Bruiloft organiseren (met de bovenbouw)

Op 1-8-2018 ga ik trouwen. Dat is een datum waarop het niet haalbaar is om alle kinderen uit mijn klas uit te nodigen. In het schooljaar van 2017-2018 stond ik voor een groep 6-7 waarvan groep 7 al 3 jaar bij mij in de klas zat. Zij hebben vorig jaar het aanzoek mee gekregen en we hebben al heel wat meegemaakt samen. Ik zou het dan ook jammer vinden als zij helemaal niet bij de bruiloft betrokken worden. Daarom heb ik besloten om voorafgaand aan de bruiloft ook op school te trouwen. En mijn klas is helemaal verantwoordelijk voor deze schoolbruiloft!
– Bruiloft organiseren (met de bovenbouw) –

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Bruiloft organiseren (met de bovenbouw)

Ik miste online veel inspiratie voor een bruiloft organiseren in de bovenbouw en ben super trots op hoe de kinderen het allemaal geregeld hebben. Al flopt onze bruiloft op 1 augustus, we hebben al een top bruiloft gehad! Ik  wil mijn ervaringen voor een bruiloft organiseren (in de bovenbouw) daarom graag met jullie delen. 

Fase 1: Brainstorm 

Als eerst heb ik het plan om een bruiloft te organiseren geïntroduceerd in de klas. De kinderen waren dolenthousiast. Ze wilden maar al te graag een bruiloft organiseren voor hun juf. Daarna heb ik ze een opdracht mee gegeven: denk na over alles wat er met een bruiloft te maken heeft. Overleg eventueel thuis en vraag mensen die je kent die al getrouwd zijn wat zij belangrijk vinden in een bruiloft.  

De week daarna zijn we begonnen met brainstormen. Elk kind kreeg een deel van het placemat om te vullen met zijn/haar ideeën rondom een bruiloft. Download hier een format voor Placemat.
Bruiloft organiseren (met de bovenbouw)Na 10 minuten hebben de kinderen in de groepjes overlegd en zijn ze samen tot een mooi lijstje met ideeën rondom een bruiloft gekomen. 

Om deze ideeën centraal te krijgen koos ik voor de digitale tool Mentimeter. De kinderen vulden per groepje 8 ideeën in en verstuurden die naar het digibord. Hier kwam een mooie woordwolk uit waarin alle ideeën van de kinderen stonden. 

Bruiloft organiseren (met de bovenbouw)

Fase 2: Beroepen bedenken en taken verdelen 

Een week later hebben we van alle ideeën een mooie lijst met beroepen gemaakt. Zo stond er bijvoorbeeld ‘taart maken’ en dat werd het beroep ‘banketbakker’.  

Deze beroepen passen allemaal bij een bruiloft organiseren (in de bovenbouw): 

  • Weddingplanner
  • Ceremoniespreker
  • Locatiemanager
  • DJ
  • Entertainment
  • Bloemist
  • Visagist
  • Kapster
  • Personal shopper
  • Banketbakker
  • Catering
  • Juwelier
  • Fotograaf en videograaf
  • Bruidsmeisjes en bruidsjonkers
  • Decoratiecrew
  • Invitecrew
  • Presentcrew

Ik ontwierp hierbij ook beroepenkaartjes. Zo weet elk kind wel beroep hij heeft en welke taken daarbij horen. Download hier de Beroepenkaartjes voor een bruiloft organiseren (in de bovenbouw).
Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Fase 3: Aan het werk

We zijn 5 weken ongeveer 1,5 tot 2 uur per week bezig geweest. De een had aan 5 weken bijna niet genoeg. De ander kon al die 5 weken niks doen omdat het beroep tijdens de bruiloft zelf uitgevoerd wordt. Daarom hebben we bepaald wie er hulp kon gebruiken en ze hielpen elkaar maar al te graag. De groep uitnodiging kon bijvoorbeeld veel hulp gebruiken bij het schrijven en strikken van 45 uitnodigingen. De groep bedankjes kon hulp gebruiken bij het knippen van hartjes die op de lolly’s geplakt moesten worden.

