Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Owen en de soldaat

Owen en de soldaat

[DOOR MAAIKE] ‘Iedereen heeft wel een geheim, toch? Geen levensgroot geheim zoals je een bank hebt beroofd of per ongeluk je oma hebt vergiftigd, maar een klein geheimpje. Iets wat je diep in je binnenste verborgen houdt. Misschien is je geheim een beetje… apart, zoals het mijne. Misschien zit je wel graag op een bankje in het park met een soldaat te praten. Geen soldaat van vlees en bloed, maar een soldaat van steen.’
– Owen en de soldaat –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.

Het verhaal

Owen en de soldaatOwen zit in de eerste klas van de middelbare school. Op weg naar school komt hij elke dag langs het herdenkingsplantsoen. In dit plantsoen  staat een standbeeld: een stenen soldaat zittend op een bankje en een herdenkingssteen met de namen van vijfentwintig mannen die tijdens de oorlog zijn omgekomen.

De stenen soldaat is voor Owen heel belangrijk. Het is de enige ‘persoon’ tegen wie Owen echt kan praten. Zijn moeder is namelijk veel verdrietig en brengt haar dagen op de bank of in haar bed door en Owen zijn vader is buiten beeld. Dan hoort Owen dat de gemeente het herdenkingsplantsoen opnieuw gaat inrichten, waarbij géén plek meer is voor de stenen soldaat. Owen komt in actie door de gemeente e-mails te versturen, maar het besluit staat vast. Dan heeft Owen nog maar één kans om van zich te laten horen, maar is hij hier dapper genoeg voor én op tijd?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Owen en de soldaat is een makkelijk leesbaar boek voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar. Het boek heeft een wat groter lettertype en bestaat uit nét geen 100 bladzijde. Het thema ‘herdenken’ heeft de hoofdrol in dit boek. Maar ook de thema’s ‘eenzaamheid’ en ‘verbondenheid’ hebben door schrijfster Lisa Thompson een plek gekregen in dit korte verhaal. Aan het einde van het boek komt de lezer erachter waarom het standbeeld zo belangrijk is voor Owen en waarom Owen geen contact heeft met zijn vader. Het boek heeft mij op een positieve wijze weten te verrassen. 

Met dank aan Uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier.

Ideeën mini leeslessen Owen en de soldaat

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Owen en de soldaat zijn:

  • Owen gaat elke dag even langs de stenen soldaat en heeft hele gesprekken met hem. Owen kan bij het standbeeld zijn verhaal even kwijt. Lees bladzijde 6 ‘Ik liep op…’ t/m 8 ‘…zijn gezicht bekeek‘ voor.
    Leesvraag: Heeft jouw hoofdpersoon ook een vertrouwenspersoon bij wie hij zijn verhaal kwijt kan? Wie is dit en waarom zou de hoofdpersoon voor diegene hebben gekozen?
  • Heb jij een geheim? Deel je dat wel eens met iemand? Of met iets? Lees bladzijde 5 ‘Iedereen heeft wel…’ t/m bladzijde 6 ‘…soldaat van steen‘ voor.
    Leesvraag: Heeft jouw hoofdpersoon ook een geheim?
  • Lees bladzijde 66 ‘Ik was wat…’ t/m bladzijde 68 ‘…een microfoon krijgen‘ voor. Sean, Megan en Owen hebben een gedicht geschreven over een onderwerp wat hen interesseert.
    Leesvraag: Waar zou jouw hoofdpersoon een gedicht over schrijven?
  • Wanneer je bladzijde 4 bekijkt zie je dat dit boek een vertaling is. De originele titel is ‘Owen and the soldier’.
    Leesvraag: Waarom zou dit boek zijn vertaald. Ben jij op dit moment ook een vertaald boek aan het lezen of heb je dit eerder al eerder gedaan?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Owen en de soldaat.

Overige ideeën

  • Lees bladzijde 77 voor. Op deze bladzijde lees je het gedicht van Owen over zijn vader. Laat het gedicht zien op het digibord en ga er met de leerlingen in gesprek over het gedicht. De volgende vragen zouden kunnen helpen.
    – Owen heeft dit gedicht voor zijn vader geschreven. Hoe merk je dit?
    – Waarom zou Owen dit aan zijn vader hebben opgedragen?
    – Hoe weet je dat het een gedicht is?
    – Welke stukje in het gedicht spreekt jou het meeste aan en waarom juist dat stuk?
    Je zou de leerlingen ook zelf een gedicht kunnen laten schrijven over een (willekeurig) onderwerp.
  • Lees bladzijde 75 ‘Met knikkende knieën…’ t/m bladzijde 76 ‘…Ik kon het niet.’ voor. Owen heeft veel moeite het voorlezen van zijn gedicht aan de zaal vol mensen. Herken je jezelf hier in? Welke tip zou je Owen geven om het gedicht toch te kunnen voordragen?
  • In het boek wordt in hoofdstuk 1 verteld hoe het standbeeld er in werkelijkheid uitziet en waarom het standbeeld is geplaatst. Het blijkt een herdenkingsmonument voor de plaatselijke mannelijke soldaten die tijdens de oorlog zijn omgekomen. Staan er in jouw woonplaats ook herdenkingsmonumenten? Bekijk deze met de leerlingen en ga erover in gesprek.

Bekijk meer boeken over de oorlog