Schuilplaats

We zaten op de boot naar Vlieland, mijn vader, mijn broer, mijn zus en ik.
Het was de eerste vakantie zonder haar.

– Schuilplaats –

Het verhaal

SchuilplaatsLevi is zijn moeder verloren. Door een stom ongeluk zegt hij zelf. Alles is anders, maar ze proberen te doen alsof alles hetzelfde is. Daarom gaan ze op vakantie naar Vlieland, zoals altijd. Maar het is niet hetzelfde… Levi houdt zijn vader goed in de gaten; zou hij gaan huilen? Tom doet niks anders dan gamen en Anne is niet te genieten.

Al snel vindt Levi een goede vriend op het eiland. Samen met Jimmy komt hij zijn dagen door. Jimmy daagt hem uit dingen te doen die hij anders niet zou doen. Zo zit hij dan ineens op de braderie portretten te tekenen. Daar ontmoet hij Anne-Cato, die hem een briefje met haar nummer erop geeft.

Zal Levi het mooie meisje van de braderie bellen? Wat doet zijn zus Anne toch geheimzinnig en waarom ontploft ze steeds als het over hun moeder gaat? En zal het zijn vader lukken om weer over hun moeder te praten met zijn kinderen?

Recensie

Een mooi maar vooral ook heftig boek. Aan de ene kant lees je hoe Levi zich zo gewoon mogelijk voor wil doen. Blij is met nieuwe vrienden en een leuk meisje. Aan de andere kant lees je ook hoe een gezin ongelofelijk worstelt met het verlies van een moeder.

De boodschap die ik na het lezen van dit boek meeneem is hoe belangrijk het is om te praten met elkaar. En vooral ook om te praten over degene die je mist. Hierdoor zul je het samen een plekje geven en zal diegene niet vergeten worden.

Ik kan dit boek aanraden aan alle kinderen vanaf groep 7 die van serieuze verhalen houden. Een verhaal waarin je je helemaal inleeft in de hoofdpersoon en het gemis van zijn moeder.

Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit exemplaar. Ik heb het boek tijdens week 4 van de Leeschallenge met Kinderboekenjuf gelezen en geef het later tijdens de leeschallenge weg aan een weekwinnaar.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen Schuilplaats

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Schuilplaats zijn: 

  • De puberteit is voor de hoofdpersoon maar iets vaags. Lees bladzijde 5 ‘We zaten op…‘ t/m bladzijde 10 ‘…niet puberen, no way.‘ voor.
    Leesvraag: Wat wordt er in jouw boek over de puberteit gezegd?
  • Levi geeft toe iets lafs gedaan te hebben. Lees bladzijde 22 ‘De avondboot moest…‘ t/m bladzijde 24 ‘…weer naar de menigte.‘ voor. Hoe zou jij omgaan met deze situatie?
    Leesvraag: Leg ons een situatie uit jouw boek voor en vraag klasgenoten hoe zij om zouden gaan met deze situatie?
  • Spioneren. Lees bladzijde 25 ‘De verenvrouw liep…‘ t/m bladzijde 27 ‘…Ik deed hetzelfde.‘ voor. Levi komt van de ene achtervolging in de andere terecht. Wie heeft er ook wel eens iemand achtervolgt of bespioneert? Hoe zorg je ervoor dat niemand je ziet?
    Leesvraag: Welke personage uit jouw boek zou jij wel eens willen bespioneren?

NIEUW: Mini leesles leskaart Schuilplaats

Om het werken met mini leeslessen nog gemakkelijker te maken, heb ik de mini leesles leskaart ontwikkeld. Hierop staan de samenvatting en de mini leeslessen. Deze leeskaart kun je printen en voorin het boek bewaren, waardoor je de mini leeslessen altijd bij de hand hebt.

Overige ideeën:

  • EHBO – Eerste Hulp Bij Ongemakken. Dit is iets wat de moeder van Levi heeft bedacht. Lees bladzijde 102 ‘‘Prima,’ zei ik…‘ t/m bladzijde 105 ‘…de afgelopen maanden.‘ voor. Zouden wij een soort EHBO-code kunnen bedenken om in de klas dingen met elkaar te bespreken?
  • Lees hoofdstuk 12 en 13 voor en ga daarna zelf aan de slag met portret of karikatuur tekenen. Maak tweetallen en teken elkaar.
  • Dit verhaal speelt zich op Vlieland af. Het eiland is niet heel groot en de camping bevind zich op een deel ervan. Laat de kinderen zelf een eiland inrichten waarbij ze met verschillende dingen rekening moeten houden.
    – Wat is de doelgroep van het eiland?
    – Hoe worden er inkomsten gegenereerd zodat de kosten gedekt zijn?
    – Welke activiteiten zijn er voor jong en oud (denk aan de doelgroep)?
    – Maak een plattegrond op schaal waarbij alles duidelijk te vinden is d.m.v. een legenda.