Home / Inspiratie / Klassenthema Superhelden

Klassenthema Superhelden

Eerder las ik het boek Super Normaal. Dit boek gaf mij zoveel inspiratie rondom het klassenthema,
dat ik besloot een superheldenthema vorm te geven.
– Klassenthema Superhelden –

Klassenthema Superhelden

Klassenthema Superhelden

Vanuit het boek Super Normaal heb ik vele ideeën opgedaan om het klassenthema vorm te geven rondom superhelden. In dit blog deel ik graag mijn inspiratie, verschillende gratis downloads en een kant en klaar pakket welke je aan kunt schaffen om ook met dit thema aan de slag te gaan!

Kant en klaar pakket klassenthema Superhelden

Als je een klas in gaat richten komt daar veel bij kijken. Zo heb ik geprobeerd een kant en klaar pakket samen te stellen, waardoor je de basis van je klassenthema in één keer klaar hebt. Natuurlijk vraagt dit kant en klaar pakket nog wat werk. De kaarten print en lamineer je zelf. Je kunt ze eventueel ook voorzien van magneettape.

Wat kom je allemaal tegen in het pakket Klassenthema superhelden? De PDF bestanden van:

  • Dagritmekaarten

Dagritmekaarten superhelden

  • Boekenleggers

Boekenleggers superhelden

  • Etiketten voor bakken in de klas

Etiketten superhelden

  • Dagen van de week en de maanden

Maanden superheldenDagen superhelden

  • Inleverbakken

Inleverbakken superhelden

Dit kant en klare, digitale pakket is te koop voor maar €2,50. Waarom vraag ik hier geld voor? Ik heb de materialen die in dit pakket verwerkt zijn aan moeten schaffen. Ook zit er een hoop tijd en energie in, daarom vraag ik een kleine bijdrage.

Wil jij dit kant en klare pakket aanschaffen?

  • Stuur een mailtje naar info@kinderboekenjuf.nl met als onderwerp ‘Bestelling superhelden’ waarin je vermeld dat je het pakket superhelden wilt bestellen. Mocht je een kortingscode hebben, vermeld deze ook in de e-mail.
  • Je zal een e-mail terug ontvangen met informatie over de betaling.
  • Zodra de betaling binnen is, ontvangt u zo spoedig mogelijk het pakket superhelden.

Overige ideeën rondom dit thema vind je hieronder.

Bekijk ook: Bennie de mindboy

Super Normaal – met gratis downloads

Om vanuit het boek aan de slag te gaan met het klassenthema superhelden heb je het boek nodig. Dit boek kun je aanschaffen in de plaatselijke boekhandel of hieronder:

Heb je het boek in je bezit? Dan geef ik je hier ideeën om vanuit het boek Super Normaal aan de slag te gaan met het thema superhelden.

Eerste voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 12 ‘…hier vast… Super.‘ voor.

    • Super is onbedoeld een perfect woord voor dit boek. Bedenk een woord dat bij komend schooljaar zal horen. Controleer aan het eind van het jaar of dit woord klopte? Misschien is het leuk om al die woorden bij elkaar in een doos te bewaren.
    • Stelopdracht: Beschrijf hoe volgens jou een fijn schooljaar eruit ziet.
      Download hier de Stelopdracht hoe ziet een superklas eruit.
      Stelopdracht superhelden

Tweede voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 24 ‘…snot is lekker.‘ voor.

    • Maak zelf een lijstje met ‘nee-hè-juf-meestermomenten‘. Wat moet de juf-meester echt niet doen dit jaar?

Derde voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 41 ‘…televisietoestel in de hoek.‘ voor.
    • Ze denken dat Murph kan vliegen en dat dat zijn gave is…
      Lees dit voor voordat je aan het begin van het schooljaar kennismakingsgesprekken met de kinderen voert. De kinderen komen bij jou voor een lesje Gave Practicum, oftewel GP. Gebruik daarvoor eventueel dit format. Welke gave heb jij? Waar ben je goed in? Wat wil je nog ontwikkelen?
      Download hier het Format Gave Practicum.
      Kennismakingsgesprek superhelden

Vierde voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 50 ‘…Supernormaal, Supernormaal, SUPERNORMAAL!’ voor.

    • Murph hoort hier duidelijk niet thuis. Maar moeten zijn klasgenoten dan zo met hem omgaan? Ga met de kinderen in gesprek over wat hen een Superklas maakt. Eentje waarin iedereen, ongeacht zijn of haar gave, er mag zijn. Gebruik hierbij het T-model: wat zie je en wat hoor je in een superklas?
      Dit is een voorbeeld van zo’n T-model: T-model superheldenDownload hier het Format T-model.

Vijfde voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 93 ‘…schooldag al uit mijn hoofd.‘ voor.

    • Bespreek welke eed de kinderen af willen leggen. Wat willen zij aan elkaar en aan zichzelf beloven? Stel hiervoor samen de groepsmissie op en laat alle kinderen de eed afnemen.
      Heldeneed superhelden
    • Wij namen de eed af door in superheldenpose voor de klas te staan, de eed voor te lezen en daarna onze handtekening te zetten.Klassenthema superheldenKlassenthema superhelden

Zesde voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 94 ‘…blozend aan toe.‘ voor.

    • Laat de kinderen nadenken over welke held zij binnen de groep willen zijn. Waarbij kunnen de andere kinderen jou om hulp vragen? Waar ben jij goed in? Wat is jouw superkracht/gave/begaafdheid? De kinderen tekenen zichzelf als superheld. Laat eventueel de voorkant ter inspiratie zien.Je ziet Mary die kan vliegen, Hilda met de mini paardjes, Billy die lichaamsdelen op kan blazen en Nellie die onweer kan veroorzaken.
    • Elk kind maakt voor zichzelf een superhelden verjaardagskalender.
      • Maak van iedereen een graffiti foto, zoals dit voorbeeld:
        Klassenthema Superhelden
      • Laat elk kind een cape versieren met zijn/haar naam.
        Klassenthema SuperheldenKlassenthema superhelden
      • Laat elk kind ook zijn/haar geboortedatum versieren in deze superheldenkreet:
        Klassenthema superhelden
      • Zorg ervoor dat de cape en kreet op de foto geplakt worden. Dit kan d.m.v. knippen/plakken. (Tip: let er van te voren op dat de verhoudingen kloppen).
        Het kan ook digitaal zoals ik met Gimp gedaan heb. Scan alle capes en kreten in, zorg dat de achtergrond transparant wordt en plak ze over elkaar.
        Verjaardagskalender superhelden

Zevende voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 176 ‘..Jullie alle tien!’ voor.

Achtste voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 182 ‘…in haar hand gestoken.‘ voor.

    • Deze leerkracht geeft aan dat doelen halen bijna onmogelijk is. Daarom gaan wij haalbare doelen stellen. wat wil je in groep 6 leren? Waar wil je beter in worden en hoeveel beter? Maar vooral wat ga je daarvoor doen?
      Speciaal hiervoor gaf ik de ‘Superhelden in training muur’ vorm:
      Doelenmuur superhelden

Negende voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 214 ‘…haar op zijn lip.‘ voor.

    • Bedenk zelf tijdens de gymles een stormbaan waar jullie jezelf kunnen trainen als superheld.

Tiende voorleessessie:

Lees t/m bladzijde 262 ‘…en een explosie.’ voor.

    • De Superzero’s reizen samen naar het gevaar. In films zou hier nou een superheldentune bij horen. Maak zelf en superheldentune of lied dat bij jullie klas past.

Laatste voorleessessie:

Lees het boek uit.

Ik wens je veel superhelden-plezier!

Bekijk ook: De drie ??? – Een zaak voor superhelden