Home / Gastblogger / Zo maak je een lezer

Zo maak je een lezer

[DOOR MARIE-JOSE] ‘Het is onze hoop dat dit boek kan dienen als steun, bevestiging en inspiratiebron, niet alleen voor jou als ouder maar ook voor je eigen traject als lezer.’ Pamela Paul & Maria Russo, vertaald door Lies Lavrijsen & Yine Poesen in samenwerking met Iedereen Leest.
-Zo maak je een lezer-

Dit boek is gericht op ouders van lezende kinderen van baby tot new adult. 

Het boek

Dit boek heeft vier delen.

Cover Zo maak je een lezer

Na de inleiding waarom dit boek is geschreven start het met:

Deel één: Geboren om te lezen

  • Voorlezen aan je baby
  • Lezen met peuters

Deel twee: Een lezer kweken

  • Je beginnende lezer
  • De zelfstandige lezer

Deel drie: De volgroeide lezer

  • De sprong naar kinderliteratuur

Deel vier: Een leven lang lezen

  • Je tienerlezer

Benieuwd naar dit boek? Bekijk het inkijkexemplaar.

Recensie

Het boek is vertaald vanuit het Amerikaans en dat zie je terug in de tips die in de verschillende hoofdstukken genoemd worden. Niet alle tips zijn even bruikbaar in onze Nederlandse situatie. Het is fijn dat er met het vertalen van het boek een leesexpert is ingeroepen om passende boekenlijsten samen te stellen, met Nederlandse titels. Persoonlijk vind ik het een gemiste kans dat er niet meer recente titels en verschillende auteurs op de boekenlijsten staan. Wel wordt er steeds verwezen naar een website waar ouders ook recente tiplijsten kunnen bekijken en waar gezocht kan worden op leeftijd en thema. Op deze website wordt wel het actuele aanbod weergegeven.

Deel één:

Voorlezen aan je baby:

De auteurs vertellen wat je kunt voorlezen aan een baby van drie maanden, wat als ze zelf al iets kunnen doen met hun handjes en welke boeken niet geschikt zijn voor deze leeftijd. Dit alles wordt op een duidelijke manier, met voorbeelden van boektitels verteld. Niet alleen wat je kunt doen, maar ook hoe je het kunt aanpakken en wat belangrijk is bij deze leeftijdsgroep wordt aangestipt. Voor alle ouders met pasgeboren baby’s zijn het handige tips.

Lezen met peuters: De tips zijn vooral gericht op de peuterleeftijd en minder op de kleuterleeftijd. Het deel kent een aantal waardevolle tips voor ouders, maar ook tips die ik voor de kleuterleeftijd minder geschikt vind. Zo wordt er geadviseerd om moeilijke woorden te vervangen door makkelijke synoniemen. Mijn advies zou zijn om de moeilijke woorden wel voor te lezen maar ze al vertellend uit te leggen met een makkelijker synoniem in de taal die het kind begrijpt. Het mag niet afleiden van het verhaal, maar zowel het makkelijke en moeilijker woord kunnen gebruikt worden tijdens het voorlezen.

Deel twee: 

De beginnende lezer: Het hoofdstuk is naar ouders toe geschreven. De belangrijkste boodschap is ‘Samen genieten van een boek!’ Dit spreekt me in dit hoofdstuk aan. Een minpunt vind ik dat de onderbouwing van het tijdstip wanneer een kind kan lezen volledig ontbreekt. Ook uitspraken als ‘afwachten tot het kind eraan toe is’ zijn niet gebaseerd op gedegen onderzoek hierover en is zeker discutabel.

De zelfstandige lezer: Mooi hoe je in dit hoofdstuk informatie krijgt met vele waardevolle tips en adviezen hoe je samen met kinderen aan een leescultuur bouwt in je gezin. Ook wat je kunt doen als een kind even niet wil lezen is goed beschreven. Verder goede informatie over hoe om te gaan met tablets en mobiele telefoons en televisie.

Deel drie: 

De sprong naar kinderliteratuur: Leuke, waardevolle tips voor ouders hoe je blijvend aandacht kunt krijgen voor boeken en lezen. Zo geven ze bijvoorbeeld een idee hoe je om kunt gaan met het lezen als kinderen het als een verplichting zien. Hoe kun je reageren als ouders, welke steun kun je geven? Voor veel ouders zal dit een eye-opener zijn. Ook de informatie over luisterboeken is een waardevolle aanvulling.

Deel vier:

De tienerlezer: Goede informatie over Young adult boeken en welke mogelijkheden er zijn voor tieners. Vooral het samen blijven praten over boeken is en blijft een belangrijke boodschap in dit boek!