Prinses Arabella gaat naar de kapper (thematitel KBW21)

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Hoe zou het zijn om een heel ander kapsel te hebben?’ vraagt Arabella zich af.’
-Prinses Arabella gaat naar de kapper-

Het boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf 3 jaar.

Het verhaal

Prinses Arabella gaat naar de kapper

Prinses Arabella gaat samen met haar vrienden voor de eerste keer naar de kapper.  Ze kiezen allemaal een ander kapsel uit en zien er prachtig uit, maar prinses Arabella vindt het moeilijk om te kiezen. Eindelijk na lang wachten is ook prinses Arabella klaar! Welk kapsel heeft ze gekozen?

Recensie

Het boek is prachtig geïllustreerd. De illustraties laten veel meer zien dat in de tekst te lezen is. Het is daarom een fijn boek om de illustraties samen te bespreken. Dit boek maakt onderdeel uit van een serie met meerdere boeken over prinses Arabella. De boeken van prinses Arabella zijn gebaseerd op haar ervaring met een Surinaams meisje dat geen prinsesje wilde zijn omdat ze dacht dat er geen donkere prinsesjes bestaan. Prinses Arabella heeft een sterke eigen wil en ook in dit boek laat dit eigenwijze prinsesje zien dat ze een eigen wil heeft.

Prinses Arabella gaat naar de kapper is een thematitel groep 1/2 voor de Kinderboekenweek 2021. Dit prentenboek sluit goed aan bij het thema Worden wat je wil. Het boek laat de jonge lezers kennismaken met de verschillende aspecten van een bezoekje aan de kapper.

Met dank aan Uitgeverij De Eenhoorn voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Prinses Arabella gaat naar de kapper.

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Prinses Arabella gaat naar de kapper kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Introductie:

Maak van je haar een ‘gek’ kapsel. Vraag aan de kinderen wat ze ervan vinden? Als zij kapper zouden zijn hoe zouden ze dan het haar van de juf/meneer/ knippen?

Vraag vervolgens of ze wel eens naar de kapper gaan. Wat doet de kapper dan? Hoe voelt dat? Is het fijn? Waarom wel of waarom niet?

Voor het voorlezen:

Bekijk met de kinderen de voor- en achterkant en laat ze vertellen wat ze allemaal kunnen zien. Lees de tekst op de achterkant voor. 

  • Na het bekijken en lezen van de voor- en achterkant kun je met de kinderen verzinnen hoe het haar van prinses Arabella eruit zou zien als ze naar de kapper is geweest.

Bij LIST bij kleuters vertel je kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kleuters nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dat als volgt kunnen:

  • Prinses Arabella gaat met haar vrienden naar de kapper. Het ruikt lekker bij de kapper en in de boeken staan hele mooie kapsels. Welk kapsel gaan ze kiezen? 

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuters het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien. Leg moeilijke woorden uit door te vertellen wat je op de tekening ziet. 

In dit boek is de taal eenvoudig. Het is wel leuk om bij meerdere keren voorlezen telkens nieuwe dingen te benoemen die je op de prenten ziet. Ook het hondje verschijnt op verschillende bladzijdes. Aan de uitdrukking op het snoetjes zie je vaak een emotie. Hier kun je ook aandacht voor vragen.

 Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: je wijst het aan terwijl je voorleest: lang, kort, steil, krulletjes, wijs de kleuren aan.
  • Uitleggen met andere woorden: je vertelt in eenvoudige woorden en leest daarna de boekentaal voor: ontevreden, het is hoog tijd voor, besluiten, aan de beurt zijn, het valt niet mee, eindeloos lang wachten, tevreden, precies hetzelfde
  • Uitleggen door het te doen/aan te wijzen: je leest voor met mimiek, je verandert je stem of door iets uit te beelden: ze kijken hun ogen uit, iets vol bewondering zeggen, verbaasd roepen

Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

Kijk en vergelijk:

  • Bij alle kinderen die een ander kapsel hebben kun je bespreken hoe het er eerst uitzag en wat het verschil is. Bekijk ze ieder apart. Wat is bij prins Mimoen het grootste verschil en wat bij prinses Ling? Hoe is het haar van prinses Sofie veranderd?

Betwijfelen:

  • Op de laatste bladzijde zie je wat de kapster heeft gedaan met de haren van Arabella. Was het een goed idee van Arabella? Waarom vind jij het wel of niet een goed idee? 

Bedenken:

  • De kapster heeft de haren van de kinderen veranderd. 
  • Kunnen jullie bedenken wat de kapster nodig had bij de haren van Sofie, Mimoen, Ling en Arabella?

Oplossen:

  • Prinses Arabella kan maar niet kiezen. Uiteindelijk heeft ze een oplossing bedacht.
  • Wat vinden jullie van de oplossing van prinses Arabella?

Voorspellen:

  • De koningin vindt dat het tijd is voor een bezoekje (bladzijde 3). Op de achterflap zie je wat de kapster doet met het haar van de koningin. 
  • Kunnen jullie bedenken hoe het haar eruit ziet van de koningin als ze onder de droogkap uitkomt? Wat moet de kapster dan nog doen denken jullie?

Grote ideeën:

  • Iedereen gaat wel eens naar de kapper. 
  • Wat zou je doen als er geen kappers waren? 
  • Kunnen we kappers missen? En dokters? En agenten? Wie kunnen we wel missen en wie niet? 

Ontwerpen:

  • Het is de hoogste tijd voor een bezoekje aan de kapper zegt de koningin. Veel mensen gaan naar de kapper omdat ze er mooi uit willen zien.
  •  Wat vind jij het mooiste kapsel van de wereld? Hoe ziet dat eruit? Als jij kapster zou zijn hoe zou jij dan het haar van de juf of de meneer knippen?

Verbinden:

  • Er mooier uitzien, dat wil bijna iedereen. 
  • Zou jij iets aan jezelf willen veranderen? Wat en waarom? Zou je iets aan iemand anders willen veranderen? Wat en waarom?

 LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terugkomen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Bij dit boek past het essentieel thema: Wat ik worden wil…. De zin die centraal kan staan is: ‘ik wil mijn haar anders’.
Als centrale woord zou ik ‘haar’ kiezen.

Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn.

  • Kapper
  • Beroepen
  • Mooi maken

Mogelijke activiteiten bij Prinses Arabella gaat naar de kapper

Creatief schrijven:

  • Maak een afsprakenlijst voor de kapper en schrijf erin wat de klanten willen. Knippen, wassen, kleuren, krullen, vlechtjes etc.. Maak er ook een prijslijst bij.
  • In het boek vind je een illustratie van de kapster. Zij heeft een trolley bij zich met allerlei spullen erin. Kopieer deze plaat en laat de kinderen erbij schrijven wat ze allemaal kennen van de kapper.

Motoriek/knutselen:

  • Schilderen met allerlei kammen en borstels. Hoe komt hun schilderij eruit te zien?
  • Vraag foto’s van de kinderen en bewerk deze door de haren eraf te halen. De kinderen mogen nu hun eigen haren verzinnen bij hun eigen foto. Als je de foto twee keer kopieert dan kunnen ze tekenen hoe het is en ernaast hoe ze het graag zouden willen hebben.
  • Vlechtjes maken van drie touwtjes en plak de vlechtjes op een tekening die je maakt van je beste vriend of vriendin

Muziek:

Spel:

  • In de wachtkamer van de kapper. Laat kinderen in kappersboeken hun mooiste kapsel uitzoeken.
  • Speel een zogenaamde volledige kappersbeurt, afspraak maken, kapmantel en handdoek aandoen, haren wassen, knippen, föhnen, in de spiegel kijken of het mooi is, afrekenen en vegen.

Rekenen:

  • Prinses Arabella heeft bolletjes op haar hoofd, kleine en grote. Kun jij tellen hoeveel grote en hoeveel kleine bolletjes?
  • Prinses Ling heeft een kroontje op. Hoeveel gekleurde bolletjes zie je op het kroontje, hoeveel van elke kleur?
  • Hoeveel vlechtjes heeft prinses Sofie
  • Hoe vaak komt het hondje in het boek voor?
  • Hoe komt het dat je met een föhn je haren droog kunt blazen?

Overige ideeën

  • Op kleuteridee vind je nog meer ideeën over het thema ‘kapper.

Vergelijkbare artikelen