‘‘O, wat wil ik daar graag heen! Dat was nog eens een tijd. De tijd van farao’s. En van tempels en piramides.’ ‘Vergeet de mummies niet’, zegt Vos.‘
– Vos en Haas Het land van de Nijl –
Het verhaal
Haas wil dolgraag naar Egypte. Ze heeft zelfs een boek over Egypte. Als Rob plots op de stoep staat, blijkt dat hij ook een reis naar Egypte te koop heeft. Zo gezegd, zo gedaan. Vos en Haas gaat met Rob op reis naar Egypte.
Ze varen met een boot over de Nijl. Slapen in een typisch Egyptisch huis. Bezoeken een tempel. En leren een vis mummificeren.
Haas wil dolgraag een farao ontmoeten. Rob kan dat wel regelen. Hoe zou dat zijn? En Vos denkt dat een piramide een praline is. Zou een piramide hem tegen vallen?
Recensie
Een heerlijk boek dat begrijpelijk geschreven is. Het boek staat vol hoogtepunten uit Egypte, geeft veel uitleg en heeft prachtige illustraties van Thé Tjong-Khing. Ik kan het boek aanraden om in groep 3/4 voor te lezen. Eventueel gekoppeld aan een project rondom Egypte.
Met dank aan Uitgeverij Lannoo voor dit recensie-exemplaar.
Zelf dit boek aanschaffen?
Ideeën mini leeslessen Vos en Haas Het land van de Nijl
Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Vos en Haas Het land van de Nijl zijn:
- Het is voor Vos en Haas erg spannend om in de boot te zitten. Zou hij wel blijven drijven? Lees bladzijde 11 ‘Haas lacht niet…‘ t/m bladzijde 12 ‘…Oef!’‘ voor. Zijn er in jouw boek ook dingen die spannend zijn?
- Op sommige momenten is het boek erg grappig. Lees bladzijde 15 ‘Er staat…‘ t/m ‘…niet vandoor.‘ voor. Is jouw boek ook grappig? Lees een stukje voor.
- Vos en Haas zouden wel een farao willen zijn. Lees bladzijde 37 ‘Ik zou ook…‘ t/m ‘…van steen.‘ voor. Wat zou jouw hoofdpersoon wel willen zijn?
Overige ideeën
- Wil je tijdens het lezen het tellen oefenen? Dan geeft het boek je een mooie suggestie. Lees het stukje op bladzijde 4 voor. Wat is een mummie? Hoevaak komen de kinderen de mummie tegen in het boek?
- Op bladzijde 5 zie je Vos en Haas met allerlei plaatjes die horen bij Egypte. Weten de kinderen welke woorden hierbij horen? Maak eventueel een mindmap door in het midden ‘Egypte’ te schrijven en deze plaatjes eromheen te plannen (met de woorden erbij). Welke dingen uit Egypte kennen de kinderen nog meer? Vul de mindmap aan met plaatjes en woorden.
- Rob weet (op bladzijde 7) allerlei Ditjes en Datjes over Egypte. Weten de kinderen er nog meer? Misschien kunnen ze er wat opzoeken?
- Vos en Haas gaan met Rob naar Egypte. Lees bladzijde 7 ‘‘Weet je dat…‘ t/m bladzijde 9 ‘…Zo spannend!‘ voor. Kunnen de kinderen een boot maken die veilig is om mee te varen? Wellicht staan hier leuke ideeën tussen.
- Op bladzijde 10 wordt uitgelegd hoe belangrijk de Nijl voor Egypte is. Kunnen de kinderen dit namaken in een waterbak?
- Vos en Haas bedenken op bladzijde 11 een nieuw soort dier: Nijlkoeien! Die bestaan natuurlijk niet. Welke niet bestaande dieren kun jij bedenken?
- De huizen in Egypte zien er anders uit dan onze huizen. Lees bladzijde 13 ‘‘Wat is het…‘ t/m bladzijde 14 ‘…toch gewoon af?‘ voor. Waarom zou het huis in Egypte er anders uit zien? Laat de kinderen een eigen huis ontwerpen.
- In het boek hebben de meubels dierenpoten. Laat de illustraties op bladzijde 16 zien. Kunnen de kinderen ook meubels tekenen met dierenpoten eraan?
Aanvullend zouden de kinderen ook tekeningen kunnen maken van half mens/half dier. Laat ze een plaatje uit een tijdschrift knippen (half mens of half dier) en laat ze de rest aftekenen. Lees eventueel bladzijde 26 voor als inspiratie. - Heb je wel eens een mummie gemaakt? Lees bladzijde 29 ‘Het is stil…‘ t/m bladzijde 32 ‘…dat niet stom is.‘ voor. Zouden de kinderen van knuffels ook mummies kunnen maken met verband?