Muziekjes van overal

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Wat is de wereld toch rijk aan leuke, aanstekelijke muziekjes!’
– Muziekjes van overal –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1.

Het verhaal

Cover Muziekjes van overal

In dit geluidenboekje kom je geen verhaal tegen maar 12 verschillende muziekjes uit verschillende landen.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

In Muziekjes van overal kom je op elke bladzijde een ander land met een bijpassend muziekje tegen. Het land wordt genoemd en in 1 regel een heel klein beetje informatie over de muziek. Zo staat er bij Spanje bijvoorbeeld ‘Hier komt de flamencodanseres. Klap je mee met je handen?’ Natuurlijk is de bijpassende muziek als je het knopje indrukt flamencomuziek.

Mijn eerste indruk was dat dit echt een boek is voor peuters. Maar toen ik het aan mijn kleinkinderen liet zien kwamen de ideeën wat je ermee kunt doen vanzelf. Ze wilden namelijk meteen weten hoe je de flamenco danst. We hebben er YouTube filmpjes bij gezocht en ik ben ook op zoek gegaan naar het complete muziekstuk. Samen hebben we geklapt en gedanst op dit ene muziekje. Natuurlijk wilden ze ook bij alle andere muziekjes iets doen.

De verschillende muziekjes en de afbeeldingen vragen om meer uitleg over het land. De waarom vragen kwamen vanzelf. Waarom drinken ze in Japan thee?, waarom staat er een draak bij China? Etc.. Vanwege al die vragen en de interesse die ze toonden is het ook zeker een aanrader voor een kleutergroep als je  de kinderen kennis wil laten maken met muziek en rituelen uit andere landen!

Met dank aan uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën voorlezen Muziekjes van overal

Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Muziekjes van overal kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Introductie en voorlezen

Als introductie:

Misschien is het leuk om de kinderen de ogen dicht te laten doen en een muziekje te laten horen. Kunnen ze vertellen wat ze hebben gehoord? Bekijk daarna de kaft.

Voor het voorlezen:

Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze iets zien wat met muziek te maken heeft?

Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:

  • In dit boek staan geen verhaaltjes maar kun je naar muziek uit allerlei landen luisteren.

Bij het luisteren naar de muziekfragmenten en het bekijken van de illustratie is het mogelijk om dieper na te denken over wat ze zien en horen. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen: 

Kijk en vergelijk:Laat eerst de muziek uit Mexico horen en direct daarna de muziek uit Japan. Wat is hetzelfde en wat is het verschil?
Betwijfelen:  Bij de muziek uit Egypte stel je je voor dat je op de rug van een dromedaris zit. Kun je je dat voorstellen?
Bedenken:  In Cuba spelen ze muziek op straat en dansen ze erbij. Luister naar de muziek en bedenk zelf een dansje.
Oplossen:  In Mexico dragen ze hele grote hoeden, de sombrero! Waarom zouden ze die dragen als ze muziek maken?
Voorspellen: In Senegal zitten de vogels op de neus en de rug van de nijlpaarden. Hoe komt het dat ze daar zitten? Wat doen ze?
Ontwerpen:  In India draagt de olifant een troon met een prinses op zijn rug. Bekijk de prent eens goed. Wat vind je van de troon?
Grote ideeën: De muziek klinkt in elk land anders. Hoe zou dat komen?
Verbinden: Welke muziek vind je het mooist? Welke muziek past het beste bij jou?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: flamencodanseres, sombrero, trompet, dromedaris, cowboy, palmboom
  • Uitleggen met andere woorden: verfrissing zoeken, 

Werken vanuit essentiële thema’s

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen.

Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.

Essentieel thema

Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.

Bij dit boek past het essentieel thema: 
Wauw, bijzonder kunstig!

De zin die centraal kan staan is: ‘muziek van overal’.
Als centrale woord zou ik ‘muziek’ kiezen.

Andere essentiële thema’s bij dit prentenboek kunnen zijn:

  • Muziek
  • Feest
  • Andere landen

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven:

  • Bekijk het boek en schrijf alle namen van dieren op die je tegenkomt
  • Welke muziekinstrumenten heb je gehoord, schrijf de namen op
  • Maak een lijstje met namen van landen die in het boek voorkomen. Je mag het boek erbij gebruiken.
  • In Japan schrijven ze helemaal anders, kun je de tekst van de theewinkel namaken?

Rekenen:

  • Hoeveel dromedarissen tel je?
  • Hoeveel muziekinstrumenten zie je op de prent van Cuba?
  • Zie je hoeveel tanden de nijlpaard heeft vooraan op de prent van Senegal?
  • Hoeveel mensen zijn er nodig om de draak uit China te dragen?

Muziek:

  • Maak gebruik van de geluidsfragmenten in het boek. Achterin staat per land waar de muziek vandaan komt. Wil je het hele muziekstuk beluisteren met de kinderen dan kun je via Spotify of YouTube de muziek opzoeken.

Creatief:

  • Knutsel een bloemenslinger uit Hawaï.
  • Op de site van mamaliefde kom je 25 ideeën tegen om zelf muziekinstrumenten te maken met kinderen.
  • Dromedarissen dragen een mooi kleed over hun bult. Kun jij zelf een kleedje versieren? 

Spel:

  • In de Verenigde staten galopperen de cowboys op hun paarden en gooien met een lasso. Kun jij galopperen? Lukt het je ook om een lasso om een fles te gooien?
  • Scouting Polaris heeft een document online gezet met 80 spellen uit de hele wereld. Ook voor de landen uit Muziekjes van overal kun je hier spellen vinden die geschikt zijn voor jonge kinderen. 

Andere titels bij het thema:

Dit boek maakt deel uit van een uitwerking van de doelen uit de leerlijn kunstzinnige oriëntatie in het themaboek Wauw, bijzonder kunstig! Voor de leerlijn muziek maken de kinderen met dit boek kennis met verschillende muziekstijlen. Andere titels hierbij zijn:

Vergelijkbare artikelen