[DOOR MICHELLE]‘Als jij nog één monster vangt,
stoppen we jou in de gevangenis.
Naar bed jij!’
– Maar eerst ving ik een monster –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.
Het verhaal
Het is tijd om te gaan slapen, maar eerst lees ik een kort verhaal voor speciaal voor jou. De lezer wordt in dit boek direct aangesproken en ziet hoe een jongetje allerlei monsterlijke redenen verzint om niet te hoeven gaan slapen.
In het boek lees je een dialoog tussen het kind en de verteller.
Ja, maar eerst ving ik een monster. Een mónster? Kijk maar.
De jongen moet steeds weer andere monsters vangen. Totdat hij zelf wordt gevangen door de monsters. Hoe zou dit toch aflopen en gaat hij ooit slapen?
Recensie
Wat een herkenbaar boek is Maar eerst ving ik een monster! Iedereen heeft weleens geen zin om te gaan slapen of is een beetje bang in bed. Dit boek sluit goed aan bij de belevingswereld van kinderen. De herhaling en het relatief makkelijke woordgebruik zorgen ervoor dat zij het verhaal snel begrijpen. De kleurrijke en gedetailleerde illustraties geven de lezer extra informatie over het verloop van het verhaal. Het is een boek met een verrassend einde, wat er voor zorgt boek zorgt dat het zeker meerdere keren wordt voorgelezen.
Ja, maar je las het nog een keer voor.
Maar eerst ving ik een monster is verkozen tot het Prentenboek van het Jaar 2022. Tijdens de Nationale Voorleesdagen van 26 januari t/m 5 februari 2022 is de speciale mini-editie te koop voor €5,25
Met dank aan CPNB voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Maar eerst ving ik een monster
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Maar eerst ving ik een monster kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Introductie
Vertel dat je niet kon slapen vannacht, omdat je dacht dat er een monster onder je bed lag.
Voor het voorlezen:
Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.
- Wat zie je op de kaft?
- Wat zou de jongen met het net gaan doen?
Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.
- De jongen op de kaft wil niet gaan slapen en verzint een verhaal waarbij hij monsters gaat vangen.
Tijdens het lezen:
- Ja, maar eerst ontsnapten alle monsters. Wat zouden de monsters gaan doen?
- De monsters vingen mij. Wat zou de jongen nu gaan doen?
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Kijk en vergelijk
- Bekijk de eerste en de laatste bladzijde. Je ziet op allebei de bladzijden een jongen en een bed. Welke verschillen zie je?
Bedenken
- Wat zou jij doen als je gevangen werd door monsters?
Oplossen
- Hoe komt het dat ze het geen leuk einde vinden? Hoe zou jij het boek laten eindigen?
Voorspellen
- Ja, maar eerst ontsnapten alle monsters. Wat zouden de monsters gaan doen?
- De monsters vingen mij. Wat zou de jongen nu gaan doen
Ontwerpen
- Verzin een gevaarlijk monster. Hoe ziet hij eruit?
Verbinden
- Heb jij ook weleens geen zin om te gaan slapen?
Grote ideeën
- Wat gebeurt er als je niet slaapt?
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties: soldaat, leger
- Uitleggen met andere woorden: jongeman, bedtijd, verzinnen
- Door in het echt te laten zien: vangen, ontsnappen, bewaren, gevangenis
LIST bij kleuters
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.
Essentieel thema
Bij dit boek past het essentieel thema: Ik vang een monster
De zin die centraal kan staan is: ‘Ik ving een monster’. Als centrale woord zou ik ‘monster‘ kiezen, omdat het klankzuiver is en veel verschillende letters bevat.
Andere zinnen die vaak voorkomen in het boek zijn: ‘Kijk maar.’ en ‘Ik zie het.‘ Door het boek meerdere keren voor te lezen, zullen kinderen deze zinnen mee gaan lezen.
Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn.
- Ik wil niet slapen
- Niet meer bang is uitgewerkt bij het boek Mijn vriendje BANG, Max en de Maximonster, Opa en Oma Oelewapper redden het spookhuis en bij Mick en het monster
- Dit voel ik uitgewerkt bij het Kleurenmonster
Maar eerst ving ik een monster is een boek wat goed te gebruiken is bij meerdere thema’s. Het boek is minder geschikt om een heel thema omheen te bouwen, omdat het plot en woordgebruik vrij eenvoudig is. De huishoek uitbreiden met een slaapkamer of een spookhuishoek zijn mogelijkheden om met de onderwerpen monsters en slapen aan de slag te gaan.
Mogelijke activiteiten
Hoeken:
- Maak een slaapkamer. Kinderen kunnen vanuit de huishoek naar de slaapkamer en in de slaapkamer kan gespeeld of gelezen worden.
Creatief schrijven:
- Teken een monster en schrijf erbij wat bijzonder is aan dit monster.
Muziek:
- Liedje: Maar eerst ving ik een monster
Lezen:
- Voor kinderen die Nederlands als tweede taal hebben is het boek Maar eerst ving ik een monster vertaald. Hier kan je het boek in wel 30 talen beluisteren.
Sociaal-emotionele ontwikkeling:
- Waarom wil je niet slapen? Ga hierover in gesprek met de kinderen.
Creatief:
- Verzin een monster en maak hem van verf, krijt, stiften, potlood of kosteloos materiaal.
- Een happend monster tekenen met een voorbeeld van Juf Jannie
Drama:
- Bij het prentenboek Maar eerst ving ik een monster is een knuffel verkrijgbaar. Verzin samen met de kinderen andere verhalen die de monsterknuffel kan gaan beleven.
Greenscreenbox
- Hebben jullie een greenscreen of een greenscreenbox? Dan kun je heel goed aan de slag met dit boek aan de hand van het uitgewerkte lesproject via de Greenscreenbox.
Titels bij het thema Ik vang een monster
- Max en de maximonsters
- De grote gevaarlijke grompel
- Het monsterbonsterbulderboek
- Mick en het monster
- Het kleurenmonster
- De Gruffalo
Titels bij het thema Ik wil niet slapen:
- Welterusten kleine beer
- Ssst! De tijger slaapt
- Slaap maar fijn bouwterrein
- Alles gaat slapen want nu is het nacht
- Ik wil de maan
- Papa, pak je de maan voor mij?
Prentenboeken Top 10 Nationale Voorleesdagen 2022
- Maar eerst ving ik een monster (Uitgeverij Lemniscaat)
Geschreven door Tjibbe Veldkamp en geïllustreerd door Kees de Boer - Vos gaat een stukje rijden (Hoogland & van Klaveren)
Geschreven en geïllustreerd door Susanne Strasser, vertaald door Berend Ruttenberg - Hey Baby, kijk! (Davidsfonds Infodok)
Geschreven door Laura van Bouchout en geïllustreerd door Eva Mouton - Heertje en Meneertje (Uitgeverij Rubinstein)
Geschreven door Erik van Os en Elle van Lieshout en geïllustreerd door Jan van Lierde - De koffer (Uitgeverij Gottmer)
Geschreven en geïllustreerd door Chris Naylor-Ballesteros, vertaald door J.H. Gever - Het eiland van Olifant (Uitgeverij Querido)
Geschreven en geïllustreerd door Leo Timmers - Duizend-en-één paarse djellaba’s (Uitgeverij Gottmer)
Geschreven door Lisa Boersen en Hasna Elbaamrani en geïllustreerd door Annelies Vandenbosch - Muk (Uitgeverij Rubinstein)
Geschreven door Mark Haayema en geïllustreerd door Laury Tinnemans en Job van Gelder - Daar ben je (Uitgeverij Querido)
Geschreven door Hans en Monique Hagen en geïllustreerd door Charlotte Dematons - De ridder zonder billen (Van Holkema & Warendorf)
Geschreven door Levina van Teunenbroek en geïllustreerd door Charlotte Bruijn
Overige ideeën
- Kinderboekenjuf heeft ook een blog over de Nationale Voorleesdagen geschreven.
- Op de website van de Nationale Voorleesdagen staan allerlei ideeën om met prentenboek Maar eerst ving ik een monster aan de slag te gaan.
- Lessuggesties van uitgeverij Lemniscaat bij Maar eerst ving ik een monster.
- Juf Anke heeft lesideeën bedacht bij de de boeken van de Nationale Voorleesdagen.
- Lessuggesties Stichting Lezen
- Voorbeeldbrief ouders over de Nationale Voorleesdagen