Home / Boekverfilming / Toen mijn vader een struik werd

Toen mijn vader een struik werd

Toen ik thuiskwam, zag ik mijn vader in de keuken staan. Er waren takken uit zijn lijf gegroeid. Hij had gaten in zijn kleren, waar ze uit staken. Alle takken waren kaal. Het was winter in zijn lijf.
– Toen mijn vader een struik werd –

Het verhaal

Toen mijn vader een struik werdDe hoofdpersoon vertelt haar verhaal over toen haar vader een struik werd. Ze noemen haar Toda omdat haar naam zo lastig is met 4 k’s. Toda’s vader laat haar achter bij haar oma, maar ook daar komt de oorlog. Samen met haar oma slaapt ze op de grond van de bakkerij. Toda denkt en droomt over haar vader die ergens als struik verstopt zit. Het is niet veilig voor Toda dus moet ze op reis haar moeder in het buitenland.

Met een groep vreemde mensen vertrekt Toda op deze lastige reis. De reis voert haar naar allerlei plaatsen waar allerlei mensen zich met haar bemoeien. Ze komt in vreemde en gevaarlijke situaties terecht en bevind zich uiteindelijk midden in de nacht, helemaal alleen, midden in het bos. Zou het Toda lukken de grens over te steken en haar moeder te vinden?

Recensie

Toen mijn vader een struik werd is vanuit het ik-perspectief geschreven, dat maakt dit boek bijzonder. Je leest hoe het meisje denkt en hoe het meisje allerlei dingen beleeft. Grappige gedachten en angstige gebeurtenissen wisselen elkaar goed af. Ik vind het erg bijzonder hoe je goed begrijpt wat er allemaal gaande is, zonder dat de informatie volledig ingevuld wordt. Zo wordt er gesproken over oorlog tussen de enen en de anderen. De taal die ze in het buitenland spreken ken je als lezer niet. En aan het eind van het boek vraag je je nog steeds af hoe het meisje met die onmogelijke naam met 4 k’s nou echt heet. Hierdoor is het boek zeer geschikt om welke oorlog dan ook bespreekbaar te maken. Ook is het geschikt om met kinderen te spreken over een gevaarlijke reis naar veiligheid.

Ik kan Toen mijn vader een struik werd erg aanraden voor kinderen vanaf groep 5/6 om zelf te lezen, maar nog meer om voor te lezen en over in gesprek te gaan.

Met dank aan Uitgeverij Querido voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf het boek aanschaffen?

Boekverfilming

Het boek is in 2017 verfilmd en draait sinds 22 maart in de bioscoop.

Bij de film is lesmateriaal ontwikkeld om in de klas te gebruiken. Lees hier meer over het lesmateriaal.

Ideeën mini leeslessen Toen mijn vader een struik werd

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Toen mijn vader een struik werd zijn:

  • Lees bladzijde 5 ‘Toen mijn vader…‘ t/m ‘…stond te lachen.‘ voor. Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief. De manier van schrijven heet het vertelperspectief. Ga tijdens het lezen in jouw boek op zoek naar wie vertelt.
    Je kunt kiezen uit de alwetende verteller (die weet en ziet alles), het ik-perspectief vertellend (er wordt door een persoon verteld wat geweest is), het ik-perspectief belevend (er wordt door een persoon van alles beleefd) en het personale perspectief (de verteller volgt één persoon).
  • Toen mijn vader een struik werdIn sommige boeken vullen de illustraties de tekst perfect aan. Zo ook in dit boek. Lees bladzijde 6 ‘Op een avond…‘ t/m bladzijde 7 ‘…verkleed als struik.‘ voor en laat de illustratie zien. Welke illustratie in jouw boek vult de tekst goed aan en waarom?
  • Sommige stukken in dit boek heb ik vol verbazing gelezen. Zo ook dit stuk. Lees bladzijde 20 ‘We moesten door…‘ t/m bladzijde 23 ‘…hóéfde het niet.‘ voor. Welk stuk in jouw boek heeft jou verbaasd?
  • De onzekerheid is vreselijk. Toda weet vaak niet hoe het verder zal gaan of wat er gebeuren gaat. Lees bladzijde 31 ‘En toen werd ik…‘ t/m bladzijde 33 ‘…zou kunnen vinden.‘ voor. Wanneer is het voor jouw hoofdpersoon onzeker wat er gebeuren gaat?
  • Tijdens het lezen kan ik op sommige momenten invullen hoe de hoofdpersoon zich zal voelen. Zo ook tijdens dit stukje. Lees bladzijde 37 ‘Ik werd in…‘ t/m bladzijde 38 ‘…doorpraten, zonder woorden.‘ voor. Hoe denken de kinderen dat de hoofdpersoon zich moet voelen? Zelf denk ik aan bang. Laat de kinderen zelf stukjes voor lezen uit hun boek, waarbij de rest mag bedenken hoe de hoofdpersoon zich zal voelen.
  • Het spannendste stuk uit het boek was voor mij toch wel het stuk waarin Toda bij de generaal in huis is en daar lijkt te moeten blijven. Lees bladzijde 52 ‘Ik reikte haar…‘ t/m bladzijde 58 ‘…laat,’ fluisterde ik.’ voor. Welk stuk uit jouw boek vind jij het spannendst?

 Overige ideeën

  • Op bladijde 16 en 17 maakt Toda een lijstje van dingen die ze wil onthouden. Maak tijdens het lezen van jouw boek een lijstje met dingen die jij wil onthouden. Gebruik daarvoor eventueel dit werkblad: Lijstje om te onthouden.
    Toen mijn vader een struik werd
  • De generaal vertelt over zijn eretekens. Lees bladzijde 46 ‘Je zult mijn…‘ t/m bladzijde 47 ‘…aan Knakworsten? Begrepen?’ voor. Bedenk zelf een geheime code en oefen deze goed. Je kunt hiervoor dit werkblad gebruiken: geheime code.
    Toen mijn vader een struik werd
  • De generaar heeft ook een ereteken gekregen voor zijn camouflage kunsten. Lees bladzijde 47 ‘En dit ereteken…‘ t/m bladzijde 48 ‘…paar plaatjes zien.’ voor en laat de illustraties zien. Laat de kinderen zelf een camouflage tekening maken.