Home / AVI-boek / Weerwolvensoep (AVI-E4)

Weerwolvensoep (AVI-E4)

[DOOR DORY] ‘Een kronkeling suist door de lucht. Iets wikkelt zich als een slag om Dolfje. Hij kan zich niet meer bewegen. Ingesnoerd. Dik touw zit om hem heen, van zijn keel tot aan zijn knieën. ‘Hebbes!’ grinnikt de man. Vlug legt hij een knoop in het touw. Hij klopt zichzelf op de borst. ‘Hoera! Goed gedaan, Knuppel. Dat wordt weerwolvensoep vanavond!’
– Weerwolvensoep –

Dit boek is geschikt om zelf te lezen vanaf eind groep 4.

Het verhaal

WeerwolvensoepHet is volle maan en dat betekent dat Dolfje weer drie nachten achter elkaar een wolf is. Op een avond rent hij alleen door het Weerwolvenbos. Plotseling hoort hij geluiden…

Het blijkt Knuppel te zijn, een weerwolvenjager! Met een groot touw vangt Knuppel Dolfje. Dolfje zit vast en kan zich niet meer bewegen. In het Handboek voor Weerwolfjagers staat een recept voor weerwolvensoep! Knuppel wil Dolfje in de soep doen!

Wolfje probeert Knuppel af te leiden door hem allerlei verhalen uit zijn dromen te vertellen. Lukt het Wolfje om Knuppel af te leiden en zichzelf te bevrijden? Om daar achter te komen, moet je het hele boek lezen!

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Dolfje Weerwolfje is de bekende kinderboekenreeks van Paul van Loon. Dit is het zestiende deel van de succesvolle reeks over Dolfje Weerwolfje: Weerwolvensoep. Het leuke van dit boek is dat je eigenlijk continu in twee werelden leeft. De ene wereld is de echte wereld waarin Dolfje gevangen is. De andere wereld is de wereld van zijn dromen. Dit maakt het heel afwisselend om te lezen.

In het boek zit ook een mooi moraal verwerkt. Het boek nodigt uit om samen met de klas deze moraal op te zoeken en het hier over te hebben.

En natuurlijk is het tot het eind spannend of het allemaal goed afloopt… Wederom een mooi vervolg in de Dolfje-reeks!

Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier

Ideeën mini leeslessen Weerwolvensoep

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Weerwolvensoep zijn:

  • De schrijver gebruikt in dit stukje hoofdletters om aan te geven dat er iets belangrijks en spannends wordt gezegd.  Lees bladzijde 6 ‘Opnieuw klinkt een…’ t/m bladzijde 8‘…ben Knuppel. Weerwolfjager.‘ voor.
    Leesvraag: Wordt er in jouw boek ook iets gezegd met hoofdletters? Waarom?
  • Dolfje denkt in dit hoofdstuk dat hij ontvoerd wordt door een monster. Uiteindelijk blijkt het alleen maar zijn neef Leo te zijn en heeft de fantasie van Dolfje hem iets anders doen geloven. Lees bladzijde 25 ‘De volle maan scheen…’ t/m bladzijde 29 ‘…je fantasie, Dolfje.‘ voor.
    Leesvraag: Heeft jouw hoofdpersoon ook iets gedacht, wat uiteindelijk niet zo bleek te zijn?
  • Neef Leo heeft een gekke manier van praten. Zo zegt hij bijvoorbeeld ‘dat magst niet’. Lees bladzijde 35 ‘De volle maan was…’ t/m bladzijde 37‘…en al vreemdig.’ voor.
    Leesvraag: Zit er in jouw boek een personage die op een gekke manier praat?
  • Opa weerwolf heeft een vervoersmiddel dat je niet zo vaak ziet. Lees bladzijde 57 ‘Samen zouden ze …’ t/m bladzijde ‘…uit de mand’ voor.
    Leesvraag: Welke vervoersmiddelen komen in jouw boek voor? Zitten daar ook aparte of vreemde tussen?
  • Dolfje en opa beleven in dit hoofdstuk spannende avonturen. Lees bladzijde 57 ‘De volle maan …’ t/m bladzijde 62 ‘…en al vreemdig.’ voor.
    Leesvraag: Beleven familieleden in jouw boek ook spannende avonturen?
  • In het boek wordt uitgelegd waarom Knuppel zo heet. Hij werd vroeger door zijn opa geslagen met een knuppel! Lees bladzijde 92 ‘Ben jij er…’ t/m bladzijde 93 ‘…hij Dolfje aan.’ voor.
    Leesvraag: Zijn er bijnamen in jouw boek? Waarom heeft hij/zij die bijnaam gekregen?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Weerwolvensoep.

Overige ideeën

  • Op de site Dolfje Weerwolfje kun je als leerkracht en als kind een hoop informatie vinden. Bijvoorbeeld: kleurplaten, spelletjes en alle boeken die Paul van Loon over Dolfje geschreven heeft.
  • Laat de kaft van het boek nog niet zien! Op bladzijde 7 wordt beschreven hoe Knuppel eruit ziet. Teken nu hoe jij denkt dat Knuppel eruit ziet. Op de afbeeldingen die volgen kun je kijken of het klopt met de tekenaar van het boek.
  • Op bladzijde 21 staat het recept voor weerwolvensoep. Bedenk zelf een recept voor een gekke soep en zorg dat het rijmt!
  • Dolfje vertelt al zijn dromen aan Knuppel om hem zo af te leiden. Schrijf nu zelf een van jouw gekke, spannende, leuke of grappige dromen op waar je Knuppel mee af zou kunnen leiden. Je mag natuurlijk ook iets verzinnen!
  • In hoofdstuk 18 eten Timmie, papa en mama aapchips. Als ze deze gegeten hebben veranderen ze in apen! Bedenk nu zelf iets wat je kunt eten of drinken en waar je dan meteen in verandert. Teken de verpakking die hoort bij het product zodat je meteen ziet waar je in verandert.
  • Organiseer een boekendate met allerlei boeken van Dolfje Weerwolfje. De kinderen kunnen dan samen op zoek gaan naar de verschillen en overeenkomsten die ze in hun boeken gelezen hebben.
  • Organiseer een themaweek over Dolfje Weerwolfje, er is zoveel leuks te vinden!

Andere delen

Weerwolvensoep is een van de vele delen uit de Dolfje Weerwolfje reeks. Hieronder enkele andere boeken: