnen
dat ik weinig geld heb-ja, dat is waar
maar er moet toch iets zijn om te geven aan haar…’

-Het mooiste geschenk-

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf 4 jaar.

Het verhaal

Cover Het mooiste geschenk

Jim wil iets moois geven aan Della en Della wil iets moois geven aan Jim. Zonder het van elkaar te weten geven ze hun mooiste en dierbaarste bezit in ruil voor een geschenk voor de ander. Gewoon omdat ze stapelgek zijn op elkaar! Als ze tot de ontdekking komen wat ze voor elkaar over hadden dan begrijpen ze dat ze heel gelukkig zijn met de echte en ware liefde voor elkaar.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Dit prachtige op rijm geschreven kerstprentenboek van Marianne Busser en Ron Schröder is een waar liefdesverhaal wat zich afspeelt rond de kerstperiode. Het is gebaseerd op de tijdloze klassieker van O. Henry’s. ‘The gift of the Magi.’ Leontine Gaasenbeek heeft het prachtig en sfeervol geïllustreerd. Het liefdevolle verhaal is mooi op rijm gezet en aan het einde is er een verwijzing naar het kerstverhaal uit de bijbel. Een mooie overgang om dat verhaal na dit verhaal te vertellen. De laatste zin over het kerstkind zegt alles na het lezen van dit verhaal. ‘Dat voor alle mensen die leefden en leven, uit liefde echt alles ooit op wilde geven.’ Een mooi prentenboek vol met rijke taal en een krachtige boodschap. Het verhaal blijft hangen zo zelfs, dat je het door wil vertellen aan anderen. De tekst op de achterkant van het boek is uitnodigend en zal ik hieronder citeren:

‘Della en Jim houden van elkaar
Zij houdt van hem en hij houdt van haar
Ze willen zo graag iets bijzonders bedenken
Om dat dan met kerst aan de ander te schenken
Een prachtig verhaal dat je steeds bij zal blijven
Een schrijver die zou het ooit op moeten schrijven
Zodat alle mensen-groot maar ook klein
Kunnen zien hoe dwaas en hoe mooi liefde kan zijn!’

Met dank aan uitgeverij Uitgeverij Unieboek /Het spectrum voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën voorlezen Het mooiste geschenk.

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Het mooiste geschenk kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Verder vind je in dit blog ook uitwerkingen hoe  je met dit prentenboek aan de slag kunt gaan met geletterdheid en hoe je allerlei activiteiten kunt koppelen aan dit specifieke boek.

Introductie en voorlezen

Als introductie:

Als de kinderen een cadeautje uit zouden mogen kiezen, wat zou dan voor hen het allermooiste geschenk zijn? Bespreek dit vooraf aan het voorlezen. Vraag door waarom dat specifieke cadeau het allermooiste geschenk zou zijn. Vraag vervolgens of ze thuis iets hebben wat ze nooit zouden willen missen. Iets waar ze aan gehecht zijn en als ze het niet meer zouden hebben zouden ze verdrietig worden.

Voor het voorlezen:

Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:

  • Jim en Della houden heel veel van elkaar. Ze zijn wel arm maar met Kerst willen ze voor elkaar het allermooiste cadeau kopen. Ze hebben allebei iets heel bijzonders waar ze aan gehecht zijn en ze zouden verdrietig worden als ze het niet zouden hebben. Toch raken ze het kwijt….luister maar eens

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie. In dit boek is het verhaal zelf van groot belang, de prenten geven een mooi sfeerbeeld waarbij de emoties van de gezichten af is te lezen. Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment of een illustratie uit het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

