Home / Gastblogger / Zo werkt het! Machines & voertuigen (kerntitel KWB19)

Zo werkt het! Machines & voertuigen (kerntitel KWB19)

[DOOR MICHELLE] ‘Het vliegdek van een enorm vliegdekschip is een luidruchtige, gevaarlijke en boeiende plek. Bij een grote missie is er een ongelofelijk lawaai door het geronk van de straalvliegtuigen.
Elke 25 seconden wordt een vliegtuig via een katapult over het dek gelanceerd en vliegt het weg over zee.

– Zo werkt het! Machines & voertuigen –

Dit boek is geschikt voor kinderen vanaf groep 5 zelf te lezen.

Het verhaal

Zo werkt het! Machines & voertuigenIn het boek Zo werkt het! Machines & voertuigen worden kinderen meegenomen in de wereld van gigantische machines, treinen, auto’s, vliegtuigen, boten en schepen. Elk hoofdstuk start met een aantal interessante algemene weetjes.

Daarna krijgen kinderen inzicht in de ontwikkeling van de machine of het voertuig door een historisch overzicht. De meest bijzondere machines of voertuigen krijgen een eigen pagina in dit boek en worden daarin binnenste buiten gekeerd. Er wordt aan de hand van illustraties informatie gegeven.

Tenslotte worden de raarste, vreemdste, mafste en merkwaardigste uitvindingen genoemd.

Wist jij dat in 2008 het Franse bedrijf La Machine een spin maakte van 15 meter hoog? Weet jij wat het diepste punt is van de oceaan? Denk jij dat je kan vliegen met een paraplu?

Wil je hier achter komen? Lees dan dit boek.

Benieuwd naar dit boek? Bekijk hier het inkijkexemplaar.

Recensie

Zo werkt het! Machines & voertuigen is het ideale boek voor kinderen die meer willen weten over alle technische details van machines en voertuigen. Maar is ook leuk om te lezen als je over één specifiek vervoersmiddel meer wilt weten.

Dit stevige boek bevat zeer gedetailleerde tekeningen, waarbij een duidelijke uitleg gegeven wordt. Zo wordt de viertaktcyclus van de zuiger in de motor van de auto uitgelegd en er wordt vertelt dat de crawler-transporters de grootste voertuigen ter wereld zijn met een eigen aandrijving.

De inleiding van elk hoofdstuk en het historisch overzicht worden ondersteund door bijpassende tekeningen en foto’s. Zo zie je bijvoorbeeld een tekening van de eerste roeischepen en een foto van de eerste hovercraft. Als kinderen nog niet alle tekst begrijpen, blijft dit boek interessant door de mooie illustraties en verrassende weetjes.

Dit boek is een kerntitel voor groep 5-6 tijdens de Kinderboekenweek 2019 met het thema Reis mee!

Met dank aan Uitgeverij Deltas voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Zelf dit boek aanschaffen? Dat kan met ISBN 9789044746945 in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Ideeën mini leeslessen Zo werkt het! Machines & voertuigen

Om kinderen te enthousiasmeren om het boek te lezen en hen te stimuleren om erover na te denken kun je het boek koppelen aan mini leeslessen. Dit zijn tevens manieren om met kinderen in gesprek te raken over boeken en hun interesses te ontdekken. Enkele mini leeslessen voor het boek Zo werkt het! Machines & voertuigen zijn: 

  • Lees bladzijde 8 voor en laat de platen zien. Er bestaan gigantische machines die in fabrieken staan en nanomachines die je alleen onder een microscoop kan zien, allemaal gemaakt door de mens.
    Leesvraag: Welke machines komen in jouw boek voor? Zijn ze groot of klein?
  • Er staan veel moeilijke woorden in het boek Zo werkt het! Machines & voertuigen. Op bladzijden 16 en 17 staan de woorden: graafwielbagger, contragewicht, schoepenrad en draaiplateau. Door de context in de zin en de illustraties begrijp je als lezer wat het woord betekent.
    Leesvraag: Welk moeilijk woord staat in jouw boek? Begrijp je de betekenis door de context of een illustratie?
  • Lees van bladzijde 49 het stuk ‘Zonne-energie’ voor en van bladzijde 57 het stuk ‘Spookglijder’. Mensen proberen voertuigen steeds milieuvriendelijker te maken.
    Leesvraag: Wat doen de personages in jouw boek wat goed of juist slecht is voor het milieu?
  • Koppel een fictieboek aan het boek Zo werkt het! Machines & voertuigen. Is de informatie goed verwerkt in het fictieboek of heeft de schrijver hier zijn fantasie gebruikt? Bladzijden 82 en 83 over ‘Raketten’ koppel je bijvoorbeeld aan het boek Het mannetje van Plar en bladzijden 64 en 65 koppel je aan het boek Viegticket naar mijn sponsorzus.
    Leesvraag: Klopt de gegeven informatie in jouw boek?
  • Met de voertuigen en vaartuigen in dit boek kan je op reis.
    Leesvraag: Met welk vervoersmiddel reizen de personages in jouw boek? Wat weet jij van dit vervoersmiddel door jouw eigen boek?

DOWNLOAD hier de Mini leesles leskaart Zo werkt het! Machines & voertuigen.

Overige ideeën

  • Geschiedenis: Welke machine komt in jouw boek voor? Teken de machine. Zoek uit wanneer deze machine is uitgevonden. Beschrijf wat er is veranderd aan de machine sinds de eerste versie werd ontwikkeld?
  • Taal: Welk moeilijke woorden staan in jouw boek en begrijp je als je naar de context kijkt of een illustratie nog steeds niet? Zoek deze woorden op in het woordenboek. Herschrijf de zin waarin het moeilijke woord staat tot een begrijpelijke zin.
  • Onderzoekend en ontwerpend leren: Lees vanaf bladzijde 38 uit welke onderdelen een auto bestaat. Hierna kunnen de leerlingen van groep 6,7 en 8 als vervolgopdracht een rijdende auto bouwen. De leerlingen van groep 4 kunnen een voertuig bouwen.
  • Onderzoekend en ontwerpend leren: Waarom blijft een vliegtuig vliegen? Lees op bladzijden 66 en 67 de technische uitleg. Geef alle leerlingen een A4 papier en laat ze experimenteren met het vouwen van een vliegtuig. Welke factoren beïnvloeden de vlieghoogte, afstand en de landing van het vliegtuig? Als afsluiting of halverwege het experimenteren kun je de leerlingen het filmpje ‘Hoe vouw je het beste vliegtuigje? – GALILEO’ laten zien.

  • Techniek: Het Nemo Science Museum heeft leuke proefjes ontwikkeld, waarmee je de eigenschappen van de voertuigen kan ontdekken en analyseren. Bekijk deze proefjes hier.

Kerntitels

Ben je nieuwsgierig naar de overige kerntitels van de Kinderboekenweek 2019? Lees dan hier verder.