Home / Avontuur / Welkom thuis, Bever! (kerntitel KBW19)

Welkom thuis, Bever! (kerntitel KBW19)

[DOOR MICHELLE] ‘O!’ roept Bever en hij slaakt een diepe zucht.
‘Wat is de aarde prachtig van zo hoog boven in de lucht!’
– Welkom thuis, Bever! –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.

Het verhaal

Welkom thuis, BEVER!Bever wil op avontuur om meer van de wereld te zien. Hij stapt op een boomstam en peddelt de rivier af. De stroming brengt hem steeds verder van huis. Hoe kan hij nu weer terug naar huis?

Gelukkig komt hij Akita de Hond tegen die in een luchtballon de hele wereld rond reist. Akita wil hem helpen zoeken naar zijn huis. Bever stapt in de luchtballon. Onderweg komen ze de huizen van allerlei dieren tegen. Zal Bever zijn eigen huis weer terug vinden?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Welkom thuis, Bever! is een rijmboek. Het startgedichtje zorgt ervoor dat de lezer de strekking van het verhaal meteen duidelijk is.

‘Dag allemaal! Dag huis! Dag woud vol dennen!
Ik maak een reis om te wereld te verkennen!
Uit zicht en voor het eerst alleen
verbaast hij zich over al het moois om zich heen.’

In het verhaal vraagt Akita bij elk huis of dit het huis van Bever is. Deze herhalende structuur zorgt ervoor dat kinderen kunnen voorspellen wat Akita en Bever gaan zeggen. Voorspelbaarheid zorgt voor een beter verhaalbegrip en een hoge betrokkenheid.

Bever legt Akita steeds uit van wie het huis is, waardoor kinderen spelenderwijs veel kennis opdoen over de huizen van allerlei dieren. De prachtige illustraties sluiten goed aan bij de tekst en versterken elkaar. Op de laatste bladzijden staat de wereldkaart met daarop de vliegroute van de luchtballon. Een mooi aanknopingspunt voor allerlei gesprekken.

Met dank aan Uitgeverij Clavis voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Welkom thuis, Bever!

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Welkom thuis, Bever! interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft.

  • Welke dieren staan er op de kaft?
  • Waar wonen ze?
  • Over welke bever zou het boek gaan? Hoe zie je dat?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • De dieren op de kaft zijn Bevers.
  • Bevers wonen in een burcht in het water, gemaakt van takken.
  • Een rivier stroomt.
  • Als je in een luchtballon zit, kan je de wereld goed bekijken.
  • Bever zit op de burcht met een rugzak op. Hij wil op reis.

Tijdens het lezen:

  • Na elke vraag van Akita met de strekking: ’Bever, is dit jouw huis?’ kan je de kinderen antwoord laten geven en daarmee laten voorspellen wat Bever zal zeggen. Dit kan met alleen nee of ja, maar je kan ze ook laten beredeneren waarom ze nee of ja zeggen.

Na het lezen:

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

  • Wat doet Bever om zijn huis terug te vinden?
  • Wat is het verschil tussen het huis van Bever en het huis van bijvoorbeeld de wevervogel? Je kan hier ook een ander dier voor kiezen.
  • Waarom gaan mensen en dieren op reis?
  • Wat kan je doen als je verdwaald bent?
  • Hoe voel je je als je verdwaald bent en waarom?
  • Ben jij ook weleens de weg kwijt geweest?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: alle dierennamen die in het boek voorkomen, luchtballon, honingraat en labyrint.
  • Uitleggen met andere woorden: landing, noorderlicht, jacht.
  • Door de woorden voor te doen met het boek: krabben, weven, verstoppen/verborgen, zuchten, zoeken/dwalen, vlechten.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Welkom thuis, Bever!.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiele thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Welkom thuis, Bever! kan je gebruiken om je essentiële thema vorm te geven bij het Kinderboekenweek thema van 2019 ‘Reis mee’.

Bekijk ook: Kinderboekenweek 2019 Reis mee

De zin die centraal kan staan is: ‘Bever, is dat jouw huis?’ Als centrale woord zou ik ‘huis’ kiezen.

Introductie

Laat de wereldkaart op het digibord zien of pak er een echte wereldkaart bij.
Ga met de kinderen op zoek naar hun vakantieland.
Bever wil ook op reis. Laten we gaan ontdekken waar hij naar toe gaat!

Mogelijke activiteiten

  • Reisbureau voor mens en dier:
    • Hang de wereldkaart op in de hoek
    • Laat kinderen routes tekenen op een kleine wereldkaart
    • Wat zijn de wensen van de klant, wanneer wil hij vertrekken, naar welke plaats wil hij, wat wil hij doen en zien?
    • Welke dieren reizen? Bijvoorbeeld trekvogels, walvissen, enzovoort.
    • Welk vervoersmiddel?
    • De reis boeken en betalen.
  • Vliegveld
    • Tickets schrijven en betalen
    • Veiligheidsinstructie
    • Verschillende startbanen
    • Inchecken
    • Koffer inpakken met lijst om niks te vergeten.
    • Bagageband
  • Dierentuin:
    • In het boek leven de dieren op de plaats waar ze in het wild voorkomen. Hoe zou hun verblijf er in de dierentuin uitzien?
    • Wat voor bordjes moeten dan bij de hokken?
    • Kassa
    • Plattegrond van de dierentuin
    • Restaurant

Andere titels bij het thema ‘reis’

Overige ideeën

  • Geef een natuurles over de Bever. Veel informatie en filmpje kan je hier vinden.
  • Rian Visser heeft voor haar boek Grote beer en kleine bever veel lesideeën bedacht, die je bij Welkom thuis, Bever! ook goed kan gebruiken. Bekijk hier de handleiding.

Boeken over Bevers

Kerntitels

Ben je nieuwsgierig naar de overige kerntitels van de Kinderboekenweek 2019? Lees dan hier verder.