Home / Gastblogger / Leeschallenge Kinderboekenweek

Leeschallenge Kinderboekenweek

[DOOR MARTIJNTJE] Met de Kinderboekenweek in zicht wil ik jullie graag wat inspiratie geven over hoe je deze week de kinderen een enorme boost kan geven met lezen. Na de coronatijd was ook bij ons op school de leesmotivatie flink gedaald. Kinderen zaten met hun boek voor hun neus, ze bladerden wat of ze lazen een passage en sloegen dan weer wat over. De boeken waren ‘saai’ en lezen was ‘stom’. Daar wilde ik verandering in brengen, maar hoe?
– Leeschallenge Kinderboekenweek –

Header Blog leeschallenge

Leeschallenge Kinderboekenweek

Met een grote glimlach om mijn mond denk ik terug aan de afgelopen Kinderboekenweek… Samen met 2 enthousiaste collega’s ben ik gaan brainstormen en hebben we de leeschallenge bedacht. Ik neem je graag mee in de stappen die wij hebben gezet om deze leeschallenge tot een daverend succes te maken!

Een goede voorbereiding is…

Vlak na de zomervakantie zijn we voor het eerst bij elkaar gekomen. Het idee van de leeschallenge werd geboren. Tijdens de Kinderboekenweek wilden we met de kinderen zoveel mogelijk bladzijden lezen. We stelden als doel 50.000 bladzijden waarbij elke bladzijde dan voor 1 centimeter staat. We hebben bewust wat laag ingezet, omdat we er zeker van wilden zijn dat we de leeschallenge ook daadwerkelijk zouden halen. We hoopten op een échte leeskilometer, namelijk 100.000 centimeters, maar of dat zou lukken?

Spetterende opening Leeschallenge Kinderboekenweek

We wilden de leeschallenge spetterend openen, dus we hebben ouders geregeld voor een vossenjacht. Het is verstandig om hier ruim op tijd mee te beginnen. De ouders waren verkleed als een personage uit een kinderboek. Omdat het thema vorig jaar ‘Beroepen’ was hebben we gekozen voor beroepen uit boeken. Zo kon je kok Tos uit Otje tegenkomen, juf Braaksel, meneer Blom uit het Letterwinkeltje, Boer Boris, Agent en Boef, Superjuffie en nog een hoop meer.

Bekijk andere ideeën voor openingen

De kinderen kregen van elke vos een letter van het woord “LEESKILOMETER!”. Na afloop van de vossenjacht mochten de groepjes het woord puzzelen en hebben we op het plein de oplossing bekend gemaakt. Dit was ook het moment dat we de kinderen enthousiast gemaakt hebben voor het idee van de leeschallenge en dat ze de uitleg erover kregen. Om het geheel nog meer gewicht te geven voor de kinderen hadden we de regionale weekbladen en de kidsweek uitgenodigd. Lees: Radboutschool wil 50.000 bladzijdes lezen tijdens Kinderboekenweek. Je kunt wel raden hoe motiverend het is als je weet dat je in de krant komt!

Leeslinten

Om het aantal gelezen pagina’s bij te houden konden de kinderen voor iedere bladzijde een centimeter inkleuren op een papieren meetlint. Het fijne hiervan was dat ze ontzettend snel resultaat zagen, wat enorm motiveerde om door te lezen! Wij vonden het belangrijk om ook het lezen thuis te stimuleren en ook de jongste kinderen bij de Kinderboekenweek leeschallenge te betrekken. Daarom hebben we ervoor gekozen dat voorlezen ook zou meetellen. Het was fantastisch om terug te horen dat de kinderen hun ouders smeekten om thuis (nog wat langer) voor te lezen. 

Voor de linten hebben we (op tijd) contact gezocht met de plaatselijke bouwmarkten en hebben daar gevraagd of ze ons wilden sponseren. We zijn gestart met 1000 linten, genoeg om ieder kind 3 linten te laten lezen. Wat voor ons de grootste challenge werd tijdens de Kinderboekenweek was om genoeg nieuwe linten te regelen, want we vlogen er doorheen! Gelukkig hebben we op het laatste moment een groot woonwarenhuis gevonden dat 1200 leeslinten wilde sponseren. De linten hebben we in de klas verzameld, zodat voor de kinderen inzichtelijk was hoeveel er al gelezen was.

Eerlijkheid

Het is ook belangrijk om vóór je de leeschallenge begint nog éven tijd te besteden aan een stukje eerlijkheid. We hebben vooraf aan de kinderen voorgelegd wat een challenge nou precies is en besproken dat je een challenge aangaat om te kijken of je iets kan. Als je valsspeelt (of in dit geval per ongeluk wat meer bladzijden kleurt dan je eigenlijk gelezen hebt) weet je ook niet of je het nou wel of niet op eigen kracht zou hebben gehaald. In dat geval ben je minder blij met het eindresultaat en minder trots op jezelf. Hoewel er altijd kinderen zullen zijn die dit in het heetst van de strijd lastig zullen vinden hadden wij de indruk dat de meeste kinderen hier heel goed mee omgingen.

Motivatie hoog houden

Tijdens de Kinderboekenweek wilden we er natuurlijk alles aan doen om de motivatie hoog te houden. Dit kun je doen door veel extra tijd te besteden aan voorlezen en vrije leesmomenten. Ook boekpromotie is ontzettend belangrijk. Een boekendans of een boekenrestaurant laat kinderen kennismaken met nieuwe boeken en een tafel vol gedichtenbundels triggert kinderen om daar ook eens in te lezen. Op de site van kinderboekenjuf.nl staan veel leuke tips hiervoor. Door elke dag een andere leesmotiverende activiteit te doen in je klas houd je de spirit hoog.

Ik heb zelf ook van een aantal schrijvers medewerking gekregen. Zij hebben een kort filmpje ingesproken of een berichtje gestuurd wat we aan de kinderen konden laten Zelfs Andy Griffith van ‘De waanzinnige boomhut’-serie sprak ons moed in met een heel grappig filmpje vanuit zijn boomhut (die hij dus écht heeft!). Sommige scholen hebben budget om een schrijver in de klas of op school te halen. Het is natuurlijk heel erg leuk om dat te koppelen aan de Kinderboekenweek om zo een extra impuls te geven. Ook hebben we het jeugdjournaal benaderd of ze op school wilden komen voor een item hierover. Dat wilden ze graag en dit zorgde voor een nog grotere motivatie om de Kinderboekenweek leeschallenge te halen!

Vind je het leuk om de video van het Jeugdjournaal te zien? Klik dan op onderstaande afbeelding.

Leeschallenge

>> Haal meer uit de Kinderboekenweek met dit gratis webinar <<

Leeschallenge Kinderboekenweek gehaald?

Op de laatste vrijdag voor onze herfstvakantie hebben we alle linten laten inleveren en hebben we alles geteld. Dit was dus nog niet het officiële eind van de Kinderboekenweek, maar wij wilden de leeschallenge liever afsluiten voor de vakantie. Alle kinderen zijn bij elkaar gekomen op het plein en op de tafeltennistafel hebben we 6 kinderen gezet met ieder een cijfer voor zich. Eén voor één draaide ze hun cijfer om zodat het uiteindelijke aantal gelezen pagina’s tevoorschijn kwam.

Het was boven verwachting, onvoorstelbaar veel. We hebben met de hele school precies 144.294 pagina’s gelezen in 10 dagen! Een enorme prestatie waar we met kinderen, collega’s en ouders nog steeds vol trots op terugkijken. Wij hebben bewust gekozen om geen prijs uit te reiken, omdat het geen wedstrijd was. Ieder kind, ouder en collega heeft zijn uiterste best gedaan om de challenge te halen en dat is gelukt, samen!

Leeschallenge diploma

Maar het mooiste compliment kreeg ik van een leerling van me:

‘Juf, door jou ben ik écht weer van lezen gaan houden!

En dat is toch eigenlijk waar het allemaal om te doen was.

Leeschallenge organiseren?

Wil je ook een leeschallenge organiseren bij jou op school? Hier zijn de punten waar je op moet letten.

  • Stel een realistisch doel: ons eerste uitgangspunt was 50.000 pagina’s. Voor de kinderen zou dat gemiddeld 15 bladzijden per dag zijn. Het werden er uiteindelijk 42 per dag!
  • Praat over eerlijkheid: Het is geen wedstrijd met anderen, alleen met jezelf (en valsspelen tegen jezelf zou gek zijn)
  • Laat leeslinten sponsoren, benader de plaatselijke bouwmarkt ruim op tijd!
  • Zoek contact met de media, de plaatselijke weekbladen willen vaak wel meewerken.
  • Zorg voor motivatie tijdens de leesweek
  • Open de Kinderboekenweek (bijvoorbeeld met een Vossenjacht)
  • Geef een goed voorbeeld, alles valt of staat met jouw enthousiasme.
  • Lezen maar!

Ik wens je heel veel succes met het organiseren van een leeschallenge bij jou op school! Laat je even weten hoeveel pagina’s jullie hebben gelezen?