[DOOR MARIE-JOSE] ‘In IJsland worden voetpaden verwarmd in de winter. Dan smelt de sneeuw en kun je niet uitglijden.’
– Wonen in de wereld –
Dit informatieve prentenboek is geschikt om voor te lezen vanaf groep 1 en zelf te lezen vanaf groep 4.
Het verhaal
Wonen in de wereld is een informatief prentenboek waarin allerlei weetjes staan over hoe mensen wonen in de wereld. Hoe je woont als je in een stad of op het platteland woont, hoe huizen gebouwd worden als je rekening houdt met het klimaat, hoe kamers in verschillende landen eruit zien en dat er ook mensen zijn die geen huis meer hebben. Ook is er aandacht voor verschillende voordeuren en brievenbussen en wat heel gewoon is in diverse landen. Een interessant hoofdstukje over toiletbezoek overal in de wereld en tot slot nog een gedicht een spelletjes- en knutselpagina en een miniquiz.
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Hoe zorg je voor leesplezier? Meld je nu aan voor het gratis webinar door op deze link te klikken.
Recensie
Wonen in de wereld past prima bij het thema van Kinderboekenweek Bij mij thuis. Wil je alvast materialen om je klas te versieren? Download het pakket.
Het boek start met een klein verhaaltje van een kind uit een westers land en geeft aan met illustratie en tekst hoe het huis eruit ziet. Daarna een verhaaltje over hoe mensen in de oertijd al op zoek gingen naar een woning. Vervolgens lees je in de verschillende hoofdstukken een heleboel feiten over wonen in de wereld.
Elke pagina is rijk geïllustreerd. In elk tekstblok zijn de belangrijkste woorden dik gedrukt. De taal is rijk en de kleine verhaaltjes zijn interessant om te lezen voor kinderen. Het boek geeft de kinderen veel kennis over wonen in de wereld en het nodigt vooral uit om met de kinderen in gesprek te gaan over onze manier van wonen in vergelijking met wat ze in het boek zien.
In het midden van het boek vind je een grote uitklappagina met vier bijzondere steden in de wereld. (Brazilia, Machu Picchu, Venetië en Hong Kong. Met name de illustraties zijn welsprekend! Een mooie aanvulling voor de Willewete serie.
Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën voorlezen Wonen in de wereld
In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Wonen in de wereld kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.
Introductie en voorlezen
Als introductie:
Je kunt de kinderen een wereldbol laten zien en landen opzoeken die ze al kennen. Ook kun je het filmpje: Alle landen van de wereld laten zien als introductie op het boek.
Voor het voorlezen:
Bekijk met de kinderen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen. Je kunt dit doen door te vragen wat ze zien en of ze een idee hebben waar het boek over zal gaan.
Vertel kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kinderen nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dit als volgt kunnen:
- In dit boek kom je van alles te weten over hoe mensen in de wereld wonen. Wat zouden jullie al willen weten? Maak met de kinderen een lijstje met vragen die ze hebben en ga in het boek op zoek naar antwoorden.
- Eventueel kun je de achterkant van het boek voorlezen. Dat zal hen zeker nieuwsgierig maken naar de inhoud!
Als je een informatief prentenboek voorleest gaat dat iets anders dan een verhalend prentenboek. Het beste kun je eerst de verhaaltjes voorlezen die antwoord geven op de vragen van de kinderen. Daarna kun je de overige informatie voorlezen. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen. Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien (liefst via het digibord). Moeilijke woorden op de pagina leg je van tevoren uit in kindertaal eventueel met hulp van de illustratie.
Bij volgende keren voorlezen is het mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.
Maak een keuze uit onderstaande vragen:
Kijk en vergelijk: | Op de kaft zie je een moeder en twee kinderen. Ze drinken thee. Wat is hetzelfde als bij jou thuis? Wat is anders? Voordat je het hoofdstuk wonen in de stad en op het platteland gaat voorlezen kun je de kinderen de overeenkomsten en verschillen tussen de twee pagina’s laten benoemen. |
Betwijfelen: | Ga naar het hoofdstuk ‘Wij nemen ons huis mee.’ Is het handig om je huis mee te nemen? Waar wel en waar niet? |
Bedenken: | Ga naar het hoofdstuk ‘Wij nemen ons huis mee.’ Hoe komt het denk je, dat sommige mensen in een huis wonen dat ze steeds meenemen? |
Oplossen: | Ga naar het hoofdstuk: ‘Ik heb geen huis meer.’ Lees de tekst voor en brainstorm met de kinderen welke oplossingen er zijn om mensen die geen huis meer hebben te helpen? |
Voorspellen: | Ga naar het hoofdstuk: ‘Ziet een toilet er overal hetzelfde uit?’ lees de tekst voor. Hoe zouden onze toiletten er over tien jaar uitzien? Wat zou jij eraan veranderen? |
Grote ideeën: | Lees het hoofdstuk ‘Waar ik woon is dit heel gewoon’ voor. Wat ergens anders heel gewoon is vinden wij soms een beetje raar. Wat is bij ons heel gewoon en zouden mensen in andere landen misschien gek vinden? Bijvoorbeeld wat zouden de mensen in Libanon vinden van onze gordijnen? Of de mensen in Afghanistan van onze houten of stenen vloeren? |
Verbinden: | Lees het hoofdstuk: ‘Bijzondere steden’ voor. Wat is bijzonder aan de stad of aan het dorp waar wij wonen? |
In dit prentenboek is de woordenschat enorm rijk. Om de woordenschat te vergroten is het raadzaam om sommige verhalen meerdere keren voor te lezen. Maak bij de uitleg gebruik van de rijke illustraties, doe woorden voor, gebruik synoniemen in kindertaal naast de moeilijke woorden in het boek en als het kan, kun je echte materialen inzetten.
