Home / Avontuur / Woeste Willem

Woeste Willem

”En deze fles? Wat zit daarin?’
‘Dat is héél geheim,’ zegt Willem.
‘Alleen zeerovers mogen dat weten.
Jij niet, want jij bent een landrot.”
– Woeste Willem –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf groep 1.

Het verhaal

Woeste WillemWoeste Willem is een zeerover met pensioen. Hij leeft niet meer op een boot maar in huis dat hij zelf gebouwd heeft. Hij is het liefst alleen en jaagt iedereen weg.

‘Hij zwaait met zijn armen en brult: ‘Hoepel op, landrotten!”

Op een dag treft hij een jongen op zijn dak. Frank zijn vlieger is bij de schoorsteen terecht gekomen. Woeste Willem helpt de jongen en de jongen roept ‘tot ziens‘. Vanaf dat moment komt Frank allerlei cadeautjes brengen. Woeste Willem is het liefste alleen, hoe zal hij hierop reageren?

Woeste Willem besluit een vlieger voor Frank te maken. Frank merkt op dat de vlieger geen staart heeft. Samen gaan ze op zoek in de zeeroverskist en dat brengt herinneringen boven. Zal het de twee lukken om de vlieger af te maken? En hoe komt het dat Woeste Willem steeds minder blij gaat kijken?

Recensie

Wat een heerlijk prentenboek is dit. Ik had Woeste Willem nog nooit gelezen, maar ben er helemaal dol op. Tijdens het lezen merk je ook de diepgang van de emoties, de eenzaamheid, maar toch ook de verbinding. Veel hiervan zit verstopt achter de tekst en in de illustraties.

”Tot ziens!’ roept hij over zijn schouder.
‘Alsjeblieft niet,’ mompelt Willem.’

Maar gek is dat: voortaan ligt er telkens iets bij Willem op de stoep. Het zijn allemaal zelfgemaakte dingetjes, iedere dag weer wat anders. Waar zou die rommel toch vandaan komen?’ moppert Willem.
Tot hij op een dag een tekening vindt. ‘Hé, dat is mooi. Maar… dat ben ik!’ Nu snapt hij het opeens: dit zijn cadeautjes. En hij weet met een Van wie.
‘Wacht ‘ns even. Als ik nou eens… Ja, dat is een goed idee!’
Willem begint in zijn spullen te rommelen. ‘Stokken heb ik nodig, en hier, dit oude laken…’ Een hele middag is hij druk bezig.’

Ik kan dit prentenboek aanraden aan alle ouders om voor te lezen. Tevens raad ik het ook aan aan leerkrachten die met een thema rondom piraten of water aan de slag willen.

Met dank aan Uitgeverij Lemniscaat en Geef een prentenboek cadeau voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Bekijk dit boek hier.

Ideeën mini leeslessen Woeste Willem

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je Woeste Willem interactief kan voorlezen. Interactief voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

– Enkele interactieve vragen bij het boek zijn:

Voor het voorlezen:

Bekijk met de leerlingen de kaft en zorgt dat de onderstaande informatie bekend is voor je start met voorlezen. Je kan dit doen door vragen te stellen over de kaft

  • Hoe zien zeerovers eruit?
  • Wie is woeste Willem? Hoe zie je dat?

Bij LIST bij kleuters vertelt de leerkracht kort de strekking van het verhaal. Je wilt dat kleuters de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt.

  • Woeste Willem is een zeerover met pensioen. Hij is het liefst alleen een jaagt alle landrotten weg. Op een dag staat Frank op zijn dak. Frank blijft terug komen met cadeautjes. Woeste Willem maakt ook een cadeau voor Frank, een vlieger. Alleen de staart ontbreekt. Die zoeken ze samen in de zeeroverskist waarbij Woeste Willem alle verhalen verteld. Daarna bouwen ze samen een vlot, maar Woeste Willem wordt daar niet gelukkig van. Hij kan niet zwemmen. Gelukkig heeft Frank daar wel een oplossing voor.

Tijdens het lezen:

  • Hoe ziet het huis van een zeerover eruit?
  • Hoe zou het komen dat Woeste Willem niet van gezelschap houdt?
  • Hoe is Frank op het dak gekomen? En hoe komt Frank van het dak af?
  • Wat zijn die zelfgemaakte dingen? En wie zal ze voor de deur neerleggen?
  • Wat maakt Woeste Willem?
  • Wat hoort er allemaal in een zeeroverskist?
  • Hoe komt het dat Woeste Willem niet blij kijkt?
  • Waarmee zou Frank kunnen helpen?

Als het prentenboek voor de eerste keer voorgelezen wordt, onderbreek je bij LIST voor kleuter het verhaal zo min mogelijk. Bij een volgende keer voorlezen is het wel mogelijk om dieper na te denken over een fragment van het verhaal.

Na het lezen:

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

  • Hoe bouw je een vlot?
  • Wat is het verschil tussen een zeerover en een landrot?
  • Waardoor vond Woeste Willem het niet meer erg als Frank langs komt?

Woorden die goed behandeld kunnen worden bij dit boek om de woordenschat te vergroten:

  • Met behulp van de illustraties: kraaiennest, verrekijker, harmonica, schoorsteen, zeeroverskist, zwaardtandhaai, zeemeerminnetje, schatkaart, zeemonster.
  • Uitleggen met andere woorden: zeerover, pensioen, landrotten, glibberigs, zwabberen, zeeziek.
  • Door de woorden voor te doen met het boek: zagen, timmeren, sjorren.

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Woeste Willem.

LIST bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terug komen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Er zijn verschillende essentiële thema’s  mogelijk bij het prentenboek Woeste Willem.

  • Land in zicht!
  • Zoek de schat!

Ik werk het thema “Land in zicht!” hieronder uit.

De zin die centraal kan staan is: ‘Ik ben geen landrot’. Als centrale woord zou ik ‘geen‘ kiezen.

Mogelijke activiteiten

Muziek:

  • Studeer zeeroversliedjes in zoals Storm op zee:

    Piet Piraat:

    Het piratenlied:

    Of dans en zing in het Engels:

Crea:

  • Maak zelf een vlieger. Kan die ook echt vliegen als het een beetje waait?
  • Frank maakt van alles voor Woeste Willem. Lees de betreffende bladzijde voor. Maak nu zelf iets voor Woeste Willem. Wat zou jij voor hem maken?
  • Stempel flessenpost. Wat wil je vertellen? Stempel dat op een blad. Rol het blad op en stop het in een fles. Gooi de fles in het water (nep natuurlijk) en wacht af tot de post gevonden wordt.
  • Maak een schatkaart, verstop een schat en laat anderen de schat zoeken.
  • Van 3 kurken, 2 elastieken, 1 satéprikker en wat stof kun je een vlot bouwen.

Drijven en zinken

  • Maak van de zandtafel een watertafel en geef een les over zinken en drijven. Wanneer denken de kinderen dat iets blijft drijven en wanneer zal het zinken? Waardoor komt dat?

Hoeken:

  • Doop de hoek om tot zeeroverskist. De kinderen kinnen nu een kijkje nemen in die kist. Maar wat hoort er eigenlijk allemaal in een zeeroverskist? Geef de inhoud van deze kist vorm tijden het project. Zo kunnen de kinderen steeds weer nieuwe dingen ontdekken.
  • Richt een schip in. Welke avonturen kunnen de kinderen beleven op dit schip?
  • Bouw een verteltafel. Wat is er nodig om

Overige:

Een bericht