[DOOR MARIE-JOSE]
‘O jee,
o wee,
o nee…
MAXIMILIAAN MODDERMAN!!!’
-Maximiliaan Modderman geeft een feestje –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.
Het verhaal
Maximiliaan geeft een feestje. Een wild, vies feestje met taart. Als alles vies is dan is het tijd om in bad te gaan. De trui, de knuffelbeesten, het boek, de taart, zelfs Maximiliaan….alles verdwijnt hoepla…in het bad. Maar dan komen papa en mama eraan. Oei, wat zouden ze ervan vinden?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Jan Jutte heeft het eenvoudige verhaal van Joukje Akveld prachtig geïllustreerd. Het verhaal begint al op de kaft waar je kunt zien dat de dieren samen met Maximiliaan feest vieren. Het feest loopt op de tweede bladzijde al uit de hand, waar Maximiliaan de aap een hapje taart geeft, krokodil tevreden slaapt, worm de krokodil nog versiert met iets wat over hem heen druipt en eend ook nog een duit in het zakje doet door vanaf een afstandje, lijkt het, eten weg te schieten. In het hoekje zie je al een kraantje met een slang eraan… Wat zou er op de volgende bladzijde te zien zijn? Jawel dan komt het bad al in zicht, terwijl de dieren en Maximiliaan laten zien dat het feestje wilder en viezer wordt. Daarna volgt het hele proces van alles in het bad te gooien, het moeizaam uittrekken van een trui tot en met het moment dat iedereen en alles in bad zit. Het is heerlijk weer maar als papa en mama in beeld komen dan lijkt het te gaan regenen. Gelukkig eindigt het geheel vrolijk.
De zinnen zijn kort en het verhaal stelt niet zoveel voor maar… de combinatie met de illustraties is geweldig. Je kunt met dit boek al vertellend en met het bekijken van de details samen met de kinderen genieten van Maximiliaan die het heerlijk vindt om er een complete smeerboel van te maken.
De tekst is eenvoudig en al snel zelf te lezen voor kinderen die in het beginnend leesproces zitten. Dit prentenboek is gekozen tot het prentenboek van het jaar 2023 en zal tijdens de Nationale voorleesdagen 25 januari t/m 4 februari 2023 centraal staan. Het doel van de voorleesdagen is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen of net het lezen hebben geleerd. Met dit prentenboek is het geen enkel probleem om samen te genieten!
Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën voorlezen Maximiliaan Modderman geeft een feestje.
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Maximiliaan Modderman geeft een feestje kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Introductie:
Bedenk samen met de kinderen wat voor een soort feestjes je kunt geven. Hoe ziet een piratenfeest eruit, een schatzoekersfeestje, een prinsessenfeest etc…? Vertel daarna dat Maximiliaan ook een feestje geeft als zijn papa en mama niet thuis zijn.
Voor het voorlezen:
Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben wat dat betekent. Vertel dat dit een verhaal is over Maximiliaan Modderman. Kunnen ze die naam ook uitspreken?
Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:
- Maximiliaan geeft een feestje als papa en mama weg zijn. Het wordt een wild feestje en een vies feestje. En als iedereen heel vies is dan vindt Maximiliaan dat alles weer schoon moet worden. Hoe zou dat aflopen?
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie. Geef de kinderen de tijd om goed naar de illustraties te kijken want de illustraties zijn nodig om het verhaal en de boodschap in het verhaal te begrijpen. Je kunt met behulp van de illustraties met de kinderen praten over wat er te zien is en welke betekenis het heeft in dit verhaal. Er zitten een paar details op sommige bladzijdes die al voorspellen wat je op de volgende bladzijde kunt zien. (tuinslang, de schoenen van papa en mama) Een mooie gelegenheid om tijdens de eerste keer voorlezen de kinderen te laten voorspellen.
Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Kijk en vergelijk: | Op de bladzijde waar Maximiliaan met zijn trui worstelt. Maximiliaan wil zijn trui uittrekken. Op welk plaatje lukt dat bijna? Waar lukt het nog niet? Moeilijke vraag:… heeft de tekenaar de sok steeds aan de goede voet getekend? |
Betwijfelen: | Maximiliaan heet Modderman met zijn achternaam. Zou hij echt Modderman heten met zijn achternaam? Waarom zou de schrijver Maximiliaan deze naam hebben gegeven? |
Bedenken: | Maximiliaan leest de knuffelbeesten een verhaaltje voor uit een boek. Welk verhaaltje zou hij het beste kunnen voorlezen aan zijn knuffelbeesten? Welk verhaal lees jij voor aan je knuffelbeesten? |
Oplossen: | Maximiliaan gooit de taart ook in bad. De beesten roepen Nee!, maar het is al te laat…Wat zou er gebeuren met die taart? Hoe zouden de knuffelbeesten het kunnen oplossen? |
Voorspellen: | Op de bladzijde waar je de voeten van papa en mama ziet. O jee, o wee, o nee… Wie komen eraan? Waarom kijken Maximiliaan en de knuffelbeesten zo verschrikt? Wat zou er gebeuren? |
Ontwerpen: | Kun jij een feestje bedenken waarbij je met water kunt spelen? Of met modder, met knuffelbeesten, met een bad? |
Grote ideeën: | Wanneer is het leuk om vies te zijn? Wanneer geef je feestjes? Wat hoort er bij een feest? Hoe voel je je als je een feestje hebt? |
Verbinden: | Maximiliaan gaf een feestje toen zijn papa en mama niet thuis waren. Wat doe jij als je alleen thuis bent? |
Werken vanuit essentiële thema’s
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen (. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.
Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.
Essentieel thema
Bij dit boek past het essentieel thema: Feest
De zin die centraal kan staan is: ‘Maximiliaan geeft een wild en een vies feestje’
Als centrale woord zou ik ‘vies ‘ kiezen.
Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.
Andere essentiële thema’s kunnen zijn:
- Ondeugend
- Spelen
- O, jee!
Mogelijke activiteiten
Creatief schrijven:
- Bedenk namen voor de knuffelbeesten van Maximiliaan
- Welke achternamen kunnen we verzinnen?
- Geef de kinderen een kopie van de bladzijde waar je kunt zien dat ook Maximiliaan in bad zit. Laat de kinderen erbij schrijven wie en wat er allemaal in het bad zit.
- Maak een kopie van de bladzijde waar papa en mama kijken naar Maximiliaan in bad. Teken denkwolkjes bij mama en papa en laat de kinderen erin schrijven wat papa en mama denken.
- O jee, o wee en o nee… ken je nog meer woorden die eindigen op ..ee?
Bouwen:
- Maak met blokken een mooie taart
- Bouw voor de knuffelbeesten een mooie tafel met stoelen zodat het feest kan beginnen.
- Maak een bad voor de knuffels.
- Bouw een boekenkast voor de boeken van Maximiliaan.
Muziek:
- Het verhaal doet denken aan het versje van Annie M.G Schmidt ‘ik ben lekker stout’
- VOF de kunst: Ik ben lekker stout
- Schooltv: Ik ben lekker stout
- Kinderliedjes over feestvieren
Rekenen:
- Hoeveel knuffelbeestjes komen op het feestje van Maximiliaan?
- Wie is het grootste knuffelbeest, wie de kleinste, wie de dikste, wie de dunste?
- Hoeveel zit er alles bij elkaar in het bad?
- Als Maximiliaan de taart in de lucht gooit dan zie je dat de taart van het bord valt. Wanneer gebeurt dat? Hoe komt dat? Wie zal de taart op zijn kop krijgen? Wie het bord?
- Hoeveel vogels tel je op de schutbladen?
- Hoeveel vogels hebben een kersje in hun bek? En hoeveel vogels hebben geen kersje in hun bek?
- Tel de rode/blauwe bloemen, hoeveel zie je er?
- Hebben de bloemen allemaal evenveel blaadjes?
Ontdekken en onderzoeken:
- In het bad van Maximiliaan kon heel veel in. Kunnen de kinderen eens uitzoeken hoeveel knuffels en andere spullen zij kunnen stoppen in een afwasbakje? Wanneer is het vol?
- Gebruik ook andere materialen waarbij ze kunnen passen en meten hoe ze zoveel mogelijk spullen ergens in kunnen doen.
- Hoe maak je modder? Wat kun je allemaal doen met modder? Laat je inspireren door deze activiteiten van ouders van nu.
Overige ideeën
- Kijk naar het filmpje van nbd biblion over dit boek. Hier vertellen ze over de nominatie van dit boek en tien andere prentenboeken.
- Laat je inspireren als je een modderdag wil organiseren.
- Recepten voor modderdag
- Op de site van mamaliefde vind je recepten, traktaties en allerlei activiteiten voor modderdag.