‘Hoe het begon.
Als mensen het hebben over ‘de’ Grieken, bedoelen ze meestal de Grieken die leefden tijdens de klassieke periode, van ongeveer 500 tot 300 jaar voor Christus. ‘
– Professor Kleinbrein – De Oude Grieken –
Het verhaal
Professor Kleinbrein – De Oude Grieken staat vol wonderlijke weetjes en fascinerende feiten over De Oude Grieken. Professor Kleinbrein en intelligent konijn vertellen je in 9 hoofdstukken over alle zaken die met De Oude Grieken te maken hebben. Zo zijn De Oude Grieken zoals wij ze kennen maar een klein stukje van de geschiedenis. Het dagelijks leven was voor mannen heel anders dan voor vrouwen. Vrouwen mocht eigenlijk alleen maar mooi zijn, zorgen voor het huishouden en luisteren. Mannen die verzorgen alle andere belangrijke taken.
Vele Griekse legenden/mythen, heldenverhalen en Griekse goden zijn vandaag de dag nog bekend. Wist je bijvoorbeeld dat Zeus de oppergod van de Griekse goden is? En Pegasus het vliegende paard komt ook uit de Griekse mythen.
Wat zou jij willen weten over De Oude Grieken? Ik durf te wedden dat je het in dit boek tegen komt.
Benieuwd naar Professor Kleinbrein – De Oude Grieken? Bekijk hier het inkijkexemplaar.
Recensie
Een tijdje terug ontving ik dit recensie-exemplaar van Uitgeverij Lannoo. Het is een informatieboek vol met feitjes en weetjes over De Oude Grieken. Ik heb het boek per hoofdstuk gelezen en zo erg genoten van alles wat ik nog niet wist over De Oude Grieken. De illustraties van Heleen Brulot waarin een intelligent konijn de Oude Grieken uitbeeldt zijn geweldig. De illustraties zorgen voor een hele fijne afwisseling tussen de berg informatie die dit boek je brengt.
Mijn favoriete stukje uit het boek gaat over Socrates:
‘Het trucje dat hij vaak gebruikte om mensen aan het denken te zetten, was even eenvoudig als geniaal: hij hield zich van den domme! Dan stelde hij vragen aan mensen, zoals: ‘Wat is geluk?’ of: ‘Wat is goed?’ Zelf gaf hij nooit een antwoord.’
Dit sprak mij erg aan en ik hoop dit mee te nemen de klas in. Laat de kinderen maar met antwoorden komen 🙂
Dit informatieboek vol met feitjes en weetjes is een echte aanrader voor kinderen die dol zijn op informatieboeken of meer willen weten over De Oude Grieken vanaf groep 6.
Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Ideeën mini leeslessen Professor Kleinbrein – De Oude Grieken
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Professor Kleinbrein – De Oude Grieken zijn:
- Lees bladzijde 27 ‘Net als de…‘ t/m ‘…droge seizoen.‘ voor. Met drie plaatjes worden de drie verschillende weerstypen van De Oude Grieken uitgelegd.
Leesvraag: Hoe is het weer in jouw boek? - Op bladzijde 28 wordt ‘Een dag in het leven van een oude Griek‘ beschreven. Lees dit voor aan de klas. Hoe zou jij een dag uit jouw eigen leven beschrijven? Of dat van jouw hoofdpersoon?
- Mijn favoriete stukje informatie gaat over Socrates. Lees de informatie over ‘Filosoferen kun je leren’ op bladzijde 113 voor.
Leesvraag: Welk stukje informatie uit jouw boek is jouw favoriet? - Ken je het verhaal over Het paard van Troje? Dat was een erg slimme list om de tegenstander te verslaan. Lees bladzijde 51 ‘Het paard van Troje…‘ t/m bladzijde 53 ‘…Grieken-Trojanen: 1-0.‘ voor. Wat vinden jullie van deze list?
Leesvraag: Worden er ook slimme listen uitgehaald in jouw boek? - De Griekse goden komen ook in dit boek naar voren. Lees bladzijde 55 ‘De Griekse goden…‘ t/m bladzijde 67 ‘…Aphrodite Schoonheidssalon.‘ voor. De Oude Grieken hadden voor bijna alles wel een eigen god.
Leesvraag: Welke god zou het best bij jouw boek passen en waarom?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Professor Kleinbrein – De Oude Grieken.
Overige ideeën
- Bekijk samen de tijdlijn op bladzijde 10 en 11 van dit boek. Kunnen de kinderen een tijdlijn bij hun eigen boek maken?
- Op bladzijde 24 wordt kolonisatie uitgelegd met een strip. Laat de kinderen deze bladzijde zien en lees de tekst voor. Welke moeilijke woorden komen de kinderen tegen in hun eigen boek? Laat ze de betekenis opzoeken. Leg door middel van een stripverhaal dit moeilijke woord uit zodat andere lezers het ook zouden begrijpen.
- Geef de kinderen het lesje Grieks dat je op bladzijde 88 vindt. Welke woorden uit onze taal zouden ook afstammen van het Grieks? Laat de kinderen allemaal een eigen woord opzoeken. Leg de afkomst en betekenis van dit woord uit met tekst en tekening.
- Bedenk zelf een nieuw mytisch wezen. Lees bladzijde 101 ‘Figuren uit Mythes…‘ t/m bladzijde 103 ‘…met hun ogen.‘ voor. Welke mytische wezens kun jij bedenken en tekenen?
- Filosoferen. Lees bladzijde 118 ‘Filosoferen kun je leren…‘ t/m bladzijde 120 ‘…filosofen toen dachen.‘ voor. Filosofeer in de klas met de kinderen. Bedenk stellingen zoals de voorbeelden van Socrates waar de kinderen antwoord op geven. Ben je inspiratieloos? Dan heeft Filosofiejuf vast wat leuke ideeën op haar website staan.
- Op bladzijde 140 ‘Naar het theater…’ t/m bladzijde 145 ‘…kithara en fruit.‘ zie je een gedicht met illustraties. Per twee regels rijmen de regels op elkaar en is er een illustratie gemaakt. Ga nu zelf aan de slag met poëzie. Schrijf een gedicht met AA BB rijm en teken bij elke 2 regels een illustratie.