‘Ze heeft gewoon onze naam gejat! Gymroddels is van ons!‘
– Turntoppers 3 Gymroddels –
Het verhaal
In het derde deel uit de serie Turntoppers turnen de meiden Ling, Nikki, Gwen, Marijke en Jill samen bij Top Spirit. Het is hard werken en het doel is duidelijk: winnen op het NK. Ling blokkeert steeds bij haar vloeroefening en krijgt de schroef aan het eind van haar serie niet meer voor elkaar. Dit is voor Jill genieten en ze praat er honderduit over op haar blog ‘Ling kan beter, vooral op vloer. Ik bedoel: een onderdeel niet doorspringen? Hoe suf is dat?‘. Dan komt de trainer met goed nieuws: ze gaan op trainingsstage naar Turn Centrum Nederland. Daarnaast komt Ling erachter dat haar bff Sammie weer naar Nederland komt. Haar ouders zijn een jaar geleden naar Singapore verhuisd en ze mist haar bff nog enorm. Maar waarom heeft Sammie niet laten weten dat zij komt? Waarom moet Ling dit van haar vriendinnen horen? En als Sammie dan in Nederland is, waarom doet ze dan zo afstandelijk? Zou Ling haar vriendin terug krijgen? En wat moet Ling doen als Sammie niet ziek in bed ligt zoals ze dacht?
Bekijk hier de boektrailer van Uitgeverij Clavis:
Recensie
In dit boek gaat het over turnen, vriendschap, rivaliteit en jongens. Een mooie mix voor kinderen uit de bovenbouw. Ik, als niet turnster, begrijp weinig van de turnbegrippen zoals yurchenko en tjuki. Gelukkig zitten er ook vele begrippen in die de meeste mensen wel zullen kennen zoals de radslag en salto. In het boek kun je de foto’s tot leven laten komen. In deze filmpjes zie je allerlei turnoefeningen uitgevoerd. Dit helpt erg bij de beeldvorming van het verhaal en het begrijpen van deze turnbegrippen.
Het verhaal laat duidelijk zien wat social media voor negatieve gevolgen kan hebben. Zo kan Jill op haar blog schrijven wat ze wil, of dit nu waar is of niet. En worden de meiden los van elkaar toegevoegd door de onbekende, maar knappe Darren. In het verhaal gaat Sammie zelf op pad om Darren te ontmoeten. Maar Darren is niet wie hij zegt dat hij is. Ik vind het heel goed dat hierover geschreven wordt, dit is helaas maar al te vaak de waarheid en kan kinderen alleen maar waarschuwen. Wat ik lastig vind, is dat de meiden dit helemaal zelf op lossen en Ling gaat zelfs als lokaas opnieuw naar Darren toe om bewijs voor de politie te verzamelen. In het echt zou ik dit toch afraden en hopelijk durven kinderen die zich zelf in deze situatie bevinden wel met het verhaal naar een volwassene te stappen.
Het voorwoord van Eythora Thorsdottir vind ik erg bijzonder. Zij beschrijft wat turnen en haar turnmaatjes voor haar betekend. ‘One team, one goal.‘ Ik kan het boek erg aanraden voor kinderen in de bovenbouw die van turnen houden.
Zelf dit boek aanschaffen?
Ideeën mini leeslessen bij Turntoppers 3 Gymroddels
- In het boek komen verschillende turnbegrippen voor, die je als niet turner misschien niet allemaal begrijpt. Lees blz. 30 ‘Ling staat bij vloer…’ t/m blz. 31 ‘…van dit moeilijke element.’ voor. Zitten er in jouw boek woorden die je niet begrijpt? Bijvoorbeeld doordat je iets niet zelf doet zoals in dit geval turnen?
- De titel van het boek is Gymroddels. Lees blz. 45 ‘Wat zitten jullie…’ t/m blz. 46 ‘…ze op de balk.’ voor. De titel van het verhaal komt hier terug in het boek. Komt de titel van jouw boek voor in jouw verhaal? Lees een stukje voor waaruit dat blijkt.
- Lees blz. 36 ‘Het afscheid was…’ t/m blz. ‘…gestopt met vragen.’ voor. Ling is verdrietig omdat ze haar bff mist. Haar vriendinnen hebben allemaal ook een bff. Wie is de bff van jouw hoofdpersoon? Vertel er iets over of lees een stukje voor waaruit het blijkt.
Overige lesideeën:
- In het boek schrijft Jill verschillende blogs op haar website. Hierin beschrijft ze wat zij heeft meegemaakt en waar ze mee bezig is. Lees blz. 13 en 14 voor. Laat de kinderen zelf een blog schrijven over gisteren.
- Ling mag geen Facebook of andere social media van haar moeder. Print voor elk kind deze lege pagina van Facebook uit (download hier, bron Pinterest). Bespreek met de kinderen wat je wel en niet deelt op internet? Wat zijn de do’s en don’ts rondom Facebook? Stel samen een soort ‘gedragdregels’ op.
- Op bovenstaand punt aansluitend of los hiervan zou je met de kinderen in gesprek kunnen gaan over het afspreken met vreemden via social media. Lees blz. 160 ‘Iedereen is plots…’ t.m blz. 162 ‘…die ze kent.’ voor. Wat vind jij van het plan dat ze bedacht hebben? Wat zou jij doen in deze situatie?
De zoektocht van de meiden levert wel wat op. Ze weten waar Sammie is geweest en ze hebben het chatgesprek tussen Darren en Sammie gevonden. Lees blz. 173 ‘Gaat het nog…’ t/m blz. 175 ‘…morgen. Xxx Darren.’ voor. Wat vind jij dat Sammie moet doen na zo’n gesprek? Wat zou jij doen als jij Sammie was?