Hoe divers is het leesonderwijs dat jij aanbiedt? Bestaat jouw boekencollectie op school uit ramen én spiegels? Of blijk je toch een van de twee minder aan te bieden dan de ander? In dit blog vertel ik je het belang van diversiteit in kinderboeken en geef ik je tips hoe jij dit kan aanpakken op jouw school.
Ramen en spiegels
Ramen en spiegels; wellicht zijn dit nieuwe termen voor je. Professor Rudine Sims Bishop introduceerde deze termen in de jaren ’80. Zij gebruikt ramen en spiegels als metafoor in de jeugdliteratuur:
‘Kinderen hebben behoefte aan zowel spiegels als ramen. Veel gekleurde kinderen zien de wereld alleen via ramen en zij hebben spiegels nodig. En andere kinderen zien alleen spiegels en zij moeten de wereld ook door ramen “leren” zien.’
Spiegels zijn dus boeken met verhalen waar kinderen zich (deels) in kunnen herkennen. Ook boeken met ramen zijn belangrijk, omdat die kinderen de mogelijkheid geven om verder te kijken dan wat ze al kennen.
Boekencollectie op school
Een boekencollectie op school zou dus idealiter een mooie mix van deze boeken moeten bevatten. Op die manier zorg je ervoor dat alle kinderen zich gezien en gehoord voelen. In de praktijk blijkt het echter niet altijd gemakkelijk om kinderboeken met diversiteit te vinden. Juf Rigoberta (gastblogger op Kinderboekenjuf.nl) maakte daarom een lijst met meer dan 500 boeken die aansluiten bij diversiteit in de breedste zin van het woord.
Masterclass diversiteit in kinderboeken
In januari 2025 gaat Kinderboekenjuf samen met Rigoberta live in gesprek en daar kun jij bij aanwezig zijn. Samen met haar vertel ik je alles over:
- Het belang achter diversiteit in kinderboeken
- Hoe je diversiteit in de breedste zin van het woord kunt zien
- Welke kinderboeken vol met diversiteit zitten
- Hoe je deze kinderboeken in kunt zetten binnen je leesonderwijs
- Hoe je literaire gesprekken (met behulp van mini leeslessen) met kinderen van alle culturen kan voeren
Een kaartje kun je tzt kopen. Als eerste op de hoogte blijven? Mail naar info@kinderboekenjuf.nl
Vraag aan jou: aan welk kinderboek denk jij als we het hebben over kinderboeken met diversiteit?