Winterhuis Hotel

[DOOR BIANCA] ‘Elizabeth wilde zich omdraaien, maar de blik van de vrouw was
zo indringend en angstaanjagend dat ze zich niet kon bewegen.
De ogen van de vrouw boorden zich in die van haar
.’
– Winterhuis Hotel –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 6 om zelf te lezen of voor te lezen.

Het verhaal

Winterhuis HotelElizabeth wordt door haar oom en tante met alleen wat kleingeld en een treinkaartje achtergelaten. Helemaal alleen reist ze naar Winterhuis Hotel.

Ze kan niet geloven dat ze hier de kerstvakantie mag blijven, heerlijk eten, de grootste bibliotheek, een filmzaal en nog veel meer. Samen met Freddy onderneemt ze van alles in het Winterhuis Hotel. Er gebeuren ook allemaal spannende dingen. Waarom moet ze zich elke avond bij Norbridge melden? Waarom sluipt Norbridge ’s nachts in de bibliotheek? En wat was er met Marcus en Selena Hiems die Elizabeth de hele tijd leken te volgen?

Elizabeth vindt ‘Het Boek’ in de bibliotheek welke ze eigenlijk niet mocht meenemen uit de bibliotheek, maar ze doet het wel. Wanneer ze het uiteindelijk wil terugbrengen kan ze het nergens vinden. Wat is er mee gebeurd?

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Een boek wat ik bijna in één keer wilde uitlezen. Je wordt meegenomen in een mysterieuze wereld en je wilt ook zelf de raadsels en geheimen oplossen. Vaak vroeg ik me af wat er ging gebeuren:

Er viel een eigenaardige stilte en hij keek langs Elizabeth de lange gang in. Het leek alsof hij zijn oren spitste. Zijn gezicht had een wat verontruste uitdrukking gekregen, vond Elizabeth.’

Ik voelde me tijdens het lezen Elizabeth waarvoor er een hele nieuwe wereld opengaat. Ze sluit vriendschap met Freddy, die net als zij zonder ouders in het Winterhuis Hotel is en ook van anagrammen houdt. De zwart wit tekeningen zijn een mooie aanvulling op het verhaal.

Een bijzonder verhaal welke ik graag rond de kerst weer wil lezen of voorlezen. Voor deze periode zijn is Notenkraker ook aan te raden.

Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Winterhuis Hotel

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Winterhuis Hotel zijn: 

  • Nog voordat Elizabeth de brief gelezen had wist ze dat dat niet veel goeds betekende. Lees bladzijde 9 ‘Buiten op de deur…’ t/m bladzijde 12 ‘…met veel te weinig kleren en geld.’
    Leesvraag: Komt er in jouw boek ook iets voor, waarvan je van te voren al weet wat het betekent?
  • Elizabeth is goed in eigenlijk alles wat met taal te maken heeft. Lees bladzijde 15 ‘De ronkende rood-witte bus…’ t/m bladzijde 16 ‘…dat ze in de trein had bedacht.’
    Leesvraag: Waar is jouw hoofdpersoon goed in?
  • Aan zijn ogen/gezicht zag Elizabeth dat Norbridge verontrust keek. Lees bladzijde 46 ‘Norbridge gaf geen…’ t/m bladzijde 47 ‘…beschouwen als je thuis,’ zei hij.’
    Leesvraag: Welk gevoel kun je van jouw hoofdpersoon aflezen? En hoe zie je dat? Doe het eens voor?
  • In de bibliotheek ontdekt Elizabeth een saai, gewoon boek. Lees bladzijde 78 ‘Ze duwde de hele rij…’ t/m bladzijde 79 ‘…en daalde de trappen verder af.’
    Leesvraag: Eigenlijk mag Elizabeth het boek niet meenemen. Doet in jouw boek iemand iets wat eigenlijk niet mag?
  • Het boek had Elizabeth al terug moeten brengen, maar dat heeft ze nog steeds niet gedaan. Ze is ongerust en teleurgesteld. Lees bladzijde 176 ‘Ik heb gezegd dat…’ t/m bladzijde 177 ‘…wilde ontdekken wat het sleutelwoord was.’
    Leesvraag: Elizabeth wilde niet teleurgesteld klinken. Hoe kun je dat aan je stem horen? Lees een stukje uit je boek voor, zodat we duidelijk de emotie horen.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Winterhuis Hotel.

Overige ideeën

  • Elizabeth houdt van lijstjes maken, ze maakt bijvoorbeeld een lijst van ‘Wonderbaarlijkste dagen van mijn leven’ of ‘Waarom ik mijn oom en tante niet kan uitstaan’. Lees bladzijde 49 ‘Kamer 213 was…’ t/m bladzijde 50 ‘…hoofd zetten, besloot ze.’
    Maak een lijst van jouw Wonderbaarlijkste dagen van jouw leven.
  • Elizabeth en Freddy schrijven elkaar geheime boodschappen met behulp van het Vigenère-vierkant.
    Lees hoofdstuk 16 bladzijde 117 ‘Een niet te breken code…’ t/m bladzijde 121 ‘…mee en rende naar beneden.’
    Leg het Vigenère-vierkant uit met behulp van het sleutelwoord hotel.
    Schrijf een geheime boodschap met een sleutelwoord dat je zelf bedenkt en laat de boodschap aan iemand lezen. Lukt het hem/haar jouw boodschap te ontcijferen?
  • Zowel Elizabeth als Freddy houden van het maken van woordladders, rijtjes woorden waarin telkens één letter werd verwisseld. In het boek wordt elk hoofdstuk begonnen met een woordladder van een aantal woorden (vier, vijf, zes of zeven). Ook doen ze wedstrijdjes woordladders maken. Lees bladzijde 83 ‘Feddy legde zijn…’ t/m bladzijde 86 ‘…ik je mee naar buiten.’
    Lees een paar verschillende woordladders voor of schrijf ze op het bord.
    Maak een woordladder, je kunt de kinderen allemaal met hetzelfde woord laten starten en eindigen of laat ze dit zelf bedenken.
  • Ook vinden Elizabeth en Freddy allebei het maken van anagrammen leuk, woorden die met dezelfde letters andere woorden konden vormen, zoals kerst – sterk.
    Lees bladzijde 61 ‘Ben je hier pas?…’ t/m bladzijde 63 ‘…bedenken in bekenden.’
    Bedenk verschillende anagrammen.

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen