Eerder las ik het boek Super Normaal. Dit boek gaf mij zoveel inspiratie rondom het klassenthema,
dat ik besloot een superheldenthema vorm te geven.
– Klassenthema Superhelden –
Klassenthema Superhelden
Vanuit het boek Super Normaal heb ik vele ideeën opgedaan om het klassenthema vorm te geven rondom superhelden. In dit blog deel ik graag mijn inspiratie, verschillende gratis downloads en een kant-en-klaar pakket welke je aan kunt schaffen om ook met dit thema aan de slag te gaan!
Bekijk ook: SuperFinn en zijn cape
Kant-en-klaar pakket klassenthema Superhelden
Als je een klas in gaat richten komt daar veel bij kijken. Daarom heb ik een Superhelden Superpakket samen gesteld waardoor je de basis van je klassenthema in één keer klaar hebt. Dit kant-en-klaar pakket vraagt een klein beetje eigen werk: de kaarten print en lamineer je zelf. Tip! Je kunt ze eventueel ook voorzien van magneettape.
Wat kom je allemaal tegen in het Superhelden Superpakket superhelden? De PDF bestanden van:
- Dagritmekaarten in 2 groottes
- Boekenleggers
- Etiketten voor bakken in de klas
- Dagen van de week en de maanden
- Getallen en jaargetallen
- Inleverbakken
- Inleverbakken
- WC-kaartjes
- Bewerkbare naamkaarten
Dit kant-en-klare, digitale pakket is in de winkel te koop voor maar €4,95.
Overige ideeën rondom dit thema vind je hieronder.
Super Normaal – met gratis downloads
Om vanuit het boek aan de slag te gaan met het klassenthema superhelden heb je het boek nodig. Dit boek kun je aanschaffen in de plaatselijke boekhandel of hieronder:
Heb je het boek in je bezit? Dan geef ik je hier ideeën om vanuit het boek Super Normaal aan de slag te gaan met het thema superhelden.
Eerste voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 12 ‘…hier vast… Super.‘ voor.
-
- Super is onbedoeld een perfect woord voor dit boek. Bedenk een woord dat bij komend schooljaar zal horen. Controleer aan het eind van het jaar of dit woord klopte? Misschien is het leuk om al die woorden bij elkaar in een doos te bewaren.
- Stelopdracht: Beschrijf hoe volgens jou een fijn schooljaar eruit ziet.
Download hier de Stelopdracht hoe ziet een superklas eruit.
Tweede voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 24 ‘…snot is lekker.‘ voor.
-
- Maak zelf een lijstje met ‘nee-hè-juf-meestermomenten‘. Wat moet de juf-meester echt niet doen dit jaar?
Derde voorleessessie:
-
- Ze denken dat Murph kan vliegen en dat dat zijn gave is…
Lees dit voor voordat je aan het begin van het schooljaar kennismakingsgesprekken met de kinderen voert. De kinderen komen bij jou voor een lesje Gave Practicum, oftewel GP. Gebruik daarvoor eventueel dit format. Welke gave heb jij? Waar ben je goed in? Wat wil je nog ontwikkelen?
Download hier het Format Gave Practicum.
- Ze denken dat Murph kan vliegen en dat dat zijn gave is…
Vierde voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 50 ‘…Supernormaal, Supernormaal, SUPERNORMAAL!’ voor.
-
- Murph hoort hier duidelijk niet thuis. Maar moeten zijn klasgenoten dan zo met hem omgaan? Ga met de kinderen in gesprek over wat hen een Superklas maakt. Eentje waarin iedereen, ongeacht zijn of haar gave, er mag zijn. Gebruik hierbij het T-model: wat zie je en wat hoor je in een superklas?
Dit is een voorbeeld van zo’n T-model: Download hier het Format T-model.
- Murph hoort hier duidelijk niet thuis. Maar moeten zijn klasgenoten dan zo met hem omgaan? Ga met de kinderen in gesprek over wat hen een Superklas maakt. Eentje waarin iedereen, ongeacht zijn of haar gave, er mag zijn. Gebruik hierbij het T-model: wat zie je en wat hoor je in een superklas?
Vijfde voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 93 ‘…schooldag al uit mijn hoofd.‘ voor.
-
- Bespreek welke eed de kinderen af willen leggen. Wat willen zij aan elkaar en aan zichzelf beloven? Stel hiervoor samen de groepsmissie op en laat alle kinderen de eed afnemen.
- Wij namen de eed af door in superheldenpose voor de klas te staan, de eed voor te lezen en daarna onze handtekening te zetten.
- Bespreek welke eed de kinderen af willen leggen. Wat willen zij aan elkaar en aan zichzelf beloven? Stel hiervoor samen de groepsmissie op en laat alle kinderen de eed afnemen.
Zesde voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 94 ‘…blozend aan toe.‘ voor.
-
- Laat de kinderen nadenken over welke held zij binnen de groep willen zijn. Waarbij kunnen de andere kinderen jou om hulp vragen? Waar ben jij goed in? Wat is jouw superkracht/gave/begaafdheid? De kinderen tekenen zichzelf als superheld. Laat eventueel de voorkant ter inspiratie zien.Je ziet Mary die kan vliegen, Hilda met de mini paardjes, Billy die lichaamsdelen op kan blazen en Nellie die onweer kan veroorzaken.
- Elk kind maakt voor zichzelf een superhelden verjaardagskalender.
- Maak van iedereen een graffiti foto, zoals dit voorbeeld:
- Laat elk kind een cape versieren met zijn/haar naam.
- Laat elk kind ook zijn/haar geboortedatum versieren in deze superheldenkreet:
- Zorg ervoor dat de cape en kreet op de foto geplakt worden. Dit kan d.m.v. knippen/plakken. (Tip: let er van te voren op dat de verhoudingen kloppen).
Het kan ook digitaal zoals ik met Gimp gedaan heb. Scan alle capes en kreten in, zorg dat de achtergrond transparant wordt en plak ze over elkaar.
- Maak van iedereen een graffiti foto, zoals dit voorbeeld:
Zevende voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 176 ‘..Jullie alle tien!’ voor.
-
- Murph en zijn vrienden hebben door dat ze samen sterk staan. Ga aan de slag met allerlei groepsvormende opdrachten waardoor de kinderen ervaren dat zij samen sterk staan.
Bekijk enkele ideeën van gyminspiratie.nl of Jufmaike.nl. Bekijk ook 10 ideeën om te werken aan groepsvorming van Jufinger.nl
- Murph en zijn vrienden hebben door dat ze samen sterk staan. Ga aan de slag met allerlei groepsvormende opdrachten waardoor de kinderen ervaren dat zij samen sterk staan.
Achtste voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 182 ‘…in haar hand gestoken.‘ voor.
-
- Deze leerkracht geeft aan dat doelen halen bijna onmogelijk is. Daarom gaan wij haalbare doelen stellen. wat wil je in groep 6 leren? Waar wil je beter in worden en hoeveel beter? Maar vooral wat ga je daarvoor doen?
Speciaal hiervoor gaf ik de ‘Superhelden in training muur’ vorm:
- Deze leerkracht geeft aan dat doelen halen bijna onmogelijk is. Daarom gaan wij haalbare doelen stellen. wat wil je in groep 6 leren? Waar wil je beter in worden en hoeveel beter? Maar vooral wat ga je daarvoor doen?
Negende voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 214 ‘…haar op zijn lip.‘ voor.
-
- Bedenk zelf tijdens de gymles een stormbaan waar jullie jezelf kunnen trainen als superheld.
Tiende voorleessessie:
Lees t/m bladzijde 262 ‘…en een explosie.’ voor.
-
- De Superzero’s reizen samen naar het gevaar. In films zou hier nou een superheldentune bij horen. Maak zelf en superheldentune of lied dat bij jullie klas past.
Laatste voorleessessie:
Lees het boek uit.
Ik wens je veel superhelden-plezier!