Woezel & Pip – Aftellen tot Sinterklaas

[DOOR MARIE-JOSE] ”Wat duurt wachten lang,’ zucht Woezel de volgende dag.
‘Er zijn nog superveel dagen tot Sinterklaas weer komt.’
‘Ja.’ Pip kijkt sip. ‘We moeten nog heel veel nachtjes slapen voor we cadeautjes krijgen.
Ik wou dat de dagen sneller gingen.’
– 
Woezel & Pip – Aftellen tot Sinterklaas –

Dit boek is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf  groep 1.

Het verhaal

Woezel & Pip - Aftellen tot Sinterklaas

Woezel & Pip kijken erg uit naar 5 december. Zal Sinterklaas wel naar de Tovertuin komen met dit slechte weer?

Het wachten tot pakjesavond duurt wel erg lang. Zouden de vriendjes dit kunnen versnellen met een dagversnelmachine? Gelukkig gaat de tijd snel als je lekker bezig bent, dus zijn de vriendjes druk met van alles en nog wat. Als blijkt dat ze erg braaf geweest zijn, vinden ze ook nog wat lekkers in hun schoen.

Het is nog 3 nachtjes slapen en de vriendjes krijgen sinterklaasles. Waar komt Sinterklaas eigenlijk vandaan? Welke liedjes kennen Woezel & Pip al?

Sinterklaas brengt elk jaar cadeautjes, maar wat zou er op het verlanglijstje van de Sint staan? Woezel & Pip bedenken een geschikt cadeau. Maar het weer in de Tovertuin wordt nog niet veel beter. Zal het Sinterklaas wel lukken om de Tovertuin te bezoeken? Woezel & Pip maken zich erge zorgen als de mijter van Sinterklaas hun hok ingerold komt…

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Dit voorleesboek heeft zes verhalen die aan de dagen voorafgaand aan 5 december voorgelezen kunnen worden. De zes verhalen vormen een spannend avontuur voor de kinderen waarbij uiteindelijk alles goed komt. Ze kunnen de belevenissen goed volgen omdat ze in die tijd hetzelfde meemaken als de twee hondjes. Het aankomen van de Sint, een schoen zetten, cadeautjes krijgen, liedjes zingen etc…

Mooi in dit levendige verhaal is dat Woezel en Pip niet alleen denken aan het krijgen van cadeautjes maar nadenken over hoe het voor de Sint is dat hij op zijn verjaardag geen cadeautjes krijgt.

Toch is het zielig,’ zegt Woezl. ‘Sinterklaas moet ook een cadeatje krijgen als het zijn verjaardag is.’
‘Zullen wij hem dan een cadeautje geven?’ zegt Pip.
Woezel knikt.
‘Anders is het geen echte verjaardag.’

Ze vinden daar in de loop van het verhaal een mooie oplossing voor. Dit voorleesboek geeft de mogelijkheid om in de 6 dagen voor 5 december elke dag een verhaal voor te lezen en daar met de kinderen over te praten.

Ik kan dit boek aanraden om tijdens de dagen voorafgaand aan 5 december voor te lezen. Elke dag een verhaal om samen af te tellen tot sinterklaas!

Met dank aan Uitgeverij Leopold voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

 

Ideeën mini leeslessen Woezel & Pip – Aftellen tot Sinterklaas

In de onderbouw werken de mini leeslessen anders. Het voornaamste doel van het voorlezen in de onderbouw is het leesplezier! Kinderen die graag worden voorgelezen en het fijn vinden om boeken te bekijken, zullen later het lezen sneller oppakken. Bij de keuze van het boek is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
In onderstaande mini leeslessen staat beschreven hoe je ‘Woezel & Pip – Aftellen tot Sinterklaas’ kunt voorlezen. Voorlezen is een manier om naast het vergroten van het leesplezier te werken aan andere doelen zoals het vergroten van de woordenschat, het inzicht in zinsbouw, verhaalbegrip, de communicatievaardigheid en boekoriëntatie te werken.

Voor het voorlezen:

  • Bekijk me de kinderen de voor- en achterkant en laat ze vertellen wat ze allemaal kunnen zien. Lees vervolgens de tekst op de achterkant voor.

Bij LIST bij kleuters vertel je kort de strekking van het verhaal zonder dat je de clou weggeeft. Je wil dat kleuters nieuwsgierig worden en de juiste informatie tot zich nemen, waardoor het verhaalbegrip zo groot mogelijk wordt. Voor dit boek zou dat als volgt kunnen:

Na het voorlezen van de achterkant kun je met de kinderen bedenken wat er zou kunnen gebeuren als het heel hard stormt en de Sint zijn mijter kwijt raakt. Ga ook met de kinderen in gesprek over de titel. Wat betekent ‘aftellen tot Sinterklaas’ 

Als je de verhalen voorleest onderbreek dan het verhaal zo min mogelijk. Je geeft alleen maar uitleg als je denkt dat sommige woorden te moeilijk zijn om het verhaal te begrijpen.  Zorg ervoor dat de kinderen het boek goed kunnen zien.

Ik zou er bij dit voorleesboek voor kiezen om als het nodig is een synoniem te gebruiken en ook het ‘boekenwoord’ te lezen waardoor de kinderen de strekking van het verhaal blijven begrijpen. De zes verhalen zijn in eenvoudige taal verteld. Soms is het nodig om iets uit te beelden of met andere woorden uit te leggen.  De illustraties nodigen uit tot allerlei activiteiten. Zie hiervoor de suggesties bij de activiteiten.

Na het voorlezen van een verhaal is het mogelijk om dieper na te denken over het verhaal. Als je een denkvraag stelt, vraag dan door op wat de leerlingen antwoorden.

Maak een keuze uit onderstaande vragen:

Kijk en vergelijk

  • Woezel en Pip denken na over een cadeau voor Sinterklaas. Wat vind je van alle ideetjes die ze hebben om de Sint te verrassen? Zijn het goede ideeën? Wat vind jij het beste idee?

Betwijfelen

  • Zou een dagversnelmachine echt kunnen werken denken jullie? Hoe zou dat dan zijn? Waar/wanneer zou jij een dagversnelmachine willen hebben?

Bedenken

  • De dieren krijgen Sinterklaasles. Wat weten jullie allemaal over Sinterklaas? Waar woont hij in de zomer? Wie zorgt ervoor dat de Sint op tijd opstaat? Wat vindt de Sint lekker? etc…

Oplossen

  • Woezel en Pip vinden de mijter van de Sint en brengen hem terug. Door de storm is de mijter afgewaaid. Wat zou de Sint kunnen doen zodat zijn mijter niet afwaait in de storm?

Voorspellen

  • Woezel en Pip hebben de Sint heel goed geholpen. Wat denken jullie dat Sinterklaas volgend jaar zal doen? 
  • Woezel en Pip gaven de Sint hun dekentjes. Wat zouden ze doen om lekker warm te blijven zonder deken?

Grote ideeën

  • Woezel en Pip vinden het niet goed dat de Sint zelf geen cadeautjes krijgt op zijn verjaardag. Wat is leuker denk je, een cadeautje krijgen of een cadeautje geven? Wat zou jij aan je beste vriendje geven?

Ontwerpen

  • Woezel en Pip krijgen cadeautjes. Wat vind jij een goed cadeau voor Woezel en Pip?

List bij kleuters

In groep 1-2 wordt op bijna alle scholen gewerkt met thematisch onderwijs. Bij het voorlezen is het dan ook een logische keuze om te kiezen voor prentenboeken die bij het thema passen. Het doel van het thematisch voorlezen is dat de ervarings- en taalbasis van de kinderen vergroot wordt.

Bij de LIST-methodiek kiezen de leerkrachten een essentieel thema, waarbij 1 prentenboek de basis is. Essentiële thema’s zijn brede onderwerpen waar mensen op verschillende wijzen naar kijken en die uitnodigen tot het stellen van vragen en filosoferen. Het zijn thema’s die vaak terugkomen in het dagelijks leven. Door het gebruik van een essentieel thema leren kinderen de verbinding te leggen tussen de wereld en zichzelf.

Essentieel thema

Bij dit boek past het essentieel thema: Sinterklaas….
De zin die centraal kan staan is: ‘Woezel en Pip helpen de Sint’.
Als centrale woord zou ik ‘Sint’ kiezen.

Andere essentiële thema’s zouden kunnen zijn:

  • Feest
  • Helpen
  • Jarig zijn

Introductie

De Sinterklaastijd geeft vele mogelijkheden tot introductie van het thema. 

Laat het liedje Sinterklaas in de storm horen en bespreek met de kinderen hoe de Sint werd gered. Vertel dan dat ook in het verhaal van Woezel en Pip de Sint in een storm terecht komt.

Er zijn ontzettend veel activiteiten te vinden over de Sinterklaastijd. Ik beperk me hieronder tot activiteiten die voortkomen uit de verhalen en de illustraties uit het boek. 

Mogelijke activiteiten

Zie ginds komt de stoomboot (p.9-17)

  • Woezel en Pip maken een verlanglijstje. Laat de kinderen hun verlanglijstje schrijven en tekenen.
  • De tekeningen van Woezel en Pip lopen uit in de regen. De Sint vindt het mooi. Met ecoline kun je ook een vlekkerige tekening maken net als Woezel en Pip.
  • Ze zien de rookpluimen van de stoomboot. Kunnen de kinderen ook een boot tekenen met rookpluimen?
  • Nog 5 nachtjes slapen! Op p.14 en 15 zie je het cijfer 5 en vijf pepernoten. 
    • Laat de kinderen de pepernoten tellen. 
    • Kunnen ze evenveel blokjes leggen?
    • Kunnen ze het cijfer 5 maken met blokken, zelf schrijven?

De dagversnelmachine (p.17-27)

  • Wachten duurt lang. Hoeveel nachten moeten ze nog slapen? Maak een strook met de dagen en de cijfers 5-4-3-2-1 erop. Elke dag mogen de kinderen er een dag en cijfer afknippen. 
  • Tel met de kinderen af tot Sinterklaas in Nederland aankomt. Gebruik daarvoor een van de aftelkalenders die mamaliefde.nl voor je op een rijtje zette of maak er zelf een met de kinderen.
  • Woezel en Pip mogen hun schoen zetten. Vouw zelf een schoen met deze bouwplaat.
  • Teken een dagversnelmachine hoe ziet die eruit?
  • De hondjes ruimen alles op. Bekijk de illustratie op p. 19 en bedenk samen met de kinderen hoe ze alle spullen het beste op kunnen ruimen. Kunnen ze de klas ook netjes maken?
  • Poes ligt op het muurtje te slapen. (p.22) Hoeveel stenen heeft de muur. Hoeveel stenen zie je niet? (schatting maken van de stenen achter de hond)
  • De hondjes horen allerlei geluiden als ze in hun mandje liggen. (ritselen, wind etc..) Laat verschillende geluiden horen en de kinderen raden wat ze horen.

Op sinterklaasles (p.27-35)

  • De hondjes krijgen heel veel pepernoten. 
    • Laat de kinderen experimenteren met eerlijk verdelen vanuit een bergje pepernoten
    • Laat ze schatten hoeveel pepernoten het zijn en manieren bedenken hoe je de pepernoten handig kunt tellen.
  • De dieren krijgen les in rijmen. Juf Linda heeft leuke rijmactiviteiten bij elkaar gezet. Kies een aantal activiteiten uit en gebruik afbeeldingen en woorden die bij het thema sinterklaas passen.
  • Oefen sinterklaasliedjes

Een cadeau voor sinterklaas (p.35-45)

  • Op p. 37 zie je een afbeelding van allerlei cadeautjes die je aan de Sint kunt geven. Kopieer deze bladzijde en laat de kinderen erbij schrijven wat het is.
  • Woezel en Pip leggen de dekens in de verkleedkist. Wat zit er in onze verkleedkist? Kunnen we de Sint blij maken met iets uit onze kist?
  • Verzin met elkaar wat Sint zou kunnen doen met een schep, een bloemblaadje, een bril en bedenk nog andere voorwerpen …De dieren dachten dat Sint dat niet nodig heeft, maar misschien kunnen de kinderen wel redenen bedenken waarom het handig is voor de Sint om het te hebben.

Sinterwoezel en Pietje Pip (p.45-53)

  • Woezel en Pip helpen de Sint en knopen de cadeautjes vast in de bomen zodat ze niet wegwaaien. Hoe kun je iets vastknopen? Via deze link kun je een paar belangrijke knopen aanleren.
  • Woezel krijgt een mijter van de Sint op en Pip een pietenmuts. Maak mijters en pietenmutsen met de kinderen. Kunnen ze ook een eigen Sint of Pietnaam bedenken?
  • De hondjes vinden de mijter van de Sint in de tuin. Het begint te stormen en Woezel en Pip zijn bezorgd voor de Sint. 

Cadeautjes voor iedereen (p.53-56)

  • Kopieer p. 52 en laat de kinderen erbij schrijven wat de dieren hebben gekregen van de Sint.
  • Kunnen we samen ook een moppenboek maken?
  • Buurpoes speelt met het hengelspel. Maak ook een hengelspel en geef de visjes cijfers van 1-5. Wie kan de meeste punten opvissen?
  • Uil gebruikt het lint als springtouw. Met een springtouw kun je allerlei leuke spelletjes doen. 

Overige ideeën

Zie ook de website van juf Anke met suggesties bij het thema ‘Sinterklaas’.

Bekijk ook: Thema Sinterklaas

Vergelijkbare artikelen