[DOOR MAAIKE] ”Denk je dat mensen aan jou moeten wennen, Timur?’ vraagt meester Dennis terwijl hij het groen van zijn rechterschoen probeert te poetsen met zijn linkervoet. ‘Net zoals Jonas aan de klas?’ Zijn vraag is moeilijk. Ik duw mijn vuisten tegen mijn hoofd, zodat ik beter kan nadenken. ‘Ja,’ zeg ik dan. ‘Ze moeten aan me wennen omdat ik Down heb, maar ook omdat ik altijd zoveel grapjes maak. Dat zegt papa altijd. Vooral saaie mensen moeten daaraan wennen, en ik denk dat Jonas een beetje saai is.”
– Timur –
Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf groep 7.
Het verhaal
Eindelijk is het zover: De twaalfjarige Timur gaat naar groep 8! Hij kijkt uit naar dit speciale schooljaar, omdat hij op schoolkamp gaat én een eindmusical mag opvoeren.
In de klas is Timur de enige leerling met het Syndroom van Down en wordt hij volledig geaccepteerd. Timur´s doel is om de blijmaker van de klas te zijn. Om die reden maakt hij veel grapjes en deelt hij graag zijn lekkere dropveters met anderen.
Op een dag komt er een nieuwe leerling in de klas. Jonas vindt Timur helemaal niet leuk en doet zelfs gemeen tegen hem. Hij gebruikt zelfs het vreselijk m-woord tegen Timur. Daarnaast krijgt meester Dennis een ernstig ongeluk en wordt de klas opgezadeld met de vreselijke juf Pimpelmees. Hoe fijn het schooljaar begon, hoe slecht loopt het af. Of heeft Timur nog een goed idee?!
Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.
Recensie
‘Timur’ is het eerste boek wat ik heb gelezen van Gaby Rasters. Het boek heeft een pakkend begin, doordat de eerste twee hoofdstukken zijn geschreven als handleiding voor de lezer. Deze start van het boek maakte mij nieuwsgierig en zorgde ervoor dat ik door wilde lezen.
Als lezer leef je mee met Timur en Jonas en wordt het steeds meer duidelijk waar het onaardige gedrag van Jonas vandaan komt. Een heel fijn boek, waarin verschillen tussen leerlingen in een positief oogpunt wordt beschreven en waar een kind met het Syndroom van Down in de spotlight wordt gezet.
Het boek Timur heeft als hoofdonderwerp vriendschap. Andere boeken met ditzelfde thema zijn Ik ben Vincent en ik ben niet bang,
De school van de magische dieren en Onmogelijk blauw.
Met dank aan Uitgeverij Billy Bones voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Ideeën mini leeslessen Timur
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Timur zijn:
- Jonas is gemeen. Lees bladzijde 60 ‘Weet je wat…’ t/m bladzijde 61 ‘…buikpijn van krijgt’ voor.
Leesvraag: Is er in jouw boek ook iemand die heel erg gemeen doet? Wat doet hij of zij dan precies? Waarom zou hij/zij dat doen? - Neem jij het wel eens op voor een ander? Lees bladzijde 190 ‘Ik zei toch…’ t/m bladzijde 193 ‘…de klas gewonnen heeft’ voor.
Leesvraag: Neemt iemand het in jouw leesboek ook op voor een ander? Op welke manier gebeurt dit? - De hoofdstukken in dit boek boek worden afwisselend door de ogen van Timur, Jonas en Jasper geschreven. Dit zie je aan de tekening en boven de titel van elk hoofdstuk. Heb je dit wel eens in een ander leesboek gezien? Hoe vind je dit?
Leesvraag: Vanuit welk personage is jouw boek geschreven?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Timur.
Overige ideeën
- In het hoofdstuk ‘Het M-woord’ heeft Timur vier redenen waarom hij graag naar school gaat.
Maak nu je persoonlijke top vier met redenen waarom jij graag naar school gaat. Welke redenen worden er in de klas vaak genoemd? Is er nog iemand met een bijzondere reden die niemand anders heeft. - Timur heeft veel positieve eigenschappen: hij wordt niet snel boos, is altijd vrolijk, is enthousiast en hij zorgt voor een positieve sfeer. Laat elke leerling zijn hand omtrekken op een A4 en laat hun naam erboven schrijven. De leerlingen lopen nu in stilte door de klas en schrijven in een vinger van een klasgenoot een positieve eigenschap die ze goed bij diegene vinden passen. Let op: je mag maar één positieve eigenschap, bij één leerling schrijven. De klas moet ervoor zorgen dat elke leerling 5 positieve eigenschappen op zijn blad krijgt. Voorbeelden van positieve eigenschappen zijn: energiek, niet lang boos zijn, bedenkt goede oplossingen, gevoel voor humor, spontaan, fantasierijk, goed kunnen concentreren, gemotiveerd, eerlijk, open.
Hieronder zie je een voorbeeld met regenboogwolkjes: