Tikker

‘Het ziekenhuis is sinds een paar maanden mijn vaste woonplaats. Gerend of gedanst heb ik al eeuwen niet, geslapen wel, en hóé. Gewacht heb ik zelfs nog meer.
Op een hart dat net zo sterk is als dat van Violet, maar dan het liefst een heel stuk jonger.
Want het mijne moet vervangen worden, als een nieuwe batterij in een zaklamp.’
– Tikker –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 6.

Het verhaal

TikkerElias is een jongen in het ziekenhuis. Hij ligt er al maanden te wachten op een nieuw hart. Zijn hart doet het niet goed en dit maakt hem angstig.
Boyd is een durfal. Hij is nergens bang voor. Zo heeft hij zichzelf uitgedaagd om bovenop de brug met zijn board op de leuning te springen.

‘Ik ga nog harder en spring met board en al omhoog, richting de reling. Met een perfecte boog landt de onderkant van mijn board op de ijzeren stang. Yes! Met mijn bovenlijf buig ik een klein stukje naar voren en maak vaart; harder, steeds harder. Mijn mond trekt al in een grijns, tot ik plotseling mijn evenwicht verlies.’

Elias krijgt een nieuw hart. Hij is hier heel voorzichtig mee. Hij ligt het liefst in bed, is graag veilig op zijn kamer en wil al helemaal niet de wijde wereld in.

Hoe komen Elias en Boyd in elkaars leven? Wat is het grote geheim waar Boyd gebukt onder gaat? Zal Elias alles weer kunnen met zijn nieuwe hart?

Recensie

Tikker is het nieuwste boek van Brenda Heijnis. Dit verhaal is totaal iets anders dan haar vorige boek: Olle en de boekenvloek.
Vooraf dacht ik bij ‘tikker’ aan ‘tikkie jij bent hem’. De kaft begreep ik niet. Nu ik het boek gelezen heb en nogmaals naar de kaft kijk is hij mij helemaal duidelijk en dan zie je pas de pracht van de kaft.

‘Ik plof neer op de stoel naast zijn bed en leg mijn voeten op de bestand. ‘ Wat was er eigenlijk gebeurd als je mijn tikker niet had gekregen?’
‘Je wat?’ vraagt Elias.
‘Mijn tikker. Mijn hart, bedoel ik.’
Meteen zie ik opa voor me, van wie ik dit woord heb overgenomen.’

Het verhaal gaat dus over een hart en wel een harttransplantatie. Het hart van Boyd voor Elias. Daar zit ook gelijk de kracht van dit boek. Brenda Heijnis heeft het boek vanuit twee ik-perspectieven geschreven. Afwisselend lees je hoe Elias alles beleeft en hoe Boyd alles beleeft.

Tikker is een prachtig boek met een heel mooi einde.

Met dank aan Hoogland & Van Klaveren voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Ideeën mini leeslessen Tikker

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Tikker zijn:

  • Getallen. Er staan allerlei getallen op de eerste bladzijde. Lees bladzijde 7 ‘Elias…‘ t/m ‘…117 jaren lang.’ voor. Een getal wordt zelfs voor je gespeld zodat je weet hoe je het moet zeggen.
    Leesvraag: Welke getallen komen in jouw boek voor? Waar staan ze voor?
  • Het verhaal is vanuit twee hoofdpersonen beschreven. Lees bladzijde 7 ‘Elias…‘ t/m bladzijde 10 ‘…is alles zwart.’  voor. (Dit kan eventueel ook ter introductie van het verhaal.) Elias en Boyd zijn de ik-personen in dit verhaal.
    Leesvraag: Vanuit wie is het verhaal in jouw boek beschreven?
  • Muziek speelt een rol in dit boek. Lees bladzijde 94 ”Kom je voor…‘ t/m bladzijde 103 ‘…heb ik dit gemist.‘ voor.
    Leesvraag: Speelt muziek een rol in jouw boek?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Tikker.

Overige ideeën

  • Schrijf zelf een verhaal vanuit twee personages waarbij de verhalen samen komen. Hoe zorg je ervoor dat ze verhalen bij elkaar komen?
  • Stel iemand krijgt jouw hart. Welke kwaliteiten, goede eigenschappen en herinneringen krijgt diegene van jou.
    Gebruik daarvoor dit werkblad: Mijn tikker

Mijn tikker