Overleven op Drakeneiland

‘Ah!’ zei Luilebal. ‘De bukziekte?’ Marks woede zakte even. ‘Bukziekte?’ ‘Dat je de hele tijd moet bukken om steentjes uit je schoen te halen, zodat niemand ziet dat je huilt. Hebben we allemaal gehad, hoor. Het woord is van Pierre.’ ‘Ik huil nóóit!’
– Overleven op Drakeneiland –

Het verhaal

overleven op drakeneilandKinderen die zich in Nederland erg misdragen worden naar Drakeneiland gestuurd. Mark dus ook. Door een vrouw met een snor wordt hij per boot naar Drakeneiland gebracht. Hij heeft geen idee wat hem te wachten staat en al snel komt Mark erachter dat hij niet de enige op dat eiland is. Het eiland blijkt vol te zitten met andere kinderen, jong en oud, die ook naar Drakeneiland verbannen zijn.

Elk kind heeft een baan, door deze baan goed uit te voeren verdient dit kind spieën en daarmee kan het dingen kopen of doen. Er zijn verschillende regels waar de kinderen zich aan moeten houden. Ook is er een soort rechtsbank, de Parlevinkers. Zij spreken recht als er een overtreding is geweest.

Mark vindt het maar niks, die kinderen die hier voor volwassene spelen.  En hoe moet hij zichzelf van eten voorzien als zijn spieën alleen maar opgaan aan zijn baan als spellier? Hoe zou Mark zo snel mogelijk van dit eiland af kunnen komen?

Recensie

Een eiland vol kinderen, dan verwacht je chaos neem ik aan. Maar niks blijkt minder waar. En dat is wat dit boek nou zo bijzonder maakt. Al deze kinderen hebben samen een manier van leven opgesteld waarbij eerlijkheid en goed met elkaar omgaan voorop staan. De regels geregeld overtreden, betekent teruggestuurd worden naar het vaste land en dat wil je echt niet.

Zelf maak ik dan gelijk de vertaalslag naar de klas. Ook daar zit een groep kinderen bij elkaar. Samen kunnen zij regels opstellen waar ze zich allemaal aan moeten houden en waar ze zelf recht over spreken? Ook klinkt het idee van ieder een taak mij als muziek in de oren. Onderaan, bij overige ideeën, lees je hier meer over.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Overleven op Drakeneiland

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Overleven op Drakeneiland zijn:

  • Lees bladzijde 7 ‘Pakken en nokken.‘ t/m bladzijde 9 ‘…mij wat schelen.‘ voor. Zou jij nu verder willen lezen? Waarom wel of niet?
  • Mark, de hoofdpersoon, wordt zomaar op Drakeneiland gedumpt. Hij kan nog net zijn tas inpakken. Lees bladzijde 10 ‘Ze hadden…’ t/m bladzijde 11 ‘…naar je werd geloerd.‘ voor. Hoe zou jouw hoofdpersoon zich voorbereiden op het eiland?
  • In het boek is 1 van de kinderen benoemd tot woordenbedenker. Lees bladzijde 15 ‘De woordenbedenker…‘ t/m bladzijde 16 ‘…mijn eigen woorden wel.‘ voor. Welke woorden zou jij bij jouw boek kunnen bedenken?
  • Mark heeft een belofte gemaakt. Lees bladzijde 112 ‘Mark kwam verbaasd…‘ t/m bladzijde 114 ‘…straks raken jullie nog uit de richting.’ voor. Dan wordt hij betrapt. Lees bladzijde 116 ‘Wat doe je?‘ t/m bladzijde 117 ‘…maar ik ga mee.‘ voor. Wat vind je hiervan? Komen er in jouw boek beloften voor? Vertel hierover.

