Home / Ideeën mini leesles / Bovenbouw / Silvester …en het knorrende cadeau

Silvester …en het knorrende cadeau

Het verhaal

Silvester ...en het knorrende cadeauSilvester …en het knorrende cadeau is een graphic novel. Het gaat over Silvester, die in een eerder boek van Burgerdam (stad) naar IJsselbroek (platteland) is verhuisd. Zijn ouders doen mee met een loterij en kunnen een heel varken winnen. Zouden ze dit varken winnen? En is het hok dan wel op tijd klaar?

Dat is niet het enige waar Silvester mee zit. Hij is binnenkort jarig en wil dit wel heel bijzonder vieren. Met zijn oude vrienden uit Burgerdam en zijn nieuwe vriendin uit IJsselbroek in een boot op de IJssel, maar dat zien zijn ouders niet zo zitten. Zou het hem lukken een boot te regelen en zijn ouders te overtuigen? En kunnen zijn oude en nieuwe vrienden het wel met elkaar vinden?

Recensie

Ik vind het een leuk boek waarin Silvester een stoere, nonchalante houding heeft. Gelukkig lees je geen scheldwoorden en zie je hoe Silvester toch respect voor anderen heeft, ook al heeft hij ergens geen zin in of vindt hij het onzin. Ik kan dit boek erg aanraden aan kinderen uit de bovenbouw. Vooral als zij fan zijn van het leven van een loser en Tom groot, zorgt dit boek voor variatie. Het verhaal zelf spreekt ook aan, doordat het de stad met het platteland vergelijkt. Het laat je de voordelen van het platteland zien maar ook de dingen die je mist uit de stad.

Zelf dit boek aanschaffen?

Ideeën mini leeslessen bij Silvester …en het knorrende cadeau

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Silvester …en het knorrende cadeau zijn:
  • Waar speelt het verhaal zich af? Lees blz. 9 ‘Ik zit niet…’ t/m blz. 13 ‘…iets nieuws verzinnen.’ voor. Silvester woont nu in IJsselbroek, maar mist Burgerdam. Het verhaal speelt zich in IJsselbroek af. Waar speelt jouw verhaal zich af?
  • Veel boeken van enkele jaren geleden missen nog de technische snufjes die deze tijd zo gewoon zijn. Lees blz. 19 ‘Ik ga met…’ t/m ‘…zijn weer bij.’ voor. Welke technische snufjes uit deze tijd komen in jouw boek voor?
  • Silvester …en het knorrende cadeau gaat over een knorrend cadeau. De moeder van Silvester heeft meegedaan aan de loterij waarbij zij een heel varken kunnen winnen. Lees blz. 40 ‘Pap! Wat ben…’ t/m 41 ‘…een varken gewonnen!’ voor. Je leest hier hoe Silvester hoort dat ze een varken gewonnen heeft. Welke emotie zou hierbij passen denk je? Lees daarna verder vanaf blz. 41 ‘We hebben een…’ t/m blz. 42 ‘…moet topo leren.’ voor. Silvester is niet bepaald blij, hij vind het eerder onsmakelijk. Lees een stukje voor waaruit blijkt wat jouw hoofdpersoon ergens van vind.
  • Sommige stukjes tekst zijn hilarisch en zielig tegelijk. Lees blz. 50 ‘Het is vrijdagmiddag…’ t/m blz. 54 ‘…voer voor hem.’ voor. Welk stuk in jouw boek heeft voor jou een dubbel gevoel en waarom?

Silvester ...en het knorrende cadeau

  • In IJsselbroek praten ze met een accent. Dat lees je in de tekst. Lees blz. 112 ‘Nog even volhouden…’ t/m blz. 112 ‘…hij scheurt weg.’ voor, let hierbij op de zinnen die de buurman zegt. Probeer deze met een accent voor te lezen. Vraag de kinderen daarna welke stukken in hun boek zij eigenlijk anders uit zouden moeten spreken? Doordat dit een andere taal, een accent of fantasie is.

Overige lesideeën

  • In het boek wordt uitgelegd hoe je een mindmap maakt. Lees blz. 21 ‘Het is warm…’ t/m blz. 22 ‘…er altijd zwemmen!’ voor. Laat de kinderen een mindmap over hun boek maken.
    Download hier Maak een mindmap over jouw boek en Maak een mindmap over jouw boek (met takken).
  • In het boek gaan de kinderen Geocachen. Lees blz. 29 ‘Ik weet niet…’ t/m blz. 33 ‘…zijn’, zegt Eva.’ voor. Op blz. 34 en 35 wordt uitgelegd wat Geocachen is. Je kunt dit ook zelf organiseren. Deze website vertelt je daar meer over.
  • Lees blz. 74 ‘Wij gaan rappen…’ t/m blz. 77 ‘…gek op rappen.’ voor. Laat de kinderen nu zelf een rap bedenken over hun eigen boek.
  • Bekijk samen met de klas blz. 164/165 en 166/167. Silvester heeft hier twee pagina’s over zijn woonplaatsen versierd. Laat de kinderen dit zelf doen over hun eigen woonplaats. Gebruik hiervoor eventueel tutorials om dit de kinderen te leren.

Andere delen uit de serie