Het verhaal
Het verhaal gaat over Toekie en Miezemuis. Zij leren elkaar kennen en beleven daarna allerlei avonturen. Zo neemt Toekie Miezemuis mee vliegen en rusten ze wat uit bij de waterval. Daar ontdekken ze een schatkaart die ze op zoek stuurt naar allerlei letters. Elke dag beleven de twee samen een avontuur waarbij ze vele andere dieren leren kennen. Uiteindelijk vinden ze alle letters en dan zou je denken dat het boek/verhaal afgelopen is, maar ook dan beleven de twee nog allerlei gezellige dingen waarbij ze allerlei dieren leren kennen.
Het mooie aan dit verhaal is dat ze iedereen die ze tegenkomen gelijk als vriendje beschouwen. Iedereen is aardig voor elkaar en iedereen helpt elkaar. Hierdoor is het boek geschikt om te gebruiken rond het thema vriendschap. Wat wel is opgevallen is dat er nog enkele fouten in het boek zitten, wellicht dat dit bij een tweede druk verbetert kan worden.
Het boek is geschreven door Dennis van Middendorp, die een bedrijfsongeval heeft gehad en hierdoor visueel beperkt is geraakt. Thuis hebben Dennis en zijn vrouw Karen, vier kinderen met ADHD en een kind met het syndroom van down. Dennis vertelt deze verhalen aan zijn kinderen en het enthousiasme en het meeleven van hun kinderen zorgde ervoor dat Dennis meer met zijn verhalen wilde doen. Hij is de verhalen op gaan schrijven en heeft ze uiteindelijk uitgebracht in dit boekje Toekie en Miezemuis met tekeningen gemaakt door Lida Grootboerle-Davelaar. In dit artikel vertelt Dennis meer over zichzelf en het idee achter het boek. Een deel van de opbrengst van dit boek gaat naar de Cliniclowns. Op deze website over het boek is meer informatie te vinden.
Andere boeken over vriendschappen zijn Eilandgekte, De jongen, de mol, de vos en het paard en Zombie.
Ideeën mini leeslessen Toekie en Miezemuis
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Toekie en Miezemuis zijn:
- Op blz. 9 en 10 worden de hoofdpersonen Toekie en Miezemuis geïntroduceerd. Ze worden aan je voorgesteld. Wie zijn de hoofdpersonen uit jouw boek? Lees een stukje voor.
- Lees blz. 18 ‘Samen lopen…’ t/m ‘…met rode bessen.’ voor. Hier lees je precies hoe het er op deze plek uitziet. Deze omschrijving is zo uitgebreid waardoor je bijna niet anders kan dan je er een beeld van te voren in je hoofd. Lees een stukje uit jouw boek voor waaruit blijkt hoe het er daar uitziet.
- Laat de kinderen hier eventueel een tekening bij maken.
- Lees blz. 15 tot en met “…zegt de stoere muis.’ voor. Hier kiezen Toekie en Miezemuis willekeurig om eerst de aap te bezoeken. Uiteindelijk vinden ze daar de eerste letter, de letter W.
Lees daarna blz. 24 tot en met “…in zijn zak.” voor. Hier hebben ze de letter W nodig. Was het ze gelukt dit te openen als ze niet eerst naar de aap waren geweest? Dit is toevallig. Zijn er dingen in jouw boek die ook zo toevallig zijn? - Lees blz. 37 t/m 38 ‘…volle mond.’ voor. Hoe zal dit verhaal verder gaan? Ga nu zelf in jouw boek lezen en lees straks een kort stukje voor waarna wij mogen raden hoe jouw verhaal verder gaat.
Overige lesideeën:
- In het verhaal vinden de vriendjes Toekie en Miezemuis 4 verschillende letters. Laat de kinderen vanaf het begin mee raden, welk woord zullen ze vinden? Op blz. 18 vinden ze de W. Op blz. 24 vinden ze de J. Op blz. 28 vinden ze de S en op blz. 34 vinden ze de I. Op blz. 39 maken ze hiermee het woord WIJS. Welke woorden raadde de kinderen? Na hoeveel letters wisten ze dat het WIJS zou worden?
- Dit boek leent zich goed voor een groepsgesprek over vriendschap. Op blz. 33 lees je dat alle dieren gelijk vriendjes worden. Hoe werkt dat bij de kinderen in jouw klas of thuis? Is iedereen die je tegenkomt gelijk een vriendje? Is iedereen die je tegenkomt aardig tegen je?
- Bij het boek hoort een kleurplaat, die vind je hier.