Home / Gastblogger / Waar is mijn noedelsoep?!?

Waar is mijn noedelsoep?!?

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Wat is noedelsoep eigenlijk?’ Vraagt Nikos. ‘Dat is mijn lievelingseten. Het is superverrukkelijk!’ antwoordt Sam-Ming. En hij begin enthousiast te vertellen over zijn noedelsoep.’
– Waar is mijn noedelsoep?!?-

Het boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.

Het verhaal

Waar is mijn noedelsoep?!?Sam-Ming krijgt elke dag noedelsoep mee naar school. Het is zijn lievelingseten. Maar op een dag is de noedelsoep verdwenen! Hij gaat op zoek. Misschien heeft een van zijn vriendjes zijn noedelsoep wel?

In zijn zoektocht smult hij mee van allerlei lekkernijen die zijn vriendjes hebben meegekregen van thuis. Vindt hij zijn noedelsoep terug?

Recensie

De taal in dit boek is rijk. De steeds terugkerende zin ‘Waar is mijn noedelsoep?!?, daagt de kinderen uit om deze zin hardop mee te lezen. De kinderen leren op een leuke manier over andere culturen en eetgewoontes.

Op kleuterniveau kun je het over het thema diversiteit en gezond eten hebben. De illustraties zijn prachtig en laten veel emoties zien. Heerlijk om eens een keer een prentenboek te lezen waarin diverse culturen verwerkt zijn op een prachtige manier. Nederlandse prentenboeken besteden daar nog te weinig aandacht aan. Een aanrader dus voor elke kleuterklas in onze diverse culturele samenleving!

De auteurs sluiten nauw aan bij de doelstelling van Oxfam Novib om begrip te krijgen voor elkaar en bij de uitgeverij Rose stories die verhalen uit andere culturen inzetten ter bevordering van gelijkheid en diversiteit in de samenleving. Kijk voor meer informatie en de doelstellingen op www.rosestories.nl en op www.oxfamnovib.nl.

Met dank aan  Uitgever ROSE stories voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek

Ideeën mini leeslessen Waar is mijn noedelsoep?

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Waar is mijn noedelsoep? kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en praat erover voor je start met voorlezen.

  • Kijk naar de illustratie en vraag de kinderen wat ze zien.
    • Hoe kijkt de jongen op de kaft?
    • Hoe voelt hij zich?
    • Waar zou hij aan denken?
  • Lees de woorden van de titel voor en vraag of de kinderen willen nadenken over ‘Waar is mijn noedelsoep?’, wat zou daarmee bedoeld worden?

Bij LIST bij kleuters vertel je kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kleuters nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dat als volgt kunnen:

  • Sam-Ming krijgt elke dag zijn lievelingseten mee naar school. Maar op een dag is zijn rugtas leeg! Waar zou zijn bakje eten zijn?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  In dit prentenboek staan geen moeilijke woorden. Wel is het belangrijk dat de kinderen de prenten goed kunnen zien want deze illustreren de tekst op een prachtige manier. Je kunt aan de tekeningen zien hoe Anders zich voelt.

Maak een keuze uit onderstaande vragen om dieper door te vragen:

Kijk en vergelijk:

  • Laat de laatste bladzijde zien waar Sam-Ming en Louise hun eten ruilen.
    Hoe kijken ze op de ene bladzijde en hoe op de andere bladzijde?
    Welke verschillen zie je nog meer?

Bedenken:

  • Op de bladzijde ‘Suriname POM’ legt Simone uit wat Pom is.
  • Welke ovengerechten heb jij wel eens gegeten? Hoe zou het ovengerecht Pom eruit zien? Laat daarna deze foto zien waar je nog meer informatie over Pom kunt vinden

Oplossen:

  • Hoe zou Sam-Ming er ook achter kunnen komen waar zijn noedelsoep is?

Voorspellen:

Als Sam-Ming bij Louise komt zie je een sliertje uit de mond van Louise hangen. Voor haar staat een bakje met pannenkoeken erin.

  • Wat zou dat sliertje zijn?
  • Hoe weet je dat het een noedel is? ( kijk terug naar de bladzijde waar Sam-Ming met Nikos in gesprek is)
  • Wat zou Sam-Ming tegen Louise zeggen denk je?

Ontwerpen:

  • Als jij uit mag leggen hoe jouw lievelingseten eruitziet. Wat zeg je dan zonder te verklappen wat het is?

Verbinden:

  • Eten jullie thuis ook wel eens gerechten uit een ander land?
  • Welke gerechten uit een ander land ken jij?
  • Welke gerechten zijn Nederlandse gerechten?

Grote ideeën:

Op de laatste pagina staat: ‘Sam -Ming en Louise besluiten hun noedelsoep en pannenkoeken te ruilen.

  • Is het een goed idee om eten te ruilen?

 Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: noedelsoep, verbaasd, verdrietig, boos, gemista, pom, dolma, druivenblad, dumplings.
  • Uitleggen met andere woorden: je krijgt er trek van, krioelen, enthousiast, ovengerecht, gevuld, vulling, beteuterd, spijt, zielig.
  • Uitleggen door het te doen/aan te wijzen: maag rommelt, smullen, slurpen, mondhoek, smikkelen.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Bij dit boek past het essentieel thema: Lekker?!?…
De zin die centraal kan staan is: ‘Waar is mijn noedelsoep?!?’. Als centrale woord zou ik ‘noedelsoep’ kiezen.

Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn:

  • Anders is anders
  • Gezond

Introductie

Laat een klein stukje uit dit filmpje zien waar de kinderen ontbijt over de hele wereld proeven. Zet het filmpje soms stil en laat de kinderen raden waar het vandaan komt. Vraag ook wat ze ervan vinden dat ze soms het eten terug spugen in het bord.

Of laat dit filmpje zien waarin getoond wordt wat kinderen ut de hele wereld tussen de middag eten.

Mogelijke activiteiten

Creatief schrijven

  • Ieder tekent zijn/haar lievelingseten en schrijft erbij wat erin zit
  • Schrijf een recept. Laat het recept van de noedelsoep achterin het boek zien.
  • Wat heb je nodig om te koken, maak een lijstje
  • Bekijk de pannenkoek van Louise. Wat zit erop? Teken jouw lievelingspannenkoek. Wat zit erop? Schrijf het erbij.

Motoriek

  • Sam-Ming eet de noedelsoep met stokjes. Kun jij met stokjes kraaltjes, blokjes of andere kleine materialen oppakken?
  • Schoonmaken en schillen van groente en fruit.
  • Bezoek de website doeffgezond waar je tips kunt vinden om samen te bewegen.

Spel

  • Een van de kinderen wordt even weggestuurd. Alle kinderen krijgen ieder een voorwerp wat ze verstoppen onder een doekje. Het weggestuurde kind krijgt de opdracht om bijvoorbeeld de koekenpan uit het keukentje te zoeken met de woorden: ‘Heb jij de koekenpan gezien?’ De kinderen antwoorden dan met Nee, met mijn voorwerp kun je niet koken. Mijn voorwerp is veel groter dan een koekenpan? Etc… totdat de koekenpan is gevonden.
  • Sam-Ming heeft het over hoe lekker zijn soep ruikt. Praat met kinderen over hoe eten kan ruiken? Wat vinden ze lekkere geuren en welke geuren vinden ze niet lekker. Laat ze ruiken aan potjes waar je geuren in hebt verstopt en laat ze raden? Zie voor uitleg deze geurenmemory
  • Hetzelfde kun je doen met verschillende smaken. Op deze site vind je vele ideeën hoe je dat kunt doen in groep 1 en 2.

Sociaal

  • Organiseer een eetmiddag met gerechten uit allerlei landen. Schakel de ouders in.
  • Bekijk de eerste bladzijde van het boek en houd een gesprek met de kinderen over de kinderen die zij zien op deze bladzijde. Waar komen ze vandaan? Wat is er aan de hand met de jongen in de rolstoel? Wat spelen ze? Hoe kijken ze? Wat zie je in de klas?
  • Wat zit er in de rugzakken van de kinderen uit de klas? Kunnen we delen net als Sam-Ming. Elkaar laten proeven net als Nikos, Simone en Deniz uit het boek.

Muziek

  • Op deze site vind je talloze liedjes over eten en drinken.
  • De zangexpress heeft kinderliedjes uit de hele wereld verzameld.

Andere titels bij het thema

Overige ideeën

  • Vele ideeën heeft juf Anke uitgewerkt rondom het thema wereld. Hier vind je spelletjes, liedjes en knutselactiviteiten die uitstekend passen bij dit boek.
  • Bekijk ook eens de lesmaterialen van het voedingscentrum en de Vlaamse website over gezonde voeding op school Doki eet gezond
  • Filmpje op school tv over gezond eten:
    Wat is gezond?