Violetta in Regenboogland

[DOOR DORY] ‘Op een dag gebeurde er iets vreemds. De Regenboogkoning en Koningin kregen een kindje. Niet zomaar een kindje, nee, het was een prachtige baby en ze had één, paarsachtige kleur! Dat was alles. Ze had niet alle kleuren van de regenboog maar een violetblauwe kleur’
– Violetta in Regenboogland –

Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1-2 .

Het verhaal

Violetta in Regenboogland

Ergens ver weg van Nederland is het Regenboogland. De mensen die daar wonen zijn heel bijzonder. Ze kunnen met dieren praten en ze hebben alle kleuren van de regenboog. De regenboogkoning was gek op zijn volk! Tot er iets heel geks gebeurde… Zijn dochter Violetta werd geboren, maar ze had geen regenboogkleuren. Ze had maar één kleur: violetblauw. De koning was in alle staten! Hij schaamde zich en wist niet hoe hij het aan zijn volk uit moest gaan leggen.

De koningin was door zijn woede heel verdrietig geworden en wilde uitzoeken waarom Violetta maar één kleur had. Ze kreeg van de koning een jaar de tijd om dit uit te gaan zoeken. Samen met Simba de vliegende hond, drie paarden, Pico en Tedra gaat ze op zoek naar Anika. Zij is de grootste, slimste en beste boomvrouw. Zij moet het antwoord hebben! De koningin gaat op een lange reis en maakt allerlei avonturen mee. Vindt ze Anika en het antwoord op de vraag waarom Violetta maar één kleur heeft?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Violetta in Regenboogland is een heel bijzonder verhaal. Het verhaal heeft meerdere lagen en een duidelijke boodschap. Daarom is het verhaal denk ik goed in te zetten tijdens filosoferen met kinderen of bij lessen rondom sociaal-emotionele ontwikkeling. De regenboog is een terugkerend thema en voor veel kinderen heel herkenbaar. Dit biedt een mooi startpunt om het thema verder te verkennen.

Het verhaal is op een beeldende manier geschreven, waardoor je al gauw van het verhaal een voorstelling in je hoofd kan maken. De bijzondere tekeningen dragen daaraan bij. Ik vond de opbouw van een aantal zinnen iets minder prettig lezen. Hierdoor liep het verhaal voor mij niet altijd soepel, maar de boodschap van het verhaal komt alsnog goed naar voren.

Andere boeken waarbij je echt goed een voorstelling kunt maken zijn Naar de wolven, Ik verzamel opa’s en Toverdruppels.

Ben je op zoek naar meer mogelijkheden om te filosoferen met kinderen? Kijk dan bij de blog die Marloes geschreven heeft over filosoferen met kinderen.

Met dank aan Uitgeverij Pica voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Violetta in Regenboogland

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Violetta in Regenboogland zijn:

  • In dit boek komen bijzondere dieren voor: een voetstootkikker, een aperotselaar en een tiekketakkefiet. Lees bladzijde 7 ‘Er was eens…’ t/m bladzijde 8 ‘…procent regenboog zijn.’ voor.
    Leesvraag: Welke dieren komen in jouw verhaal voor? Bestaan ze echt of zijn ze verzonnen?
  • Simba vertelt over zijn droom. In Regenboogland zijn dromen heel belangrijk. Lees bladzijde 28 ‘In Regenboogland waren…’ t/m bladzijde 36 ‘…nieuws terug is.’ voor.
    Leesvraag: Droomt er iemand in jouw boek? Waar zou jouw hoofdpersoon over dromen denk je?
  • Simba en Pico weten de weg niet naar Anika. Simba vertelt dat hij van zijn oom geleerd heeft dat hij altijd zijn gevoel moet volgen, dan gaat het goed! Lees bladzijde 62 ‘Pico, Simba en…’ t/m bladzijde 66 ‘…allemaal heerlijk sliepen.’ voor.
    Leesvraag: Volgt jouw hoofdpersoon zijn gevoel of gebruikt hij vooral zijn hoofd?
  • Om bij Anika te komen moet het gezelschap door een donkere tunnel. Simba laat het niet echt merken, maar hij is bang en begint en liedje te zingen om niet meer bang te zijn. Lees bladzijde 86 ‘Zoem, zoem, klonk…’ t/m bladzijde 90 ‘…heel veel honger.’ voor.
    Leesvraag: Is er in jouw boek iemand bang? Hoe lossen ze dat op?
  • Als de koningin weer thuiskomt bij de koning en de taak van Violetta vertelt, schaamt hij zich diep en heeft hij spijt. Lees bladzijde 151 ‘En de koning?…’ t/m bladzijde 152 ‘…Violetta’s volgend avontuur.’ voor.
    Leesvraag: Heeft er in jouw boek iemand spijt? Durft hij dat toe te geven?

Overige ideeën

  • Het verhaal leent zich voor een gesprek over verdraagzaamheid, doorzettingsvermogen, je gevoel volgen en uniek zijn. Een thema dat goed aansluit bij de actualiteiten. Het verhaal zou dus goed passen in een van de lessen bij de methode sociaal-emotionele ontwikkeling op jouw school.
  • Alle dieren en mensen in Regenboogland hebben regenboogkleuren. Kies je lievelingsdier uit en kleur/teken/verf/knutsel deze in regenboogkleuren.
  • Laat de tekeningen in het verhaal niet zien. Door het voorlezen kunnen de kinderen zich wel goed een voorstelling maken van alle personages. Laat ze er een uitkiezen en zelf de tekening maken van dit personage.

Dit blog betreft een betaalde samenwerking maar dit beïnvloedt onze mening niet.

Vergelijkbare artikelen