Max en de Maximonsters

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Toen Max zijn wolvenpakje aanhad, en kattenkwaad uithaalde en nog meer kattenkwaad, riep zijn moeder: ‘JE BENT EEN MONSTER’ en Max zei: ‘IK VREET JE OP’! Toen moest hij zonder eten naar bed.
– Max en de Maximonsters –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.

Het verhaal

Max is brutaal en haalt kattenkwaad uit en daarom moet hij voor straf zonder eten naar bed. Op zijn kamer begint het avontuur. Er groeit een bos in zijn kamer, hij ziet de zee aan komen rollen en hij zeilt met een boot weg naar een land waar de Maximonsters wonen. Max temt de vreselijke monsters met de vreselijke tanden en de vreselijke geluiden, door ze in hun gele ogen te kijken en hard te roepen. Daarna viert hij een feestje met de monsters. Tenslotte wordt Max koning van de monsters maar hij voelt zich eenzaam en wil terug naar huis. Hij ruikt iets lekkers en stapt in zijn boot en wuift naar de monsters die hem niet willen laten gaan. Als hij weer thuiskomt voelt hij zich weer blij want er staat een heerlijk warm bordje eten klaar.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar of bekijk de filmtrailer:

Recensie

Het boek is een klassieker. Het is al in 1963 uitgegeven en nog steeds vinden kinderen het een spannend verhaal. De monsters zien er eng uit en veel kinderen ervaren ze ook als eng.  

Max leert met zijn gevoelens om te gaan. Een uitstekend boek om te gebruiken als kinderen boos zijn en om het over de gevoelens te hebben die ze dan ervaren. Als de boosheid verdwijnt is er weer plaats voor andere gevoelens. Een mooi boek om het met de kinderen over gevoelens te hebben en er woorden aan te geven.

Met dank aan Uitgeverij Levendig voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Geef een boek cadeau

Tijdens de campagne ‘geef een prentenboek cadeau’ 2021 is het boek te koop voor 2,50 euro in de boekwinkel.

De campagne ‘geef een boek cadeau’ heeft een lesbrief van Anke van Boxmeer en Els van Dijck op hun site gezet met daarin vele suggesties hoe je dit boek kunt gebruiken in de groep. De campagne is erop gericht dat alle kinderen thuis opgroeien tussen de mooiste boeken. Op deze site vind je meer informatie over de campagne en hun missie om in drie jaar tijd 1 miljoen kinderen te bereiken. Een andere titel die bij deze campagne hoort is Ik zou wel een kindje lusten.

Bekijk ook: Raad eens hoeveel ik van je hou en Kikker is kikker

Ideeën mini leeslessen Max en de Maximonsters

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Max en de Maximonsters kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en aan boekoriëntatie te werken.

Introductie

Vraag aan de kinderen of ze wel eens dromen over monsters.

  • Hoe zien die eruit?
  • Wat het verschil is tussen dromen en wakker zijn?
  • Dromen ze overdag ook wel eens? Of heet dat fantaseren?
  • Wanneer fantaseer je? Kunnen ze fantaseren dat ze een monster zijn? Wat doe je dan als je een monster bent?

Voor het voorlezen:

Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met lezen

  • Bekijk de voor- en achterkant en laat ze vertellen wat ze allemaal kunnen zien. 
  • Na het bekijken van de voor- en achterkant kun je met de kinderen bedenken of er een probleem in dit boek voorkomt. Wat zou het probleem zijn van het jongetje?

Bij LIST bij kleuters vertel je kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kleuters nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dat als volgt kunnen:

  • Max is brutaal tegen zijn moeder, hij zegt tegen haar ‘ik vreet je op’! en daarom wordt hij zonder eten naar bed gestuurd. Zijn slaapkamer verandert in een bos en hij ziet de zee en een zeilboot en gaat daarmee op reis naar een ver land waar de Maximonsters wonen. Daar wordt Max koning van de maximonsters en mag hij de baas spelen. Maar na een poosje voelt hij  zich toch helemaal alleen en wil weer terug naar huis.

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuters het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien. Dit boek heeft niet veel tekst en de tekst is goed te begrijpen doordat de illustraties daarbij helpen. Geef de kinderen wel de tijd om goed naar de illustraties te kijken want de illustraties op zich vertellen het verhaal al.

Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

Kijk en vergelijk

  • Max kijkt in het boek elke keer anders. Kun jij opzoeken waar Max boos is, waar hij blij is, waar hij eenzaam is, waar hij dapper is, waar hij gelukkig is? Hoe zie je dat? Waarom denk je dat hij zich daar zo voelt?

Betwijfelen

  • Max was boos en ging weg, heel ver! Hij was wel een jaar onderweg. Zou hij echt weggegaan zijn denk je? Hoe weet je dat?

Bedenken

  • De monsters hebben vreselijke tanden en vreselijke ogen. Wat zou nog meer vreselijk zijn aan de monsters?
  • In het boek zie je de moeder van Max niet. Hoe komt het dat we de moeder van Max niet zien in het boek?

Oplossen

  • Max wordt koning van de monsters maar voelt zich eenzaam. De monsters willen dat hij blijft, wat zouden ze kunnen doen om ervoor te zorgen dat Max zich niet meer eenzaam voelt?

Voorspellen

  • Wat denken jullie dat Max de volgende keer zal doen als hij weer kattenkwaad uitgehaald heeft en daar straf voor krijgt.

Grote ideeën

  • Max was boos omdat hij straf kreeg en daarom ging hij weg met zijn boot. Wat vinden jullie ervan dat Max wegging? 

Ontwerpen

  • Max is een tijdje bij de Maximonsters. Kun jij een spel bedenken wat ze samen kunnen spelen. Gebruik daarvoor alleen maar materialen die op het Maximonstereiland te vinden zijn. (steentjes, takjes, zand etc…)

Verbinden

  • Max was brutaal tegen zijn moeder en kreeg toen straf. Ben jij ook wel eens brutaal? Ken jij kinderen die brutaal zijn? Wat zeggen ze dan? Vind je dat Max een goede straf heeft gekregen? Als jij Max straf zou geven voor brutaal zijn, wat zou je dan eerlijk vinden? 

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: wolvenpakje, zoldering, vreselijk, stoom uit zijn neusgaten, volle maan.
  • Uitleggen met andere woorden:  kattenkwaad, diezelfde avond, week in week uit, uiteindelijk, eenzaam. 
  • Door de woorden voor te doen met het boek: ‘ik vreet je op’, aanrollen, gebrul, knarsen, klauwen, ‘koppen dicht’, temmen, zonder te knipperen, marcheren, schreeuwen, wuiven.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Bij Max en de Maximonsters past het essentieel thema: Niet bang…

De zin die centraal kan staan is: ‘Max is niet bang voor de vreselijke monsters’. Als centrale woord zou ik ‘vreselijk’ kiezen. Dit woord komt vaak voor in het boek en door de herhaling is het een woord wat de kinderen herkennen.

Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn.

  • Monsters
  • Dapper
  • De baas zijn
  • Gevoelens 

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven

  • De kinderen schrijven een verhaaltje voor hun dromenboek. Wat heb je gedroomd vannacht? Waarover zou je willen dromen?
  • Max wenst dat hij weer naar huis gaat. Wat is jullie wens? Schrijf een wens op en hang die in de boot van Max.
  • Bedenk samen met de kinderen een monsterverhaal wat niet helemaal af is, schrijf het op en kopieer het voor de kinderen. De kinderen mogen er een illustratie bij maken en het verhaal afschrijven.
  • Het woord vreselijk wordt vaak gebruikt in het boek. Kun je een lijstje maken met vreselijke dingen?
  • In het boek zijn 4 pagina’s zonder tekst. Kopieer deze en laat de kinderen zelf een tekst erbij schrijven.
  • Max is stout geweest en schrijft een briefje naar zijn moeder om het goed te maken. Wat zou er op het briefje staan?

Motoriek/knutselen

  • Monsters knutselen met grote gele ogen, grote tanden en vreselijke klauwen.
  • Teken een eng monster
  • Maak een kroon en een scepter voor koning Max
  • Maak monsters en geef ze veel tanden. Van oude sokken kun je leuke handpop monsters maken.

Spel

  • Download maskers die te gebruiken zijn bij het naspelen van het verhaal.
  • Speel dat je de koning bent in de eigen klas. Wat ga je veranderen?
  • In het boek komen actiewoorden voor als: knarsen, springen, brullen, marcheren. Maak kaartjes met deze woorden erop en eventueel een plaatje erbij. De koning van de klas krijgt de kaartjes en zegt wat alle kinderen moeten doen. Op het moment dat hij stilte roept is iedereen stil en wacht op de volgende opdracht van de koning.
  • De Maximonsters rolden met hun vreselijke ogen. Maak met knikkers een knikkerbaan en laat de knikkers rollen zonder dat je je handen gebruikt.

Bouwhoek

  • Bouw de zeilboot  van Max
  • Bouw zijn koningstroon
  • Teken een plattegrond waarop de slaapkamer, de oceaan en het eiland staan en bouw het na.

Muziek

Rekenen

  • Bespreek met de kinderen de tijd in het boek. 
  • Tel eens of de monsters allemaal evenveel tanden hebben?

Natuur

  • In het boek zie je veel verschillende kleuren van bladeren en bos. Verzamel veel verschillende kleuren van bladeren en maak je eigen compositie. Plak daar tussen een zelfgetekend monster.

Sociaal-emotioneel

  • Max zegt: ‘ik vreet je op’ tegen zijn moeder en ‘koppen dicht’ tegen de monsters. Is het allebei brutaal? Waarom wel en waarom niet?
  • Wat gebeurt er als je brutaal bent? Wanneer ben je brutaal en wanneer niet?
  • Voel jij je wel eens eenzaam? Hoe voel je je dan? Wat kun je eraan doen?
  • Hoe kun je het goedmaken als je stout geweest bent?
  • Mogen ouders kinderen straf geven? Wat vind jij een eerlijke straf?
  • Max was niet bang, hij keek de monsters aan zonder met zijn ogen te knipperen. Kun jij ook iemand aankijken zonder met je ogen te knipperen.

Greenscreenbox

Overige ideeën

  • Filmpje: Via you tube kun je een digitaal filmpje bekijken van Max en de Maximonsters.
  • Activiteiten: Op Engelse sites kom je veel activiteiten tegen die je met dit boek kunt doen. Op deze site vind je downloads voor allerlei activiteiten.
  • Pinterest met suggesties: Zie ook de pinterest van juf Simone met suggesties bij het boek Max en de Maximonsters.
  • Luisterboek: Er is ook een luisterversie van Max en de Maximonsters.
  • Vanuit de actie Geef een boek cadeau is het werken aan verhaalbegrip uitgewerkt bij dit boek.
  • Maak een masker van een monster.
  • Geef een monsterfeest.

Vergelijkbare artikelen