[DOOR LINDA] ‘Voor alle kinderen die gepest worden.
Je bent geweldig zoals je bent.
Raak jezelf niet kwijt.
Wees trots op jezelf.
Blijf jezelf.
En… geniet van je stippen!’
– Pesten in Perspectief –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
In de serie Pesten in Perspectief ga je met het thema pesten aan de slag vanuit het kind dat gepest wordt, vanuit degene die pest en vanuit het kind dat toekijkt of meedoet met pesten.
Stoer!
Tess doet heel gemeen tegen Lisa. Op school doet iedereen wat Lisa zegt, Lisa is de baas. Ze wil graag dat iedereen ziet hoe stoer ze is. Maar is ze eigenlijk wel zo stoer?
Raar!
Bij alles wat Lisa doet of zegt, zegt Tess dat het raar is. Lisa probeert alles aan zichzelf te veranderen, maar dit zorgt er niet voor dat Tess stopt. Wat kan Lisa nog doen om het wel te laten stoppen?
Bang!
Fleur is bang voor Tess. Ze ziet dat Lisa door haar wordt gepest. Fleur durft niet voor Lisa op te komen, omdat ze bang is dat ze dan zelf weer gepest zal worden. Wat kan Fleur wel doen om Lisa te helpen?
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar van Stoer!, Raar! en Bang!
Recensie
De verhalen in deze serie spreken echt tot de verbeelding. Als lezer kan ik mij goed verplaatsen in de ideeën en gevoelens van de verschillende kinderen. Door alle drie de boeken voor te lezen en te bespreken kun je de kinderen in de klas vanuit een pester, iemand die gepest wordt en iemand die toekijkt laten zien en ervaren hoe zij de situatie beleven. Er zijn uit ieder boek verschillende lessen te trekken en hierover kun je goed in gesprek gaan.
Achterin het boek vind je toelichtingen over de serie en reflectievragen die je tijdens het lezen kunt stellen. Daarbij is ook gedacht aan verschillende verwerkingsactiviteiten die je kunt inzetten als je de hele serie gebruikt, maar ook als je één van de boeken los wil gebruiken. Dit maakt de boeken wat mij betreft nog krachtiger. De reflectievragen zorgen voor een actieve koppeling van het verhaal uit het boek naar het hier en nu in de klas en dat vind ik erg prettig. Wat mij betreft een must om op iedere school te gebruiken wanneer er pestgedrag in een klas voorkomt.
Andere boeken die je in de klas goed kunt gebruiken om onderwerpen bespreekbaar te maken zijn: Het jongetje dat niet stil kon zitten, feedback is fantastisch, Het meisje dat nooit fouten maakte en Het meisje dat doet wat ze niet durft.
Met dank aan Uitgeverij Bazalt voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Pesten in Perspectief
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Pesten in Perspectief zijn:
Stoer!
- Tess vindt dat Lisa erg raar is en dat iemand dat aan haar moet vertellen. Lees bladzijde 1 ‘Waarom kijk je…’ t/m bladzijde 3 ‘…doe het graag!‘ voor.
Leesvraag: Is er in je boek iemand die door anderen raar wordt gevonden? - Op school bepaalt Tess re regels. Iedereen moet naar haar luisteren. Lees bladzijde 6 ‘Iemand moet de…’ t/m bladzijde 11 ‘…mij te zeggen.’ voor.
Leesvraag: Is er in je boek ook iemand die de baas is of speelt?
Raar!
- Lisa veranderd steeds wat ze doet, maar dat helpt helemaal niets. Ze is steeds minder zichzelf. Lees bladzijde 1 ‘Hallo! Ik ben…’ t/m bladzijde 15 ‘…ook heel erg!‘ voor.
Leesvraag: Is er in je boek ook iemand die zichzelf niet kan of mag zijn? - Door zich niets meer aan te trekken van wat Tess zegt, gaat Lisa zich steeds beter voelen. Lees bladzijde 18 ‘Ik heb alles…’ t/m bladzijde 29 ‘…Raar! maar Waar!‘ voor.
Leesvraag: Is er in je boek ook iemand die zich niets aantrekt van wat een ander zegt?
Bang!
- Fleur is bang voor Tess en ze is niet de enige. Lees bladzijde 1 ‘Hallo! Ik ben…’ t/m bladzijde 3 ‘…ook weleens gepest.’ voor.
Leesvraag: Is er in je boek iemand bang voor een ander?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Pesten in Perspectief.
Overig idee
- Achterin het boek vind je toelichtingen over de serie en reflectievragen die je tijdens het lezen kunt stellen. Daarbij is ook gedacht aan verschillende verwerkingsactiviteiten die je kunt inzetten als je de hele serie gebruikt, maar ook als je één van de boeken los wil gebruiken. Afhankelijk van de situatie in je klas kun je hier opdrachten en reflectievragen uitzoeken.
Andere delen
- Het jongetje dat niet stil kon zitten (bekijk de ideeën voor mini leeslessen)
- Het meisje dat doet wat ze niet durft (bekijk de ideeën voor mini leeslessen)
- Feedback is fantastisch (bekijk de ideeën voor mini leeslessen)