Kijk en vergelijkKijk naar de tekening op de pagina van hoofdstuk 7 ‘Omdat ik van je hou’ Kijk daarna naar de tekening op de bladzijde waar ze samen een eenvoudig wijntje drinken. Wat is het verschil als je kijkt hoe Della en Jim zich voelen?
BetwijfelenDenk je dat dit verhaal echt gebeurd is? Waarom wel of waarom niet?
BedenkenDella en Jim twijfelen allebei of ze hun dierbaarste bezit wel af willen staan. Wanneer jij Della was of wanneer jij Jim was zou jij dan ook twijfelen? Waarom wel of waarom niet?
OplossenHad Della ook nog een andere oplossing kunnen bedenken? Had Jim nog een andere oplossing kunnen bedenken?
VoorspellenBij de eerste keer voorlezen: Nadat ze haar haar had afgeknipt…Hoe denk je dat Jim reageert als hij Della ziet? Wat zou ze moeten doen volgens jullie? Vraag dit ook als Della haar cadeau aan Jim geeft. Hoe zou Jim reageren?
OntwerpenDe mooie haren van Della gaan naar de pruikenmaakster. Ga naar hoofdstuk 5 ‘Het haar.’ Hoe denk je dat de pruik van de haren van Della eruit gaat zien?
Grote ideeënDe boodschap in dit verhaal is dat je bij echte liefde voor elkaar alles op wil geven. Je hebt heel veel over voor de ander. Kunnen we samen bedenken wat je allemaal over kunt hebben voor anderen?
VerbindenDella en Jim hadden alles over voor elkaar. Wat betekent dat als je alles over hebr voor elkaar. Kun je iets noemen wat jij over hebr voor iemand anders?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties:haard, lokken.
  • Uitleggen met andere woorden: kostbaar, simpel, schenken, sprankelends, pruikenmaakster, twijfelen, geschenk, sfeervol, eigenaar, kassa, bleek worden, zoektocht, van slag zijn, verklaren, niets meer waard, de pijn verzachten.
  • Uitbeelden, laten zien sjouwen, vlecht, diep zuchten.

Werken vanuit essentiële thema’s

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.

Essentieel thema

Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.

Bij dit boek past het essentieel thema: 
Kerst

De zin die centraal kan staan is: ‘lief zijn voor elkaar’.
Als centrale woord zou ik ‘lief‘ kiezen.

Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:

  • Lief zijn voor elkaar
  • Feest en cadeautjes

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven:

  • Als je het boek openslaat zie je een inktpotje met een ganzenveer erin. Laat de kinderen eens experimenteren met het schrijven met een ganzenveer of een kroontjespen en inkt. Ze mogen een boodschap voor Kerst opschrijven en die mooi versieren.
  • Kunnen de kinderen rijmwoorden bedenken bij enkele kernwoorden uit het verhaal; haren, arm, rijk, horloge, verdriet,  cadeau etc.
  • Kaartjes schrijven bij ingepakte cadeautjes.
  • Teken jouw mooiste geschenk en schrijf er iets bij.
  • Maak een lijstje wat je kunt kopen als het kerstmis is.

Rekenen:

  • Juf Anke heeft leuke dobbelwerkbladen gemaakt met verliefde hartjes.
  • Wie heeft de langste haren in de klas en wie de kortste?
  • Hoeveel mensen zie je in de winkels?
  • Hoeveel ramen tel je bij Jim op het dak?
  • Lees hoofdstuk 2 nog eens voor
    • Wat betekent ‘het is niet genoeg’
    • Wat betekent weinig blijft weinig.
    • Hoeveel vlammen zie je in het haardvuur?
    • Welke hoed is het grootste in de winkel van de Hoeden en Petten.
    • Welke hoed is het breedst?
    • Welke prijs zou er op de prijskaartjes kunnen staan?

Muziek:

Creatief:

  • In de etalage zie je verschillende hoeden en petten. Maak een eigen creatie van een hoed of pet.
  • Maak iets moois voor in je haar.
  • Maak met linten en doosjes mooie ingepakte cadeautjes
  • Hoe zou het mooie gouden horloge van Jim eruit zien? Teken het.
  • Op de tweede bladzijde zie je een meneer die stropdassen verkoopt. Maak ook een stropdas.

Spel:

  • Juf Linda heeft een grote verzameling spelletjes bij elkaar gezet waarbij gewerkt wordt aan de relaties onderling. Ook voor kleuters staan er geschikte spelvormen tussen.
  • Bij mamaliefde kun je eindeloos veel leuke spelletjes vinden voor buiten.
  • Met de ideeën uit de verzameling spelletjes rondom groepsvorming van klassekracht kun je aan de slag.
  • Scoutingpolaris heeft spelletjes gepubliceerd voor diverse leeftijdsgroepen waarbij het doel is om positief met elkaar om te gaan.

Overige ideeën

Vergelijkbare artikelen