[DOOR MANDY] Als je een kind met dyslexie gaat begeleiden bij het begrijpen en accepteren hiervan, dan is De Dyslexie-Express een handig hulpmiddel. Er zitten veel verschillende materialen in de doos, waarmee je direct aan de slag kunt.
– De Dyslexie-Express
De Dyslexie-Express
De dyslexie-express is een doos met allerlei materialen die je in je klas kunt gebruiken voor kinderen met dyslexie. Het spoorboekje geeft je een korte inleiding van de inhoud van het pakket met handige tips over hoe je het pakket kunt gebruiken.
In de doos zit een leesboek over Tess en Stijn, waarin Stijn dyslexie heeft en tegen dingen aanloopt. Bij het boek zit een luister-cd, maar achterin het boek zit ook een QR-code waarmee je naar de geluidsfragmenten kunt luisteren.
Daarnaast vind je een cd met een PowerPoint over dyslexie. Dit is ook weer gekoppeld aan het leesboekje en de hoofdpersonen uit het verhaal.
Het tricky-treinenspel en een spel waarin kinderen samenwerken om zo op zoek te gaan naar hun sterke kanten. Het spelbord en de kaartjes zijn van stevig materiaal gemaakt. Er zitten 4 pionnen en een grote dobbelsteen bij, zodat je er meteen mee aan de slag kunt.
Als laatste zit er nog een coaching boekje in over hoe je coachingsgesprekken met dyslectische leerlingen kunt voeren.
De dyslexie-express is bedoeld voor leerkrachten, logopedisten, RT-ers, IB-ers en dyslexiespecialisten. Dit biedt handvatten om kinderen met dyslexie te begeleiden en ondersteunen in het begrijpen en accepteren van hun dyslexie.
Recensie
In mijn klas zitten 3 leerlingen met dyslexie. Samen met hen ben ik dit pakket gaan onderzoeken. Ik kan me goed inleven in deze leerlingen, aangezien ik zelf ook dyslexie heb.
De vele onderdelen samen vormen een mooi geheel en sluiten goed op elkaar aan. Ik ben zelf enorm fan van het boek, omdat dit heel visueel maakt hoe het hoofd werkt bij dyslexie en waarom het dus allemaal wat meer moeite en tijd kost. Dit kan voor kinderen enorm bijdragen aan het accepteren en begrijpen van hun dyslexie. Een van mijn leerlingen met dyslexie was hier dan ook snel in begonnen en had het in 2 weken uitgelezen, wat voor deze leerling snel is. Na gesprekken met hem te hebben gevoerd gaf hij ook aan dat hij zichzelf heel erg herkende in Stijn, aangezien hij vaak ook niet meer dan 2 opdrachten kan onthouden. Het feit dat er een luister-cd bijzit, die ook digitaal te beluisteren is, is echt een pluspunt.
De PowerPoint is wat lastiger te gebruiken. Veel laptops en digiborden in het onderwijs hebben deze functie niet meer, hierbij zou een gelijksoortige oplossing zoals bij het boek, gebruiksvriendelijker kunnen zijn.
Het Tricky-treinenspel heb ik samen met de kinderen met dyslexie gespeeld, maar ook in combinatie met 1 dyslectische leerling en 2 niet-dyslectische leerlingen. Hierin heeft het wel mijn voorkeur om het met een heterogene groep te spelen, omdat het hakken en plakken bij sommige woorden erg pittig is. Ook is het voor kinderen belangrijk dat ze de betekenis van de woorden goed kennen. Het was even goed lezen en puzzelen om uit te vogelen hoe het spel werkt. De handleiding die te downloaden is voor het stap-voor-stap klaarleggen van het bord, hadden we dan ook echt wel nodig. Hetgeen dat ik goed vind aan het spel, is dat kinderen echt samen moeten werken. Je ziet dus dat alle kinderen het graag samen willen halen en hierdoor nog gemotiveerder zijn om elkaar te helpen. Zelf zou ik graag nog meer verschillende kaartjes met andere woorden zien. Je merkt namelijk dat als je het regelmatig speelt, de kinderen de woorden al snel kennen. Hierop heb ik kinderen zelf kaartjes laten maken, wat natuurlijk wel weer voor een nog hogere betrokkenheid zorgt.
Het boek voor coachingsgesprekken met dyslectische kinderen is erg gebruiksvriendelijk. Het is opgedeeld in 7 hoofdstukken: coaching, waarnemen, actief luisteren & vragen stellen, doelen stellen, instructie, feedback geven en ouderbetrokkenheid. In het boek staan verschillende ondersteunende illustraties. Bij ieder hoofdstuk staat een mindmap of andere afbeelding waar je even kort op terug kunt kijken. De afbeeldingen verhelderen het hoofdstuk. Het boek staat boordevol voorbeelden. Zo staan er mooie voorbeelden in van uiteenlopende kwaliteiten van kinderen met dyslexie. Deze kwaliteiten kan ik goed aan mijn 3 dyslectische leerlingen koppelen. Ook staan er bijvoorbeeld valkuilen in bij het stellen van vragen. Je kunt het dus goed gebruiken voor je bewustwording van hoe je coachingsgesprekken voert, niet alleen met dyslectische leerlingen, maar ook met leerlingen in het algemeen.
Deze Dyslexie-Express is op verschillende manieren in te zetten. Ook kinderen zonder dyslexie kunnen het spelen of het boekje lezen om zo hun klasgenootjes met dyslexie beter te begrijpen en te helpen. Voor mij is dit een doos vol toffe tools en mogelijkheden in de klas.
Terry heeft dit pakket ontworpen om zo haar droom te kunnen koesteren. Namelijk kinderen met dyslexie te kunnen helpen bij het begrijpen van wat dyslexie inhoudt, maar ook te helpen bij het acceptatieproces ervan.
Met dank aan Terry voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.
Wil je meer weten over mijn ervaringen met dyslexie in de klas en tips over het begeleiden van leerlingen met dyslexie? Lees dan vooral ook de andere blogs die ik hierover geschreven heb.