Overige ideeën 

  • Terra Nova Op 8 maart 2017 schoof ik in Afferden aan bij een activiteit van The Crowd. Lisa Hu presenteerde het door haar ontworpen spel Terra Nova.
    Terra Nova is een spel waarbij kinderen in gesprek gaan over lastige thema’s uit de samenleving. Vele scholen hebben Burgerschap op dit moment hoog op de agenda staan. Daarbij worden allerlei activiteiten bedacht zoals het kijken van het jeugdjournaal, het lezen van de SamSam of het oprichten van een leerlingenraad. Dit spel gaat nog een stapje verder.
    Terra Nova Hoe werkt het?
    Het is een spel wat het beste met ongeveer 5 deelnemers gespeeld kan worden. Deze kinderen bouwen op hun eiland een minimaatschappij. Binnen deze maatschappij bepalen zij waar de tenten opgebouwd worden, waar bomen komen te staan en wie waar komt te wonen. De deelnemers zijn niet verbonden aan een pylon, maar denken in het algemeen en maken keuzes voor ‘mensen’. In goed overleg komt de eerste basis vaak goed tot stand. Maar dan begint het pas. Door verschillende stellingen of opdrachtkaartjes in het spel te brengen, worden de deelnemers geacht in gesprek te gaan over de nieuwe veranderingen.
    Een voorbeeld waar ik tegenaan liep. Zelf hadden we alles goed neergezet, maar nu kwamen er 3 nieuwe bij. Waar mochten zij wonen? Met z’n 3en in 1 tent, afgezonderd van de rest? Alle 3 apart in 1 tent erbij, uit elkaar maar ondergebracht bij de rest?
    Klassikaal
    Het idee is dat je dit spel klassikaal aanbied, waarbij allemaal groepjes van 5 kinderen tegelijk dit spel spelen. Zij krijgen steeds enkele minuten overleg/bedenktijd waarna je klassikaal een nieuwe opdracht erin kunt brengen.
    Zelf aan de slag?
    Terra Nova komt in september 2017 uit bij Uitgeverij Pica. Hier kun je een single pack (5 deelnemers) bestellen en hier kun je een six pack bestellen.
    Combineren met dit boek?
    Ik denk dat het geweldig zou zijn om het schooljaar te beginnen met dit spel. Welke vraagstukken komen omhoog? Waar lopen kinderen tegenaan? Wat leren ze van elkaar? Als introductie zou je het boek voor kunnen lezen tot aan het stuk op bladzijde 56 ‘Op een dag…‘ t/m bladzijde 61 ‘…fijn dat op Drakeneiland alles tot in de puntjes geregeld was.‘ Op Drakeneiland zijn de dingen tot in de puntjes geregeld. Hoe regelen jullie het in jullie minimaatschappij?
    Daarna zou ik beginnen met het voorlezen van Overleven op Drakeneiland. Juist omdat dit één manier is om zo’n minimaatschappij vorm te geven.
    Het voorlezen zou ik dan weer koppelen aan het opstellen van taken in de klas én het bespreken van de klassenregels.
  • Taken in de klas Zelf vind ik het belangrijk dat alle kinderen in de klas een taak hebben. Zo zorgen we er samen voor dat de klas netjes en schoon blijft. Alle kinderen voeren deze taak gedurende de dag uit. In Overleven op Drakeneiland hebben alle kinderen een baan. Lees bladzijde 23 ‘Rondom de dikke boom…‘ t/m bladzijde 31 ‘…de Wetten. Veel succes.’‘ voor. Mark krijgt hier zijn baan. Dit is een geschikt moment om klassikaal banen/taken te bedenken die kinderen moeten vervullen. Laat de kinderen ook namen bedenken voor deze taken.
    Vaste taken of wisselen? Je kunt bespreken of dit per week wisselt, bijvoorbeeld door wasknijpers achter de taken te hangen en deze door te schuiven. Of je kunt 1 x per maand een wisselronde houden, waarbij kinderen een nieuwe taak kunnen verkrijgen.
    Beloning? In het verhaal krijgen ze spieën. Lees bladzijde 33 ‘Iedereen die Mark…’ t/m bladzijde 35 ‘…zijn eentje rondtoeren.‘ voor. Laat de kinderen geld maken (dat kan ook een taak zijn). Per dag wordt beoordeeld of de taken goed zijn uitgevoerd (dat kan ook een taak zijn). Een keer in de zoveel tijd kun je dan een ‘uitgeefmoment’ invoeren. De kinderen kunnen hiervoor zelf een beloningenlijst opstellen. Ze kunnen dan zelf bepalen of ze hun verdiende geld al uitgeven of dat ze nog verder willen sparen.
    Wil je hier zelf mee aan de slag? Dan heb ik twee voorbeelden voor je.
    Download Hulpjes of Hulpjes02 hier.
    overleven op drakeneiland
  • Klassenregels Door het verhaal voor te lezen kun je ook goed inspelen op klassenregels. In het verhaal wordt verschillende keren gehint naar de de Wetten van het eiland. Tegen de tijd dat het boek op zijn einde loopt, neemt Mark eindelijk de moeite om de Wetten te lezen. Lees bladzijde 124 ‘De volgende dag…‘ t/m bladzijde 128 ‘…daarmee andere wetten.‘ voor. Eindelijk leest Mark de Wetten. Wat vinden de kinderen van de Wetten? Welke Wetten zouden zij voor hun klas op willen stellen?
    Overleven op Drakeneiland
  • Stelopdracht: Schrijf jezelf in het verhaal, welke baan zou jij krijgen op Drakeneiland?
    overleven op drakeneiland

Andere delen

Vergelijkbare artikelen