‘‘Er is toch wel iets wat je leuk of interessant vindt?’ merkt Amy terecht op. ZEKER, maar het enige wat telkens in mijn hoofd opkomt is… Snacks! eten… NATUURLIJK! Daat is een van mijn favoriete HOBBY’s.’
– Tom Groot 12 Familie, vrienden en harige wezens –
Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 6 om zelf te lezen.
Het verhaal
Op school gaat Toms klas aan de slag met een schoolproject. In dit project moeten ze informatie verwerken over hun familie en vrienden. Daarnaast moeten ze ook een extra onderwerp toevoegen. Zal het Tom lukken dit schoolproject tot een succes te maken?
De eerste dag van het schoolproject begint niet al te best… Tom vergeet zijn babyfoto, waardoor de leerkracht naar zijn ouders gaat mailen. En alsof dat nog niet alles is… zijn nieuwe schoenen kraken enorm! Het is te gênant voor woorden. Gelukkig gaat Tom wel vol goede moed met het project aan de slag. Welke dingen kan hij overslaan?
Al gauw blijkt dat Tom er niet zo gemakkelijk onderuit komt als hij denkt, hij mag pas als laatste kiezen uit de materialen voor het project en in gesprek met Amy blijkt ook dat Tom nog niks bedacht heeft als extra onderwerp… Komt dit schoolproject wel goed of is het een grote flop?
Benieuwd naar Tom Groot 12 Familie, vrienden en harige wezens? Bekijk hier het inkijkexemplaar.
Recensie
Ik zag dat deel 12 van de Tom Groot serie over familie, vrienden en harige wezens gaat en was erg nieuwsgierig of dit boek een geschikt boek voor de Kinderboekenweek 2018 met het thema Vriendschap, kom erbij! zou zijn. Daarom nam ik het mee uit onze schoolbibliotheek en begon met lezen.
Tom Groot is een graphic novel en leest gemakkelijk weg. De vele tekeningen en de korte stukken tekst spreken vast vele moeilijke lezers aan. De verhaallijn in het boek is duidelijk: het schoolproject. Tom is duidelijk niet zo dol op school en probeert zich er graag gemakkelijk vanaf te maken. Ik denk dat iedere leerkracht zo een paar kinderen kan opnoemen die zich hierin best zouden kunnen herkennen 😉
Tom Groot 12 Familie, vrienden en harige wezens gaat grotendeels over familie en gedeeltelijk over vriendschap. Geen zoetsappige vriendschap, maar een stoere vriendschap tussen 2 beste vrienden.
‘Schoenen kopen? Je maakt een GEINTJE. Ik HAAT schoenen KOPEN. Moet ik per se mee, Tom? 🙁 ‘Niemand vindt SCHOENEN KOPEN leuk. Maar ik heb een briljant PLAN waardoor we precies LANGS de NIEUWE ijssalon komen. Als jij erbij bent, mogen we vast van mama naar binnen.’
Het boek is goed te gebruiken om tijdens de kinderboekenweek te promoten, daarvoor zijn de mini leeslessen over vrienden/vriendschap zeer geschikt. Ik kan dit boek aanraden aan kinderen uit groep 6 t/m 8.
Ik heb dit boek van Uitgeverij Gottmer uit onze schoolbibliotheek geleend.
Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan bij de plaatselijke boekhandel of hier:
Ideeën mini leeslessen Tom Groot 12 Familie, vrienden en harige wezens
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Tom Groot 12 Familie, vrienden en harige wezens zijn:
- Eerlijk zullen we alles delen. Lees bladzijde 76 ‘Meneer Fullerman klapt…‘ t/m bladzijde 77 ‘…een goed plan?’‘ voor. Hoe zou jij reageren als jij Marcus was? Lees vervolgens verder t/m bladzijde 85 ‘…Ha! Ha! Ha! Ha!‘ voor.
Leesvraag: Wat delen de vrienden in jouw boek met elkaar? - Heb jij meerdere voornamen? Lees bladzijde 120 ‘In de pauze…‘ t/m bladzijde 103 ‘…voor de lol.‘ voor. Tom weet zijn tweede naam niet.
Leesvraag: Heeft jouw hoofdpersoon meerdere namen? Welke? Of bedenk enkele namen voor jouw hoofdpersoon. - Plan met een vriend. Lees bladzijde 134 ‘Ze blijven maar…‘ t/m bladzijde 144 ‘…tot nu toe!‘ voor. Maak jij wel eens plannen met jouw vrienden?
Leesvraag: Welke plannen maken de vrienden in jouw boek? - Vergrotende trap. Lees bladzijde 157 ‘‘Goed, Tom, laat…‘ t/m bladzijde 159 ‘…ik ben vervelend.‘ voor. Tom bedenkt een piramide over zijn zus waarin hij de vergrotende trap gebruikt. Bedenk nu zelf een vergrotende trap over een van jouw vrienden.
Leesvraag: Vul de piramide over jouw hoofdpersoon in. - Lees bladzijde 218 ‘Mijn vroegste herinnering…‘ t/m bladzijde 222 ‘…Einde.‘ voor. Wat is jouw vroegste herinnering aan jouw vriend(in)? Ga hierover in de klas in gesprek.
Leesvraag: Welke herinneringen delen de vrienden in jouw boek?
DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Tom Groot 12 Familie, vrienden en harige wezens.
Overige ideeën
- Maak zelf harige plakbandwezens. Neem een stukje plakband, zorg voor wat harige pluis. Denk hierbij aan haren van jezelf of je huisdier, vloerbedekking of andere stoffen.
- Wil jij ook wel eens dingen niet doen? Lees bladzijde 14 ‘Hier is een lijst…‘ t/m bladzijde 17 ‘…lastiger dan ik dacht.‘ voor. Maak zelf een lijst met dingen die jij niet wilt doen.
- Maak zelf droedels over jouw hobby. Lees bladzijde 64 ‘Amy ziet mijn…‘ t/m bladzijde 68 voor. Laat de droedel over snacks eten zien. Deel blaadjes uit en laat nu alle kinderen zelf aan de slag gaan.
- Tom moet een interview bedenken om af te nemen bij familie en vrienden. Lees bladzijde 86 ‘Het begin van mijn project…‘ t/m bladzijde 90 ‘…graag een toelichting.‘ voor. Bedenk nu zelf vragen om een vriend of vriendin te interviewen. Maak vervolgens een kort verslagje van dit interview.
- Tom moet ook aan de slag met een stamboom. Lees bladzijde 91 ‘Ik ben zo druk…‘ t/m bladzijde 94 ‘…Toch, Amy?’ Ze knikt.‘ voor. Laat de kinderen nu zelf een stamboom invullen. Gebruik daarvoor dit werkblad: stamboom.
- Tom en zijn beste maken samen foto’s in een fotohokje. Lees bladzijde 145 ‘Op weg naar…’ t/m bladzijde 151 ‘…dan de vorige.‘ voor. Teken nu jou en jouw beste vriend(in) samen in een fotohokje. FOTOHOKJE MAKEN
- Vul een vriendenboekje a la Tom de Groot in over jouw vrienden. Tom Groot heeft dit op bladzijde 213 t/m 217 over zijn vrienden gedaan. Download hier het format Vriendenboek.