Kunstworkshops voor kinderen.

[DOOR MARIE-JOSE] ‘In mijn workshops wil ik kinderen laten werken vanuit hun instinct en vrij laten creëren. Om dat te bereiken, speel ik soms een spel met ze of geef ik ze een aantal vage opdrachten. Op deze manier worden ze minder onzeker en raken alle remmen los.’
– Kunstworkshops voor kinderen –

Dit boek is geschikt voor peuters tot en met volwassenen.

Het verhaal

Cover Kunstworkshops voor kinderen

In dit boek vind je 11 verschillende workshops ontworpen door Hervé Tullet. De workshops zijn in detail uitgeschreven. Iedere beschrijving start met de voorbereiding. Wat heb je nodig? Daarna volgt de uitleg. Hoe organiseer je het en welke instructies geef je? Sommige workshops bestaan uit meerdere delen. Bij elke workshops geeft Hervé ook ideeën voor variaties. Het boek start met een welkomstwoord van Hervé Tullet, daarna volgen de beschrijvingen en het eindigt met een essay van Sophie van der Linden.

Recensie

Anders dan de titel doet vermoeden zijn deze workshops heel breed inzetbaar en zeker niet alleen geschikt voor kinderen. De beschrijvingen zijn duidelijk, ook wanneer je moet pauzeren, wanneer je energieke muziek erbij kunt gebruiken en wat je moet doen als deelnemers zich geremd voelen. Foto’s van de eindproducten zijn afgebeeld waardoor je een idee krijgt wat het op kan leveren. Maar zoals Hervé zegt; ‘Kunst is een middel en geen eindresultaat!’ Hij speelt in op gezamenlijke energie en gaat voor een geweldige groepsdynamiek. Dit krijgt hij voor elkaar door deelnemers af en toe op een andere plek verder te laten schilderen, te laten rondlopen en energieke muziek te draaien. Hij geeft soms workshops voor honderden mensen tegelijk en roept dan zijn instructies door een megafoon.

Sophie van der Linden schrijft achter in het boek een essay over zijn workshops en geeft aan dat bij de deelnemers een enorme creatieve energie wordt losgemaakt die door de kunstenaar in goede banen wordt geleid. Wanneer scholen aan de slag willen gaan met de leerlijn kunstzinnige oriëntatie is dit een geweldig boek om te gebruiken bij de leerlijn beeldend. Het is fijn dat je de instructies van de grote meester letterlijk kunt volgen. Zou het lukken om ook in jouw klas zo’n geweldige groepsdynamiek voor elkaar te krijgen? De workshops kunnen ook los ingezet worden bij diverse thema’s.

Met dank aan uitgeverij Lemniscaat voor het toezenden van dit recensie-exemplaar.

Ideeën inzet kunstworkshops voor kinderen.

Hervé heeft 11 thema’s uitgewerkt. De thema’s zijn breed gekozen zodat ze ook passend te maken zijn bij thema’s die op school gebruikt worden. De volgende thema’s tref je aan:

  • Een bloemenveld, zelfs de druppels en fouten worden omgetoverd tot iets prachtigs!
  • De grote verkeerschaos, Dit kan buiten maar ook binnen uitgevoerd worden. Het start met grote lijnen die uiteindelijk uitgewerkt worden tot een drukke verkeerschaos.
  • De magische dobbelsteen, vanuit een spel met de dobbelsteen ontstaan monsters!
  • Muziek schilderen, eerst schilder je een achtergrond op muziek, daarna in deel twee verandert de achtergrond in een tekening!
  • Een karakterportret, met letters en symbolen schilder je ineens een portret.
  • Wie is de snelste?, opdrachten in enkele seconden op papier zetten kan ook leiden tot prachtige kunstwerken!
  • De grote worstelwedstrijd, Met zijn tweeën sumo worstelen op papier als voorbereiding voor een smakelijke maaltijd op papier. 
  • Een lijfwerk, delen van silhouetten versieren, silhouetten over elkaar tekenen zorgt ervoor dat je anders gaat waarnemen.
  • Het grote feest, een kleurenfeest maken van huishoudelijke artikelen.
  • De tekenfabriek, vanuit allerlei bevelen die de ploegbaas aan kleine groepjes geeft ontstaan schilderijen die tentoongesteld kunnen worden.
  • Het grote spektakel, dit is een dansshow, een voorstelling waarin geschilderd wordt en waar het publiek geniet van de muziek en de bewegingen van de dansende schilders. Het resultaat…. Een verrassingsschilderij!

Overige ideeën

  • Op de website van Hervé Tullet vind je vele voorbeelden en filmpjes van zijn werk. 
  • Wanneer je aan de slag gaat met het thema Kunst dan is het leuk om een workshop uit het boek als introductie activiteit te gebruiken. Daarna kun je met kinderen filosoferen over het woord Kunst. Op de website van filosovaardig vind je een uitgewerkte les hoe je dit kunt doen.
  • Het Kröller Müller museum heeft ook voorbeelden op hun website staan hoe je kunt filosoferen met kinderen over schilderijen.
  • Laat je inspireren hoe Herman Tibosch van het Kröller Müller museum in gesprek gaat met kinderen over kunst in het bos.
  • Hervé Tullet heeft ook interactieve boeken geschreven en geïllustreerd. Deze boeken zijn een inspiratiebron om zelf een interactief boek te maken met de kinderen. Voorbeelden: Een boek, door te drukken, te blazen en te schudden gebeurt er van alles met de bolletjes in het boek. Een boek vol geluid, in dit boek maak je geluiden, praat je hard of zacht of zing je als een operazanger en dan gebeurt er van alles… Speel je mee?, je volgt een lijn en op elke bladzijde wacht een verrassing!

Vergelijkbare artikelen