Mineke bezoekt Sinterklaas

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Je komt op het goede moment. Ik heb jouw hulp nodig. Veel pieten zijn oud geworden en willen graag met pensioen. Nu ben ik op zoek naar nieuwe pieten.’
– Mineke bezoekt Sinterklaas –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.

Het verhaal

Cover Mineke bezoekt Sinterklaas

Mineke speelt in de tuin met de herfstbladeren. Als ze in bed ligt droomt ze dat ze bij Sinterklaas op bezoek is in Spanje. Daar maakt ze van alles mee. Ze mag Sint helpen met het aannemen van nieuwe pieten. ‘s Avonds brengt Sint haar weer naar huis en belooft haar dat ze de schminkpiet mag worden dit jaar. Als Mineke ‘s morgens wakker wordt vertelt ze haar droom tegen haar mama. Maar was het wel een droom? Als Sint echt arriveert ziet Mineke namelijk dat de pieten die ze heeft aangenomen er echt bij zijn!

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Mineke gaat op bezoek bij Sinterklaas in Spanje. Dat het daar warm is en hoe Sint leeft in Spanje maakt het een ander sinterklaas verhaal dan we gewend zijn. Mineke helpt Sint met uitzoeken van goede pieten. Ook deze insteek zorgt ervoor dat je mooie gesprekken kunt hebben met de kinderen. De illustraties van Marion Verhappen hebben me verrast. Het lijken op zich allemaal collages waarbij je soms voelt op de bladzijde of het er niet los op ligt. Zo lijken de herfstblaadjes en de snippers bijna uit het boek te dwarrelen. Door de vele details blijf je kijken en ontdek je steeds meer. Iedere rechterbladzijde vertelt het verhaal met op elke bladzijde een belangrijke zin in pictolezen weergegeven. Het is natuurlijk leuk om samen met de kinderen deze pictozin te lezen. Ook als kinderen later het boek zelf bekijken kunnen ze met behulp van de pictozinnen het verhaal lezend navertellen. Een boek met vele mogelijkheden!

Met dank aan Louis Hilgers van EduCos voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën voorlezen Mineke bezoekt Sinterklaas

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Mineke bezoekt Sinterklaas kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken. 

Verder vind je in dit blog ook uitwerkingen hoe  je met dit prentenboek aan de slag kunt gaan met geletterdheid en hoe je allerlei activiteiten kunt koppelen aan dit specifieke boek.

Introductie

Als introductie: Bekijk met de kinderen de kaft van het boek. Wat is er te zien? Zou het in Nederland zijn? Wat hangt aan de muur? Zie je ook pieten? Vraag vervolgens wat Pieten allemaal moeten kunnen om een goede piet te zijn.

Voorlezen:

Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:

  • Mineke is bij Sinterklaas op bezoek. Sinterklaas vertelt haar dat hij nieuwe pieten nodig heeft. Straks komen er een paar op sollicitatiebezoek. Zij willen graag piet worden maar zijn ze wel geschikt?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.

Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen: 

Kijk en vergelijk Blader door het boek (laat de verschillende prenten digitaal zien) en bekijk de verschillende outfits van de Sint. Wanneer heeft hij een broek aan, wanneer zijn mantel, wanneer een pet en wanneer een mijter op? Hoe zou dat komen?
Betwijfelen Op de bladzijde: Mineke staat voor het raam van de kamer van de Sint. Lees de tekst nog eens voor. Klopt de tekst bij de tekening? Wat klopt wel en wat klopt niet?
Bedenken Op de bladzijde waar de circusartiesten en de bakker op sollicitatiebezoek komen. Sint en Mineke zijn helemaal blij met deze bijzondere pieten. Hoe komt het dat ze er zo blij mee zijn denken jullie?
Oplossen Op de bladzijde waar Mineke aan het oefenen is om pieten te schminken. Ze tekent allerlei pieten en legt die bij haar schoen. Kan het helpen om te oefenen als je iets wil leren? Weet je nog een andere oplossing om een goede schminkpiet te worden?
VoorspellenMineke heeft gedroomd. Of was het toch echt? Waarom denk je dat het echt is en waarom denk je dat het toch een droom is?
Ontwerpen Als jij samen met Sinterklaas pieten uit zou mogen kiezen. Welke pieten zouden er dan moeten solliciteren?
Grote ideeënStel je voor je mag solliciteren om piet te worden bij Sinterklaas. Wat voor een piet zou jij dan willen zijn?
Verbinden Droom jij ook wel eens iets en het lijkt net echt ?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: eekhoorn, vallende blaadjes, stewardess, bureau, éénwieler.
  • Uitleggen met andere woorden: genieten, met pensioen gaan, een oproep doen, een aantal mensen heeft gereageerd, sollicitatiebezoek, schminkpiet, tapas eten. 
  • Door in het echt te laten zien: de deur staat op een kier. 

