[DOOR MICHELLE] ‘Hij verstopt zich in het gras, begint zachtjes te grommen en maakt zich klaar om zijn prooi te bespringen.‘
– Ik zou wel een kindje lusten –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.
Het verhaal
Kleine krokodil krijgt elke ochtend bananen als ontbijt. Tot hij op een morgen niks wilt eten en zegt: ‘Ik zou wel een kindje lusten’. Zijn vader en moeder vinden dat geen goed idee en bieden hem allerlei andere alternatieven aan, zoals worst of chocoladetaart. Kleine krokodil houdt echter voet bij stuk en wil alleen een kindje eten. Wanneer hij bij de rivier een kindje ontmoet, doet hij een bijzondere ontdekking. Zal hij het kindje gaan opeten?
Ben je benieuwd naar dit boek. Bekijk hier het inkijkexemplaar.
Recensie
Ik zou wel een kindje lusten is een boek waarin veel mensen zich zullen herkennen. Wanneer je aangeeft dat je iets niet lust, bieden anderen je vaak iets anders te eten aan. Kleine krokodil is echter heel specifiek in zijn wens, waardoor zijn ouders wanhopig worden.
‘Boehoe! Boehoe! Onze lieve kleine krokodil wil niet meer eten!‘
Ze blijven proberen om hem iets te laten eten. Deze herhaling in het boek spreekt jongen kinderen aan en maakt het boek voorspelbaar en makkelijker te begrijpen. De kleurrijke illustraties met veelzeggende gezichtsuitdrukkingen maken van Ik zou wel een kindje lusten een boek dat een feest is om voor te lezen.
Het prentenboek ‘Ik zou wel een kindje lusten’ is gekozen voor de campagne Geef een prentenboek cadeau in 2022. Een speciale editie van het prentenboek is vanaf vrijdag 13 mei 2022 te koop in de boekhandel voor slechts 2,50 euro. Aan wie geef jij het boek cadeau?
Andere leuke prentenboeken voor de onderbouw zijn Violetta in Regenboogland en Olli droomt.
Met dank aan Uitgeverij Gottmer voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Ik zou wel een kindje lusten
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Ik zou wel een kindje lusten interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Introductie
Vertel dat je heel veel trek hebt in iets, maar niet zo goed weet wat je zal gaan eten. Hebben de kinderen ideeën voor jou?
Voor het voorlezen:
Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.
- Wat zie je op de kaft?
- Hoe kijkt de krokodil?
- Waarom zouden er bananen in de omslag staan?
Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.
- De kleine krokodil eet elke dag bananen, maar heeft daar geen zin meer in. Hij wil een kindje eten, maar is dat wel een goed idee?
Tijdens het lezen:
- ‘Hoe kom je daar nu bij, kleine krokodil!, roept mama verbaasd.’ Waarom denken jullie dat kleine krokodil zegt: Ik zou wel een kindje lusten?
- Stel na de bladzijde met ‘…prooi te bespringen.‘ de vraag: Wat zou er nu gaan gebeuren?
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Kijk en vergelijk
- Bekijk de verschillende gezichtsuitdrukkingen van de kleine krokodil en zijn vader en moeder. Welke emoties voelen ze op welke bladzijden en waardoor zou dat komen?
Betwijfelen
- Word je groot en krijg je sterke tanden van bananen?
Bedenken
- Waarom zou de kleine krokodil zich duizelig voelen? Heb jij dat ook weleens gehad?
Oplossen
- ‘Verhip, mislukt! denk de kleine krokodil.‘ Hoe zou hij het nu op kunnen lossen?
Voorspellen
- Stel na de bladzijden met ‘….prooi te bespringen.’ de vraag: Wat zou er nu gaan gebeuren?
Ontwerpen
- Verzin een lekker gerecht voor kleine krokodil.
Verbinden
- Heb jij ook weleens geen zin om te eten wat je ouders hebben voorbereid? Wat doe je dan?
Grote ideeën
- Wat gebeurt er als je niet eet?
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties: wanhopig en jammeren.
- Uitleggen met andere woorden: snoeperd, bewondering, bemoeien, mopperen, trek, lusten, verhip en mislukt.
- Door in het echt te laten zien/voelen: bespringen van een prooi, tollen op je benen en duizelig.
LIST bij kleuters
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.
Essentieel thema
Bij dit boek past het essentieel thema: Wat eet jij vandaag?
De zin die centraal kan staan is: ‘Ik lust wel een kindje’. Als centrale woord zou ik ‘lust‘ kiezen, omdat het klankzuiver is en veel verschillende letters bevat.
Ik zou wel een kindje lusten is een boek wat goed te gebruiken is bij een thema wat gaat over voeding. Gezonde en ongezonde voeding kunnen worden besproken en ook het verschil in voeding tussen mensen en allerlei dieren.
Mogelijke activiteiten
Hoeken:
- Restaurant
- Dierentuin: waarbij de dierenverzorgers de dieren voeding geven en er ook een eetgelegenheid is voor de mensen
Creatief schrijven:
- Teken je lievelingseten en schrijf erbij: Ik zou wel ……..lusten. of Ik lust ……….
- In de restauranthoek: een menukaart, een boodschappenlijstje van de kok, een kassabonnetje, een bordje gereserveerd en een naambordje voor de tafelschikking.
- In de dierentuin: een bord met wat en hoeveel de dieren eten bij elke soort, een naambordje voor de dierenverzorger, een entreeticket en een plattegrond van de dierentuin.
Muziek:
Lezen:
- Voor kinderen die Nederlands als tweede taal hebben is het boek Er ligt een krokodil onder mijn bed vertaald. Hier kan je het boek in wel 30 talen beluisteren. Waarschijnlijk gaan ze dit ook nog doen voor Ik zou wel een kindje lusten.
Creatief:
Drama:
- Bij het prentenboek Ik zou wel een kindje lusten is een knuffel verkrijgbaar. Verzin samen met de kinderen andere verhalen die de kleine krokodil kan gaan beleven.
Titels bij het thema Wat eet jij vandaag?
- Waar is mijn noedelsoep? (bekijk de ideeën voor mini leeslessen)
- Kom je bij me eten?
- Grrroentosaurus (bekijk de ideeën voor mini leeslessen)
- Willewete Eten in de wereld
- Wij eten hier geen klasgenootjes
- Wat eten we vandaag?
- Prinses Arabella en reuzentaart (bekijk de ideeën voor mini leeslessen)
Prentenboeken over krokodillen
- De krokodil die niet van water hield (bekijk de ideeën voor mini leeslessen)
- Tellen (bekijk de ideeën voor mini leeslessen)
- Er ligt een krokodil onder mijn bed
- Pas op, een krokodil
- Krokodil is jarig
- Olifant en krokodil
- Krrr…okodil
Overig idee
- Handleiding voor leerkrachten van groep 1-2 gemaakt door de Bibliotheek