[Door MARIE-JOSE] ‘ Het was kerstavond. Diep in het bos had een kleine eekhoorn een grote vraag.
‘Wat is Kerstmis, mama?’ piepte hij.
‘Kerstmis is een heleboel dingen, kleintje.
Wat denk jij dat het betekent?’.’
– Wat is Kerstmis, mama? –
Dit boek is geschikt om voor te lezen vanaf 2 jaar.
Het verhaal
Kleine eekhoorn ziet in het bos dat alle dieren bezig zijn met voorbereidingen. De dassen versieren hun hol met rode besjes, de eenden wisselen lieve berichtjes uit op mooie blaadjes, de ganzen zingen liedjes en de kevers dragen cadeautjes. Hij vraagt zich af of dat Kerstmis is. Dat hoort er allemaal bij zegt mama. Maar als de volgende dag de wereld wit gekleurd is komen alle dieren samen om te zingen en te spelen en dan weet hij het zeker. Dit is Kerstmis!
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar
Recensie
Een hartverwarmend verhaal voor jonge kinderen om ze al in de sfeer te brengen van Kerst. Kerstmis betekent voor allerlei religies en culturen iets. Het verhaal in dit boekje is universeel. Het samen zijn, van elkaar genieten, vriendschap, liefde en een mooie gezellige sfeer creëren staat centraal. De illustraties zijn prachtig en het verhaal is kort, maar met krachtige woorden die de sfeer goed aangeven. De taal is rijk en sommige woorden zullen voor jonge kinderen in kindertaal uitgelegd moeten worden.
Met dank aan uitgeverij Pelckmans voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Wat is Kerstmis, mama?
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Wat is kerstmis, mama? kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Introductie:
Als introductie: Vraag aan de kinderen wat zij denken dat Kerstmis is? Vertel dan dat kleine eekhoorn het ook heel graag wil weten.
Voor het voorlezen:
Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben wat dat betekent. Zien ze de rode besjes op de kaft? Horen rode besjes bij Kerstmis? Wat zou kleine eekhoorn denken?
Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:
- Vertel dat kleine eekhoorn wil weten wat Kerstmis is. Hij komt allerlei dierenvriendjes tegen die iets aan het doen zijn. Zou dat Kerstmis zijn?
Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.
Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Kijk en vergelijk | Bekijk wat de dieren doen om zich voor te bereiden op Kerstmis? Hoe/wat is dat hetzelfde als bij de mensen? |
Betwijfelen | Kleine eekhoorn ziet de dieren allerlei dingen doen die met Kerstmis te maken hebben. Klopt het dat cadeautjes/ elkaar iets wensen/je huis versieren en liedjes zingen dat, dat bij Kerstmis hoort? |
Bedenken | Kleine eekhoorn weet nog niet wat Kerstmis is. Hoe zou dat komen denken jullie? |
Voorspellen | Op de laatste bladzijde zie je de dieren samen spelen en zingen. Wat zouden ze nog meer samen doen met Kerstmis? |
Ontwerpen | Op de bladzijde waar de eenden wensen schrijven op de mooie blaadjes. Kunnen jullie bedenken wat de eenden opgeschreven hebben? |
Grote ideeën | Vind jij het leuker om cadeautjes te geven of vind je het leuker om cadeautjes te krijgen? |
Verbinden | Hoe versieren jullie het huis met Kerstmis? |
Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:
- Met behulp van de illustraties:rode besjes, aan de rand van de vijver, goud- en koperkleurige blaadjes, snorharen.
- Uitleggen met andere woorden: dat hoort er zeker bij, uitwisselen, in gras gewikkeld, verzamelen, de maan liet zijn licht schijnen, als de tijd rijp is, kil briesje.
- Uitleggen door het te doen: piepen, glimlachen, fluisteren.
Werken vanuit essentiële thema’s
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf. Uitleg over essentiële thema’s vind je in het blog Werken met een essentieel thema.
Essentieel thema
Bij dit boek past het essentieel thema: Kerst
De zin die centraal kan staan is: ‘Is dit Kerstmis?’. Als centrale woord zou ik ‘Kerstmis” kiezen.
Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je in het blog Geletterdheid met prentenboeken.
Andere essentiële thema’s kunnen zijn:
- Feest
- Verrassing
Mogelijke activiteiten
Creatief schrijven:
- Laat kinderen op mooie blaadjes een wens schrijven
- Geef ze de tekst van een kerstliedje en laat ze er tekeningen bij maken. Zing samen het liedje.
- Op een blaadje met de titel ‘Wat is Kerstmis?’ Schrijven ze zelf hoe ze kerstmis vieren thuis.
- Kopieer de bladzijde waar alle dieren bij elkaar komen en laat de kinderen de namen van de dieren erbij schrijven.
Rekenen:
- Verzin bij de verschillende pagina’s telopdrachten.
- Op de bladzijde waar de dieren bij elkaar komen:
- Hoeveel dieren tel je op de bladzijde?Van welke dieren zijn er het meest?Welk dier in het boek is het grootst, het kleinst?
- Wie is het dikst, dunst?
Sociaal-emotionele ontwikkeling:
- Speel het verhaal van de kleine eekhoorn na, zorg voor rode besjes, blaadjes en ingepakte cadeautjes.
- Welke spelletjes zijn het leukst om samen te doen? Maak samen met de kinderen een lijstje en speel de spelletjes die zij bedenken met elkaar.
Creatief:
- Maak zelf gouden en koperkleurige blaadjes net zoals de eenden.
- Maak takken met rode besjes (van crêpepapier) eraan.
- Laat kinderen cadeautjes inpakken voor kerst met mooie linten en strikken.
Muziek:
- Een hele mooie verzamelpagina van oude en nieuwe kerstliedjes vind je hier
Overige ideeën
Gebruik ook de andere kerstprentenboeken van Kinderboekenjuf zodat de kinderen een veelzijdig begrip krijgen van Kerst.