Knikkeruil

We zitten erin! Wij allemaal! Hier vinden de monsters ons nooit!‘ – Knikkeruil –

Het verhaal

KnikkeruilUil, de nieuwe knikker, wil graag meespelen met de andere knikkers, maar hij is bang voor de monsters. Dat zijn de andere knikkers ook… Samen slaan ze op de vlucht. Op de knikkerbaan, in het potje, wat ze ook proberen het lukt ze niet om zich goed te verstoppen voor de monsters… Tot uil poortjes ziet, waar ze zich goed kunnen verstoppen. Komen de monsters nog achter de knikkers aan? Of…

Recensie

Een heerlijk prentenboek waarbij je als lezer stukje bij beetje het grote geheel begint te zien. De vlucht van de knikkers is beeldend vormgegeven met allerlei knikkermateriaal wat velen zullen herkennen.

De poortjes waar de knikkers doorheen rollen, vind je terug op de achterkant. Dat maakt dit prentenboek zo bijzonder. Je kunt namelijk het boek uitvouwen en zelf als knikkerpoortjes gebruiken. Hiervoor zijn zelfs knikkers bijgevoegd.

Dit exemplaar komt uit het lespakket voor de Kinderboekenweek van de CPNB. Knikkeruil is vanaf de eerste dag van de Kinderboekenweek te koop in de boekhandel voor €6,95.

Ideeën mini leeslessen Knikkeruil

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Knikkeruil interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen (laat de kaft en de binnenkant van de kaft zien):

  • Welke knikkers herkennen de kinderen?
  • Hebben zij knikkers die hierop lijken?

Tijdens het lezen:

  • Uil piept: ‘wie zijn dat?‘ Wie zou uil bedoelen?
  • Wat zou jij doen als je monsters zag?
  • Bij elke verstopplek: zitten ze hier goed verstopt? Lees daarna de tekst voor.

Na het lezen:

  • Hoe lang zouden de knikkers op de monsters moeten wachten?
  • Zou jij bang zijn voor deze monsters?
  • Speel met knikkers door de poortjes.

Knikkeruil

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties/het materiaal: knikkerbaan, knikkerpotje, jodelbaan, doolhof.
  • Uitleggen door het uit te beelden: duwen, dringen, persen, porren.

Enkele lesideeën bij het boek zijn:

  • Wat hebben jullie nodig om zelf een knikkerbaan te bouwen? Dit kan met allerlei materiaal, zoals met keukenrollen, legoblokjes, rietjes in een schoendeksel, doos met poortjes, etc. Bekijk hier op Pinterest enkele ideeën.
  • Welk verhaal hoort bij jullie knikkerbaan?
  • Richt een hoek in met voorwerpen uit het boek. Denk hierbij aan een knikkerbaan, jodelbaan, knikkerputje, een toren van een parkeergarage, newton pendel of een doolhof (bijvoorbeeld van rietjes) zoals in dit voorbeeld van groep 3:
    Knikkeruil
  • Maak zelf een knikkertasje, zoals dit voorbeeld.

Kijk vooral ook bij de andere ideeën rondom de Kinderboekenweek 2017 Griezelen! Gruwelijk eng.

Vergelijkbare artikelen