Kerst met de krijtjes

[Door MARIE-JOSE] ‘Teun was blij dat zijn krijtjes zulke mooie cadeaus hadden gekregen.
Hijzelf had alleen brieven van Grijs, Gregorius en Neonrood waarin stond dat ze niet thuis zouden komen met kerst.’
– Kerst met de krijtjes –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 2.

Het verhaal

Cover Kerst met de krijtjes

Teun is samen met de krijtjes druk bezig om kerstkaarten te maken. Dan worden er brieven bezorgd. Niet voor Teun, maar er is een brief voor perzikkleurig krijtje. Omdat hij zo verlegen is zit er een cadeautje in de brief. Er is ook een brief voor beige krijtje. Beige krijtje krijgt een cadeau wat precies past bij zijn beige kleur. Er worden ook nog brieven bezorgd voor grijs krijtje en voor beginnerskrijtje. In de brieven zitten kleine cadeautjes. Als Teun en de krijtjes de doos met kerstspullen openmaken vinden ze daar allerlei kerstversieringen. Teun is wel een beetje verdrietig want in de brieven staat ook dat sommige vrienden niet kunnen komen. Gelukkig heeft hij met zijn krijtjes een fijne tijd. Ze spelen samen in de sneeuw, versieren de kamer en zingen liedjes. Teun vindt het geweldig dat de krijtjes cadeautjes krijgen. Hij heeft niet in de gaten dat de krijtjes voor hem ook een verrassing hebben…

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Een boek vol verrassingen! Jonge kinderen zijn dol op flap- en uitklapboekjes. Dit boek overtreft de flap- en uitklapversies. Dit boek biedt nog meer! Uit elke brief haal je een cadeautje. Cadeautjes met spelletjes, een recept, kaarten en je kunt zelfs een echte dreidel maken. Dat zal veel kinderen aanspreken. Het is meer een doeboek dan een voorleesboek. Centraal staat het krijgen en geven van cadeautjes.

De taal is rijk, maar de humor is voor jonge kinderen niet altijd te begrijpen. Zo zegt geel krijtje bijvoorbeeld. ‘Ik vind dat de neus van de sneeuwpop een banaan moet zijn’. Oranje krijtje, die eruit ziet als een wortel reageert met ‘Het zal me een wortel wezen wat jij vindt’ Vierjarigen zullen deze humor niet begrijpen. Dit soort humor kom je in het verhaal regelmatig tegen. Dat maakt het boek meteen wel geschikt voor oudere kinderen, die de woordgrapjes zeker kunnen waarderen.

Het boek is ook kwetsbaar te noemen. De spelletjes zitten los in de enveloppen en kunnen snel kapot gaan of wegraken. Het boek zelf is een cadeautje en cadeautjes passen bij kerst. Dus wie weet ligt het bij jullie dit jaar ook onder de kerstboom!

Met dank aan uitgeverij de Fontein voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën voorlezen Kerst met de krijtjes

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Kerst met de krijtjes  kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken. 

Introductie

Laat het filmpje kleuren met de krijtjes zien. Vertel daarna dat dit boek ook over de krijtjes gaat. Zorg voor een grote envelop met een verrassing erin voor de klas, geadresseerd aan de kinderen van de klas. (de verrassing kan bijvoorbeeld een doosje krijtjes zijn). Voer daarna een gesprek met de kinderen of ze het leuk vinden om cadeautjes te krijgen.

Voor het voorlezen:

Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben wat dat betekent. Zien ze de strik op de kaft? Wat hangt eraan de strik? Wanneer gebruik je een strik?

Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:

  • Vertel dat in dit boekje de krijtjes samen kerst gaan vieren. Ze spelen samen, versieren het huis, maken iets lekkers en dan brengt de postbode zomaar dikke brieven. Wat zou erin zitten?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie. 

Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen: 

Kijk en vergelijk: Bekijk de voorkant van de brieven en vergelijk deze met elkaar. Wat staat erop? Is dat overal hetzelfde? Wat is overal anders? 
Betwijfelen: Vindt Teun het leuk dat de krijtjes brieven krijgen met cadeautjes? Wat vindt hij wel leuk en wat niet?
Bedenken: Beige krijtje krijgt een recept. Hij is allergisch geworden van het graan. Hoe zou dat komen denken jullie?
Oplossen:Teun is een beetje verdrietig. Hoe komt het dat hij verdrietig is? Hoe lossen de krijtjes het op? Hoe zou jij Teun vrolijk kunnen maken?
Voorspellen: Op de laatste bladzijde zie je de hond weglopen met een zuurstok in de bek. De zuurstok zegt ‘Joepie! Eindelijk! Wat zou er gaan gebeuren met de zuurstok?
Ontwerpen: Op de bladzijde waar het eindelijk kerstavond is en het tijd is voor het grote kersttoneelstuk. Als je naar de plaatjes kijkt waar zou het toneelstuk over gaan? Kunnen jullie dat ook naspelen
Grote ideeën:  Vind jij het leuker om cadeautjes te geven of vind je het leuker om cadeautjes te krijgen?
Verbinden:  Hoe versieren jullie het huis met kerstmis?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: ze voelden zich rozig, kunstwerk, standaardverzending. 
  • Uitleggen met andere woorden: serveren, glutenvrij, meesterwerk, online bestellen, opmerken, respect, mokken.

Werken vanuit essentiële thema’s

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s

Essentieel thema

Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.

Bij dit boek past het essentieel thema: Kerst

De zin die centraal kan staan is: ‘Er is een brief gekomen!’. Als centrale woord zou ik ‘brief‘ kiezen. 

Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:

  • Feest
  • Verrassing
  • Post

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven:

  • Laat kinderen zelf enveloppen adresseren voor iemand die ze willen verrassen. Bekijk goed hoe je de voorkant van een envelop beschrijft. Ze mogen in de envelop een verrassing voor de persoon stoppen. (bijvoorbeeld een mooie tekening of een lieve wens)
  • Beige krijtje kreeg een recept. Kunnen de kinderen zelf ook een recept bedenken?

Rekenen:

  • Vanuit de noordpool werd een brief bezorgd waarin een mooie plattegrond zat van een reis die gemaakt is over de hele wereld, door Gregorius de geweldige en Neonrood. Bekijk samen met de kinderen de wereldkaart. Kunnen zij zelf ook een kaart maken met een reis erop. Bijvoorbeeld de reis van huis naar school?
  • Op de bladzijde waar de krijtjes samen zingen:
    • Hoeveel krijtjes zitten in het krijtjeskoor?
    • Welk krijtje is het langst, het kortst?
    • Wie is het dikst, dunst?
    • Hoeveel groene letters tel je, hoeveel blauwe?

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

  • Beginnerskrijtje kreeg een spel. Speel samen het spel ‘de grote krijtjes vakantie race’ uit de envelop
  • Speel het verhaal van de krijtjes na, zorg voor verschillende enveloppen met inhoud. Vertel de kinderen welk krijtje zij zijn, zodat ze zich een beetje in kunnen leven. (perzikkleurig krijtje was bijvoorbeeld heel verlegen)

Creatief:

  • Dreidels maken, hier vind je een bouwplaat om zelf dreidels te maken.
  • Elke envelop ziet er anders uit. Groen, Beige, via airmail etc… Kunnen de kinderen zelf een ontwerp maken voor een envelop?
  • In de doos met kerstversieringen vonden de krijtjes kerstballen, kerstsokken en allerlei spullen om in de boom te hangen. Maak zelf ook kerstsokken , ballen en figuurtjes die je in de kerstboom kunt hangen.
  • Maak met de kinderen het recept van de wereldberoemde ‘glutenvrije kerstkoekjes met warme chocolademelk’.
  • Zing samen het stoepkrijtlied!

Andere titels bij het thema:

Via deze link vind je alle kerstboeken die op kinderboekenjuf zijn uitgewerkt. Klik op het boek voor lesideeēn.

Vergelijkbare artikelen