Home / Gastblogger / Tangramkat

Tangramkat

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Ik zat me te vervelen en toen gaven ze me een puzzel.
Dit is hem’
-Tangramkat-

Het boek is geschikt om voor te lezen vanaf 3 jaar.

Het verhaal

Cover Tangramkat

De jongen uit het verhaal maakt van tangramstukjes ineens een kat! Hij wil de kat wel een huis geven en maakt deze van de zeven tangramstukjes voor de kat, maar die heeft geen belangstelling. Hij probeert de aandacht van de kat op allerlei manieren te vangen totdat hij ontdekt dat de kat gewoon wil spelen. Hij puzzelt allerlei vriendjes maar de kat, schrikt, is bang of wil niet spelen. Totdat hij ineens een idee heeft…

Recensie

Maranka Rinck & Martijn van der Linden hebben dit prachtige boek voor jong en oud gemaakt. Het boek ziet er geweldig uit.  Een stevige kaft en prachtige illustraties. Achterin vind je de 7 tangramfiguren waarmee ja alle figuren uit het boek kunt namaken. Je krijgt zin om zelf op ontdekking te gaan of je nog andere vormen kunt leggen. Martijn van der Linden heeft van elk blauw figuur een prachtige illustratie gemaakt op de bladzijde daarna, waardoor het blauwe tangramfiguur plotseling tot leven komt. Hoe leuk is het om zelf tangramfiguurtjes te illustreren zoals in het boek! 

Het verhaal lijkt simpel, maar als je het een paar keer leest ontdek je een diepere laag. Je kunt daar met kinderen over in gesprek gaan.

Ik heb het boek voorgelezen aan een peuter en ze wilde meteen de figuurtjes op de bladzijdes leggen. Spontaan pakte ze het vierkant en herkende dit bij alle blauwe tangramfiguren. Ze vond het wat moeilijker om het vierkant in de geïllustreerde figuren te ontdekken, maar ze bleef puzzelen! Het boek geeft vele mogelijkheden en daarom een aanrader! In het Themaboek Rekenen overal om je heen zijn meer ideeën te vinden rondom meetkunde.

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën mini leeslessen Tangramkat.

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Hieronder staat beschreven hoe je Als je naar de aarde komt kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

In deze blog zal ik wat denkvragen over het verhaal geven, maar ga ik vooral in op de reken activiteiten die je met dit boek kunt doen.

Introductie:

In het boek Spelen met prentenboeken is Tangramkat prachtig uitgewerkt met allerlei activiteiten. Via deze link kun je deze bijdrage lezen en hier vind je een inkijkfragment van het boek. De introductieactiviteit die Anke van Boxmeer en Els van Dijck hebben bedacht bij dit boek spreekt me aan.

Je kunt er ook voor kiezen om de mooie uitwerking van Inge Umans te gebruiken. Via haar kanaal kun je Tangramkat beluisteren, zien en ervan genieten. Inge gebruikt hierbij de kamishiba.

Voor het voorlezen:

Bekijk met de kinderen de voor- en achterkant en laat ze vertellen wat ze allemaal kunnen zien. Lees de tekst op de achterkant voor. 

  • Na het bekijken en lezen van de voor- en achterkant kun je met de kinderen bedenken waarom het lastig is om een vriendje voor een kat te maken.

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je voor kleuters het verhaal zo Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien. Het verhaal in dit boek is makkelijk. Geef de kinderen de tijd om goed naar de illustraties te kijken. Je kunt met behulp van de ingekleurde figuren met de kinderen praten over wat er te zien is. Je kunt samen met de kinderen bedenken waarom de schrijver sommige dingen zo getekend heeft of waarom de illustrator de figuren zo heeft geïllustreerd.

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.

Na het lezen (maak een keuze uit onderstaande vragen):

Kijk en vergelijk:

  • Kijk naar het blauwe vierkant en daarna naar het blauwe huis. Wat is hetzelfde en wat is het verschil?

Betwijfelen:

  • De jongen maakte voor de kat een andere kat, maar het was een hond! Zou de kat met de hond willen spelen? Is de kat veilig in de boom?

Bedenken:

  • De hond wordt weggejaagd met een krokodil, de krokodil is weer bang voor andere dieren. Kun jij bedenken waarom krokodillen bang zijn voor vogels? Waarom zijn ze daar bang voor? Hoe komt het dat de kat er niet bang voor is?

Oplossen:

  •  De jongen snapt de kat. Hij wil gewoon spelen. Waarmee zou de kat kunnen spelen? Hoe komt het dat de jongen de kat snapt?

Voorspellen:

  • De jongen maakt zichzelf met tangram en hij speelt met de kat. Welke spelletjes zou de kat leuk vinden?

Ontwerpen:

  • Op de schutbladen staan heel veel verschillende figuurtjes die je kunt namaken met de tangramstukjes. Kun jij zelf een figuur bedenken?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: stukjes, krokodil,
  • Uitleggen met andere woorden: gelijk hebben
  • Door in het echt te laten zien: omdraaien, wegjagen

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Bij dit boek past het essentieel thema: Rekenen is overal

De zin die centraal kan staan: ‘Ik maakte een KAT

Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn.

  • Iets maken
  • Katten

Mogelijke activiteiten: 

Creatief schrijven:

  • Bedenk spelletjes voor de kat
  • Schrijf op welke dieren je in het boek gezien hebt, maak er een tekening bij
  • Geef het schutblad en laat de kinderen opschrijven welke vormen ze herkennen

Motoriek:

  • Juf Bianca legt uit hoe je een tangram kunt vouwen van een vouwblaadje.
  • Leg de figuren na uit het boek.
  • Geef een kopie van een schutblad en laat de kinderen de figuurtjes met kleine kleurbewegingen inkleuren. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen: kleur de sproeier van de gieter blauw. Of vul het vlammetje van de kaars op met oranje streepjes.
  • Geef de kinderen een contour van een tangramfiguur en laat ze zelf een illustratie bedenken. 

Bouwen:

  • Kun je met blokken figuren naleggen uit het boek?
  • Kun je van andere constructiematerialen een kat maken?

Muziek:

  • Laat deze muziek voor katten horen en vraag de kinderen waarom dit mooi muziek is voor katten. Via you tube kun je nog meer ontspanningsmuziek voor katten vinden.
  • Via muziekweb vind je allerlei liedjes over katten.
  • Vormenliedje

Rekenen:

  • Leer de kinderen de vormen driehoek, vierkant, rechthoek en parallellogram
  • Tel de hoeken van de verschillende vormen
  • Kun je 2 vormen samenvoegen?
  • Wat is het verschil tussen de grote en de kleine driehoeken?
  • Wat is het verschil tussen een driehoek en een vierkant?
  • Welke vorm past? Introduceer het met dit filmpje van schooltv.
  • Van het Freudentahl instituur is er een les over vormen, inclusief kleurplaat en filmpje.
  • Bekijk het filmpje rekenen met kleuters: Leer de vormen

Overige ideeën: