Gisteren, 11 maart 2016, was ik voor het eerst op EdcampNL.
Wat is een EdcampNL?
EdcampNL is een bijeenkomst voor en door leerkrachten van PO tot en met het HBO. Tijdens een Edcamp kun je zelf een presentatie geven of allerlei presentaties bijwonen. Er wordt een tijdschema opgehangen en hier kun je door middel van een post-it aangeven wat jij gaat doen. De anderen kunnen daar dan weer hun naam bij schrijven, dan heb je een idee hoeveel mensen er komen.
In de ochtend kon je 3 rondes bijwonen en na de lunchpauze nog 2. Dit jaar is er gestart met de traditie om allemaal iets lekkers mee te brengen. Tussen de rondes door was er dus genoeg te snoepen.
Presentatie Kinderboekenjuf.nl
Tijdens de eerste ronde gaf ik een presentatie over Kinderboekenjuf, mini leeslessen en leesbeleving.
Lees hier wat anderen er van vonden:
Zelf interesse in een presentatie van Kinderboekenjuf.nl? Neem dan contact op via het contactformulier.
Presentatie Het lerarenregister
Ik hoopte tijdens deze bijeenkomst meer duidelijkheid te krijgen over het leraarregister en welke activiteiten je hiervoor allemaal kunt gebruiken. Tussen de discussies over de werkdruk door werd dit voor mij een beetje duidelijker. Zo kun je opleidingen, cursussen, studiedagen/teamoverleg/vakgroepoverleg (mits zinvol ingevuld, dus niet door bezig te zijn met bijvoorbeeld groepsplannen), conferenties, overige activiteiten binnen de school, overige activiteiten buiten de school en professionele zelfstudie gebruiken voor het lerarenregister.
En zo blijkt de EdcampNL ook bruikbaar te zijn voor het lerarenregister.
Presentatie Leesmotivatie in de praktijk
De derde ronde sloot ik aan bij deze presentatie van Carine Manderfeld. Zij vertelde over haar eigen praktijk waar zij kinderen met dyslexie begeleidt.
Carine vertelde daarna over de leescirkel van Aiden Chambers en ze gaf vooral bij ‘kiezen’ veel informatie over soorten boeken die kinderen kunnen kiezen. Ook de rol als helpende volwassene tijdens het ‘lezen’ en het ‘reageren’ kwam aan bod. Leuk om iemand anders ook zo enthousiast te zien over kinderboeken.
Lunch en ronde 4
Tijdens de lunch heb ik verschillende mensen gesproken over EdcampNL, hun inbreng en wat zij meenamen na deze dag. Ook heb ik samen met enkele anderen reallife ervaren hoe een computer sorteert. Wij mochten planeten op volgorde vanaf de zon sorteren.
Tijdens ronde 4 kon ik niet echt iets vinden wat mij voor nu een toegevoegde waarde leek en het zonnetje scheen, dus zijn we met een groepje buiten inspiratie gaan delen. Vooral het prachtige schoolplein van gastschool OBS de Bijlmerhorst sprak mij erg aan.
Presentatie Komensky Post
De laatste ronde zat ik bij Komensky Post, een website waar niet commerciële onderwijsartikelen bij elkaar te vinden zijn. De insteek van deze presentatie was vooral om nieuwe ideeën voor artikelen te verzamelen. Zo gingen de gesprekken alle kanten op en werd onder andere ook de discussie rondom Dyslexie besproken.
Carpoolen
Deze dag begon en eindigde met een gezellig ritje met Inger en Liesbeth. Op de heenweg werden de verwachtingen al uitgesproken en de inspiratie al gedeeld. Op de terugweg deelden wij ons enthousiasme na zo’n inspirerende dag.
Benieuwd naar een volgende Edcamp? Volg dan het Twitteraccount van EdcampNL.