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Werkboekje

Voor de kinderen die echt niet wisten wat ze konden doen had ik een boekje vol werkbladen gemaakt. Het was even goed zoeken naar werkbladen over trouwen, maar met deze werkbladen van Juf Leontine en een Yurls boekje over Valentijn kon ik toch een leuk boekje maken:

Mijn taak

Zelf was ik tijdens deze weken druk met alles bespreken en in de gaten houden. De kinderen willen allemaal met jou overleggen omdat het jouw bruiloft wordt. Mocht je dit als verrassing voor een duo regelen, dan kunnen de kids natuurlijk ook hun vragen bij de ceremoniemeesters neer leggen en dan kunnen zij achter de antwoorden aan. Ondertussen kreeg ik ook mijn proefmake-up en mijn proefhaar gedaan.

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Let wel op wat kinderen met je haar willen doen. ‘Juf er komt rook van je haar af‘ was een zin die ik liever niet had gehoord toen mijn ‘kapster’ mijn haren aan het doen was haha. Gelukkig is alles goed gegaan en zag ik er tijdens de bruiloft prachtig uit! Nog een tip: Zorg ervoor dat je op de dag van je poefmake-up en proefnagels remover mee hebt. Ik had een belangrijke vergadering met mijn proefmake-up op.

Fase 4: De bruiloft

Op 2 juli was het zover: onze trouwdag. Ik had het op mijn vrije dag gepland, dus ik kon mooi uitslapen. Ik trok thuis mijn jurk aan en ging met alle spullen die ik nog mee moest nemen op pad.

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Na de 10 uur pauze was ik op school en konden de dames van het haar en de make-up beginnen. Ik had bij DRKS een kimono gewonnen die ik mooi kon gebruiken om mijn jurk niet vuil te maken. Om 10 uur kreeg ik het eerste laagje nagellak opgesmeerd en tegen half 12 de tweede.

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw) Bruiloft organiseren (in de bovenbouw) Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Doordat wij de groep op sommige dagen met z’n 2en draaien kon mijn collega met wat kids naar de locatie om de muziek, stoelen en versiering klaar te maken terwijl de rest van de kinderen bij mijn andere collega in de klas bleef. Tegen 1 uur kwamen onze moeders en mijn verloofde naar school. De bruiloft kon beginnen!

De andere klassen zwaaiden ons uit toen we vertrokken naar de trouwlocatie. Ons vervoer, de twee kruiwagens, stond buiten klaar en we vertrokken naar de Klaptes in Horssen.

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw) Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Daar aangekomen stond alles klaar en was de taart afgeleverd. Het programma begon, de ceremoniespreker leidde de ceremonie, we kregen de ringen, we vergaten de getuigen maar mochten elkaar na het jawoord wel kussen.

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Daarna was het tijd voor taart. De muziek klonk goed en het was echt smullen!

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Zoals het hoort op een bruiloft gingen we naar buiten om foto’s te maken. Eerst groepsfoto’s in de ene tuin en daarna foto’s van het bruidspaar met moeders in de andere tuin. Die zijn ook erg mooi geworden.

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw) Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

Daarna begon het entertainment. We werden toegezongen, toegespeeld en toegedanst en we genoten volop! Zelf deden we ook nog een dansje.

Bruiloft organiseren (in de bovenbouw)

De middag liep op z’n eind. Wat vliegt een bruiloft zeg! (Gelukkig heb ik er nog 1 gepland staan.) Op school werden de bedankjes uitgedeeld en mochten de kinderen lekker naar huis.

Ik kan het iedereen aanraden om een bruiloft te organiseren met de klas. Of de leerkracht nu echt gaat trouwen of niet, het is een super ervaring voor de kinderen. Ze zijn betrokken en gemotiveerd, werken samen en leren hoe een bruiloft in elkaar steekt. Ik vond het een groot succes!!

Boeken over trouwen

Zoals altijd zou ik Kinderboekenjuf niet zijn als ik hier niet een link naar boeken zou leggen. Zelf heb ik inmiddels al twee boeken gerecenseerd die perfect passen bij het thema trouwen:

Daarnaast is dit een kleine greep uit alle boeken die met trouwen te maken hebben:

Vergelijkbare artikelen