Werken vanuit essentiële thema’s

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s

Essentieel thema

Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je in het blog Geletterdheid met prentenboeken.

Bij dit boek past het essentieel thema: 
Sinterklaas.

De zin die centraal kan staan is: ‘Mineke gaat naar Sint in Spanje’
Als centrale woord zou ik ‘Sint ‘ kiezen. 

Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:

  • Feest

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven:

  • In het vliegtuig komt de stewardess langs met een karretje met allerlei lekkere dingen. Wat heeft de stewardess allemaal bij zich? Teken zelf een stewardessenkar en schrijf erbij wat je verkoopt.
  • Er zijn veel pictozinnen te zien in dit boek. Kun jij zelf ook een pictozin maken?
  • In de tuin van de Sint is van alles te zien. Geef de kinderen een kopie van de bladzijde van de tuin en laat ze erbij schrijven wat ze allemaal zien.
  • Mineke eet samen met de Sint tapas. Wat zou ze allemaal eten? Teken de tapas van de Sint en schrijf erbij hoe je ze kunt maken.

Rekenen:

  • Als Mineke voor het raam van de kamer van de Sint staat:
    • Hoe laat is het op de klok?
    • Waar zit poes?
  • In de tuin van de Sint:
    • Wat zie je hoog in de lucht? En dicht bij de grond?
    • Wat staat voor- en achteraan in de tuin?
    • Welke vormen heeft de heg?
    • Naar welke richting wijst de Sint?
  • Op de bladzijden van het zwembad van de Sint:
    Hoeveel…
    • kinderen in het zwembad?
    • meisjes en hoeveel jongens?
    • zwembanden?
  • Kijk naar de afbeelding op de laatste pagina;
    Hoeveel…
    • éénwielers zie je?
    • wielen tel je?
    • pieten met een zak in de hand?
    • pieten dragen een bril?
    • ballonnen heeft piet vast?

Muziek:

  • Mineke zingt ‘zie de maan schijnt door de bomen… als ze de kale takken ziet. Aan welke Sinterklaasliedjes denken de kinderen als iemand op de deur klopt, als ze een piet op een fiets zien, als ze een boot zien… etc…
  • Op deze website vind je pictoliedjes. Scroll naar beneden daar vind je vele Picto sinterklaasliedjes)
  • Op zoek naar Sinterklaasliedjes? Op deze website vind je de songteksten en filmpjes bij de liedjes.

Lezen:

  • In dit boek maken de kinderen kennis met pictolezen. Zorg voor nog meer mogelijkheden om te oefenen met pictolezen. Via google afbeeldingen kun je vele verhaaltjes printen. 
  • Wil je zelf verhaaltjes maken dan is het leuk om een keer met pictoselecter (een gratis programma) aan de slag te gaan. 
  • Een betaalde site en meer informatie over pictoschrijven kun je vinden bij de pictoschrijver.
  • Maak met behulp van de pictoliedjes een Sinterklaasliedjesboek en leg dit in de boekenhoek zodat de kinderen de liedjes zelf kunnen lezen.

Creatief:

  • Mineke tekent pieten om te oefenen hoe ze kan schminken. Kun jij ook allerlei pietengezichten schminken?
  • Bakkerspiet ziet wit van het meel dat hij gebruikt. Kun jij een meelschilderij maken?
  • Mineke droomde dat ze bij de Sint op bezoek was. Maak een dromenvanger voor Mineke. 

Spel:

  • De Chinese acrobaten kennen allerlei circuskunstjes. Ken jij ook een kunstje? 
  • Speel de sollicitatie ‘op zoek naar een piet’ na.
  • Maak een droomhoek in de speelhoek met lakens en lichtjes en dromenvangers. Kunnen de kinderen hun dromen naspelen?

Andere titels bij het thema:

Via deze link vind je alle Sinterklaasboeken op de website van kinderboekenjuf bij elkaar. Per boek kun je de lesideeën bekijken.

Vergelijkbare artikelen