[DOOR BIANCA] ‘Max keek nadenkend voor zich uit. ‘Zou ik dat van mijn vader hebben geërfd? Net als de andere dingen die ik niet van mijn moeder heb?’ ‘Zoals wat dan?’ vroeg Super. ‘De grapjes die ik maak. Dat blauw mijn lievelingskleur is. Mijn sproeten. Dat ik goed kan voetballen. Mijn wipneus. Dat ik niet van pindakaas houd.”
– Prinses Super 3 – Jippie! En de onderwaterpiraten –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 5.
Het verhaal
Super en Max gaan met de lakei op zoek naar de vader van Max, Felix. Ze komen weer in allemaal plaatsen in Jippie en ook in Grom. Ze hadden wel van Felix gehoord, maar wisten niet waar hij nu was. De mensen hadden gehoord dat hij met de onderwaterpiraten mee was gegaan.
Zouden Super en Max de vader van Max vinden? Zou Max zijn muzikaliteit van zijn vader geërfd hebben? En wat was er allemaal aan de hand op het eiland van de Onderwaterpiraten? Want dat daar iets niet klopte dat wisten ze wel zeker.
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
Dit is het derde deel van Prinses Super. Ik heb het eerste deel Jippie! Een humeurig sprookje gelezen, maar om het boek te begrijpen hoef je de andere twee delen niet gelezen te hebben. Super heeft nog steeds een ochtendhumeur en houdt van avontuur. Het boek leest gemakkelijk en de tekeningen van Annet Schaap zijn prachtig en maken het verhaal nog beter te begrijpen en grappiger. Soms ergert Super zich eraan dat iedereen in Jippie altijd vrolijk is en dat kan ik me heel goed voorstellen, want je kan je toch niet altijd vrolijk zijn.
‘Maar nu is Super voor het eerst van haar leven blij dat mensen in Jippie altijd zo vrolijk waren. Anders zou ze heel veel medelijden hebben met Jula en Joop. Ze hadden hun zoon al elf jaar niet gezien en hadden geen idee waar hij was; dat was toch vreselijk’
Een mooi aanknopingspunt om het over emoties te hebben.
Voor mij had de ontknoping iets eerder mogen komen, maar ik denk dat de kinderen die dit boek lezen daar geen last van hebben en tot het eind geboeid zijn.
Met dank aan De leukste kinderboeken voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Prinses Super 3 – Jippie! En de onderwaterpiraten
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Prinses Super 3 – Jippie! En de onderwaterpiraten zijn:
- Max weet niet wie zijn vader is. Lees bladzijde 10 ‘In de eetzaal van het kasteel…’ t/m bladzijde 12 ‘…twee stroopwafels mee en liep het kasteel uit.’ voor.
Leesvraag: Weet jouw hoofdpersoon wie zijn vader is? Zo, ja beschrijf hem en als je het niet weet probeer je je te bedenken hoe z’n vader eruitziet. - Bij Max zijn familie gaan ze regenboogspaghetti eten. Lees bladzijde 51 ‘Max nam nog een grote hap…’ t/m bladzijde 52 ‘…zei Max voorzichtig.’ voor.
Leesvraag: Heeft eten in jouw boek ook een speciale naam? - Super vindt het spannend dat ze naar de piraten gaan en naar alle plekken waar Felix geweest is. Lees bladzijde 72 ‘Super en Max zaten in de schaduw…’ t/m bladzijde 73 ‘…‘Ik denk het wel,’ zei Super.’ voor.
Leesvraag: Is er iets wat jouw hoofdpersoon spannend vindt? Of wat jij spannend vindt? - Evert vindt gewone piraten saai, daarom hebben ze zich Onderwaterpiraten genoemd. Lees bladzijde 147 ‘Super zuchtte diep…’ t/m bladzijde 148 ‘…‘Hmpff,’ zei Super.’ voor.
Leesvraag: Noemen ze in jouw boek iets ook wel eens anders om het leuker/interessanter te maken? Kan je zelf woorden veranderen om het leuker te maken?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Prinses Super 3 – Jippie! En de onderwaterpiraten.
Overige ideeën
- Bij Prinses Super 3 – Jippie! En de onderwaterpiraten is een lesbrief vanuit de uitgeverij beschikbaar, bekijk de lesbrief.
- Bij Tromgeroffeldag heeft iedereen een trommel om zijn nek hangen in Jippie! Lees het hoofdstuk Tromgeroffeldag op bladzijde 154 ‘Tromgeroffeldag…’ t/m bladzijde 159 ‘…Humeurig, en best wel gelukkig.’ voor.
Stelopdracht: Bedenk nu zelf een speciale dag in Jippie! Wat mogen de mensen op die dag de hele dag doen en beschrijf dat. - Lees het hoofdstuk Leugens op bladzijde 144 ‘Leugens… t/m bladzijde 151 ‘…hun vuisten op de grond slaan van plezier.” voor. Tekenopdracht: Verdeel je papier in tweeën, teken op de ene helft het eiland van de onderwaterpiraten waar ze doen alsof ze een piraat zijn en op de andere helft hoe het eiland er in het echt zou uitzien.