Werken vanuit essentiële thema’s
In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.
Kies een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen.
Uitleg over het essentiële thema lees je in het blog Werken met essentiële thema’s.
Essentieel thema
Binnen een essentieel thema werk je met een centrale zin en woord. Uitleg over de centrale zin en het centrale woord lees je het blog Geletterdheid met prentenboeken.
Bij dit boek past het essentieel thema: ‘Bij mij thuis’
De zin die centraal kan staan is: ‘Een huis is overal in de wereld anders’
Als centrale woord zou ik ‘huis ‘ kiezen.
Een ander essentiële thema bij dit prentenboek kan zijn:
- Wist je dat?
- De wereld om ons heen
Mogelijke activiteiten
Creatief schrijven:
- Lees het hoofdstuk van ‘Wonen in de stad‘ voor. Kun jij een lijstje maken welke winkels je in de stad tegen kunt komen?
- Bekijk de pagina en lees het hoofdstuk ‘In ieder land bouwt men anders‘ voor en schrijf eens op welke materialen in jouw huis gebruikt zijn.
- Lees het hoofdstuk van ‘Welke voordeur lijkt op die van jou en welke brievenbus heb jij?‘ voor. Teken jouw voordeur met je brievenbus en schrijf een brief die je in je brievenbus kunt stoppen.
- Bekijk de pagina en Lees het hoofdstuk van ‘Ziet een toilet er overal hetzelfde uit?’ voor. Teken jullie toilet thuis en schrijf erbij hoe die eruit ziet. Wat hangt eraan de muur?
- Lees het hoofdstuk ‘Kom je bij mij logeren?‘ voor. Maak samen met de kinderen een nieuw welterusten gedichtje. Schrijf het op een A4 en laat er een mooie tekening bij maken.
Rekenen:
- Lees het hoofdstuk ‘Wij nemen ons huis mee.‘ voor. Er zijn vele telmogelijkheden: tenten, caravans, boten, auto’s, ezels met bepakking en ezels zonder bepakking etc.
- Bekijk de pagina van ‘Wonen in de stad.’
- Hoe komt het dat de huizen die ver weg staan kleiner zijn?
- Wat is het verschil tussen hoogbouw en laagbouw?
- Ga naar het hoofdstukje van de brievenbussen. Hoe weet je in een flat welke brievenbus van jou is? Lees de cijfers op de brievenbussen.
Muziek:
- Luister en kijk naar in Holland staat een huis. Je kunt samen met de kinderen verzinnen hoe bijzonder het huis is. Verander de tekst bijvoorbeeld door te zingen ‘en dat huis lijkt op een schoen’ en in dat huis daar woont een boer etc.
- Wij bouwen een huis
- Een huis bouwen
- Mijn vader is een timmerman
- Spijkers en schroeven
Creatief:
- Bij het hoofdstuk: ‘Voordeuren en brievenbussen.’
- Knutsel van karton een voordeur met een brievenbus erin en zorg ervoor dat er een brief door de brievenbus kan.
- Bij het hoofdstuk ‘Waar ik woon, is dit heel gewoon.’
- Hoe kun je met lappen/oude gordijnen schaduw maken?
- Bij het hoofdstuk ‘Op huizentocht.’
- Speel het spel zoals het in het boek beschreven staat.
Bouwhoek:
- Ga naar het hoofdstuk ‘In ieder land bouwt men anders.’
- Bouw een tent met planken, stoelen en lappen. Bouw van andere materialen een huis, verzamel daarvoor bijvoorbeeld plastic bekertjes, kranten, rietjes, satestokjes etc…
- Laat in de bouwhoek een oosters huis bouwen met een plat dak (zie de prenten in het boek)
- Bouw iets wat bij hoogbouw hoort en bouw iets wat bij laagbouw hoort
- Bouw een huis met een stelling/steiger eromheen. Zie de prent van het huis in Ethiopïe
Overige ideeën:
- De Europese Commissie heeft lesmaterialen gemaakt voor kinderen. Mocht je ook een relatie willen leggen met op reis gaan in de wereld dan vind je hier leuke materialen voor de onderbouw: Ik ga op reis (Europees kinderpaspoort, koffers en een docentenhandleiding)
- Via kleuteridee.nl kun je projecten vinden over andere landen. Hier een voorbeeld van Afrika.
- Met het schooltv programma Apenoten bezoek je vele landen van de wereld.
- Meestermagazijn.nl geeft vele leuke ideeën over ‘de wereld’.
- Wonen in de wereld is een boek voor de onderbouw dat past bij de Kinderboekenweek 2023. Dit boek sluit goed aan bij het thema Bij mij thuis. Meer activiteiten die passen bij dit boek kun je vinden in het themaboek Bij mij thuis.