Home / Gastblogger / Slimme Rik – Niet openen!

Slimme Rik – Niet openen!

[DOOR BIANCA] ‘Ik heb dus geleerd dat het geen goed idee is om iets te openen met de tekst NIET OPENEN!.
Ik open de map.

– Slimme Rik – Niet openen! –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 5 om zelf te lezen.

Het verhaal

Slimme Rik - Niet openen!Slimme Rik is een waarnemer, niets ontsnapt aan zijn waarnemer-ogen. Daarom tekent hij ook liever dan dat hij verhalen schrijft, hij is immers een kunstenaar en beelden zeggen meer dan woorden.

Slimme Rik vindt een briefje met de tekst: alien observeert je. Overal kijkt Slimme Rik en nu denkt hij dat zijn meester de alien is en dat die de wereld wil vernietigen. Slimme Rik doet er alles aan om dit te voorkomen. Gaat dit hem ook lukken?

Hij heeft dit ‘geheim’ alleen gedeeld met zijn beste vriendin Puck. Bij Puck moet Rik vaak op de bank liggen, omdat Puck psycholoog wil worden en dat graag op Rik oefent. Puck gelooft Rik eigenlijk niet. Zou Puck gelijk hebben? Slimme Rik beleeft allerlei grappige avonturen om er achter te komen wat er in de map niet openen staat en om er voor te zorgen dat de wereld niet wordt vernietigd.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Bekijk ook: Graphic Novels in de middenbouw

Recensie

Slimme Rik is het eerste deel van de graphic novelserie van Mark Parisi. Een verhaal vol grappen. Door de tekeningen, vaak in stripvorm, begrijp je het verhaal nog beter en wordt het nog grappiger. Ik vond de ondertitels erg leuk, titels van liedjes, spreekwoorden en liedjes van kinderen voor kinderen. Alleen denk ik niet dat de kinderen dit herkennen en dat je ze hier op moet wijzen.

Wat mij heel erg aansprak aan Slimme Rik is dat hij een doorzetter is. Ondanks dat hij in vervelende situaties terecht komt, wil hij voorkomen dat de wereld vernietigd wordt.

Ik moet sluw zijn. Ik moet mijn tegenstander te slim af zijn.’

Af en toe wordt er wat uitgelegd in een voetnoot *, dit maakt wat Rik zegt nog grappiger. Ik ben heel benieuwd wat Rik in het volgende deel allemaal gaat beleven.

Met dank aan Uitgeverij De Fontein voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Slimme Rik – Niet openen!

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek  Slimme Rik – Niet openen! zijn: 

  • Rik zijn zus heet Erica, maar hoe je haar naam spelt is elke keer anders. Ook hebben ze vaak ruzie. Lees bladzijde 17 ‘Mijn zus heet Erica. Behalve…’ t/m bladzijde 21 ‘…is inderdaad vlekkeloos.’’ voor.
    Leesvraag: Komt er in jouw boek ook een broer en zus voor? Hoe is hun relatie?
  • Rik heeft veel geleerd van zijn beste vriendin Puck. Lees bladzijde 35 ‘Zij gelooft in mij…’ t/m bladzijde 36 ‘… is Deens voor ‘waterpistool’!’ voor.
    Leesvraag: Heeft jouw hoofdpersoon ook een beste vriend/vriendin en heeft hij/zij ook iets van hem/haar geleerd?
  • Rik kijkt stiekem op de computer van zijn meester. Lees bladzijde 68 ‘Ik kijk om me heen…’ t/m bladzijde 71 ‘…wat hij ervan vindt.’ voor.
    Leesvraag: Wat zou jouw hoofdpersoon doen? De map openen of niet?
  • Simon heeft de muurschilderingswedstrijd gewonnen en doet een overwinningsdansje. Lees bladzijde 183 ‘Aan het einde van…’ t/m bladzijde 183 ‘…niet van mij.’ voor en laat de plaatjes zien.
    Leesvraag: Hoe zouden ze in jouw boek een overwinning vieren?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Slimme Rik – Niet openen!.

Overige ideeën

  • Op Rick zijn school is een muurschilderingswedstrijd. Lees bladzijde 128 ‘’Doe je mee met de…’ t/m bladzijde128 ‘…hem opeet, denk ik bij mezelf.’ voor.
    Ontwerp je eigen muurschildering voor de muur van jullie aula!
  • Rik tekent op het naamkaartje van zijn meester dat hun meester hun vernietigt, Andy Warhol communiceerde zijn liefde voor soep. Lees bladzijde 122 ‘Kunst is een krachtig communicatiemiddel…’ t/m bladzijde 123 ‘… dat ik de kunstenaar ben die het heeft gedaan.’ voor en laat de plaatjes zien.
    Maak je eigen reclameposter. Zie tekenenenzo ter inspiratie.
  • Simon heeft de muurschilderingswedstrijd gewonnen en doet een overwinningsdansje. Lees bladzijde 183 ‘Aan het einde van…’ t/m bladzijde 183 ‘…niet van mij.’ voor en laat de plaatjes zien.
    Bedenk met je groepje een eigen overwinningsdansje en laat dat daarna aan de klas zien.

Bekijk ook: Tom Groot leest zich suf (niet dus)