Op woensdag 25 januari bezocht ik de NOT 2017 samen met een collega. Dit is inmiddels mijn 3e bezoek aan de NOT en ik vind het altijd erg leuk om de beurs te bezoeken.
Dit jaar ging ik gerichter op pad dan voorgaande jaren. Om half 11 begon de presentatie Leesbevordering en literatuureducatie in het basisonderwijs van Uitgeverij Malmberg. Vanuit school kon ik mij oriënteren op de nieuwe methodes Wereld Oriëntatie en mocht ik rondkijken voor rekenmateriaal. Vanuit mijzelf wilde ik vooral inspiratie op doen rondom boeken, maar vooral géén boeken kopen ;-). Ook wilde ik graag naar de signeersessie van Arend van Dam om mijn eigen exemplaar van Lang Geleden… te laten signeren.
Op deze pagina neem ik jullie graag mee door de inspiratie die ik heb opgedaan rondom boeken en leesbeleving tijdens de NOT 2017.
Leesbevordering en literatuureducatie in het basisonderwijs
Een presentatie gegeven door Arjanne Hoogerman van Uitgeverij Malmberg tijdens de NOT 2017.
De presentatie ging met name over boeken gekoppeld aan ideeën. Dit vond ik erg leuk maar ook erg herkenbaar, dat is immers waar mijn website ook om draait. Verschillende boeken werden besproken. De boeken die mij erg aanspraken waren vooral:
- De gouden kooi
Een boek waarin allerlei vogels geïllustreerd staan. Dit zorgt voor prachtige platen. Maar het verhaal schijnt gruwelijk te zijn: over een prinses die de koppen van die vogels afhakt. Het boek heeft een open einde, waarover je goed in gesprek kunt met kinderen. - Een wereld van verhalen
Een boek met allerlei verwijzingen naar lezen en boeken. - Otto-Jan zegt nee tegen lezen
Een verhaal met praktische tips waarom je vóóral NIET moet lezen. Dit boek lijkt mij erg leuk, voor de kinderen die niet graag lezen.
Erg interessant vond ik de verwijzingen naar het Pisa onderzoek (2016) en de Effecten van leesmotivatie-interventies(2016). ‘Leesmotivatie kan via onderwijs effectief bevorderd worden; negatieve motivaties kunnen via het onderwijs worden gereduceerd.‘ (Van Steensel, Van der Sande, Bramer & Arends, 2016).
Malmberg heeft, gebaseerd op de theorie van Aiden Chambers, een leerlijn leesbevordering samengesteld. Bekijk de leerlijn leesbevordering hier. Vanuit de cirkel worden er drie soorten leesbevordering aangegeven:
- Kiezen: Je kunt de leesbevordering vergroten door kinderen te helpen bij het kiezen van een goed boek.
Daarvoor zijn allerlei activiteiten geschikt. Deze voorbeelden werden gegeven:- Blind date: Kies een boek waarvan je de kaft niet kunt zien.
- Welk boek is het?: Koop rekbare kaften bij bijvoorbeeld de Hema of Action. Laat kinderen vertellen over een boek. Anderen moeten raden welk boek het is.
- Doe dit boekje open: Een boek waarin allerlei omslagen van boeken staan. Ga in gesprek met leerlingen over boeken
Op Kinderboekenjuf.nl vind je het idee van een Blind Date uitgewerkt, net als het idee Boekenlootjes trekken. Daarnaast is het ook goed om ervoor te zorgen dat de kinderen kunnen kiezen uit voldoende boeken in bijvoorbeeld een schoolbibliotheek.
- Lezen: Daag de kinderen uit om boeken te lezen. Deze voorbeelden werden gegeven:
- Boekenbingo: Daag de kinderen uit om andere boeken te proberen.
- Lesidee Gezocht: Koen Konijn, Boekenboef, waarbij Koen Konijn lijstjes van boeken maakt.
Op Kinderboekenjuf.nl vind je allerlei ideeën rondom een Kinderboekenbingo en bij het boek Gezocht: Koen Konijn, Boekenboef. Maar ook ideeën zoals het inrichten van een leeshoek, lezen in het donker of het inzetten van luisterboeken of toneellezen zijn te vinden op Kinderboekenjuf.nl.
- Reageren: Het praten over boeken zorgt ervoor dat kinderen van elkaar horen welke boeken interessant zijn. Deze voorbeelden werden gegeven:
- Praatkaartjes van Aiden Chambers (Bekijk hier meer over deze praatkaartjes).
- Contactadvertenties maken bij een boek. Hierop kun je aangeven welk boek je wilt lezen. Anderen kunnen jou dan tips geven.
- Het boek Opvrolijkvogeltje is leuk om in groep 4 te bespreken. Welke bijzondere dieren kun je nog meer bedenken?
- Het boek Varken stukslaan is juist een aanrader voor groep 7/8. Hierin zit een diepere laag, waarover je met deze leeftijd goed in gesprek kunt gaan.
- In sommige boeken verandert het karakter. Deze karakterverandering kun je bespreken aan de hand van Otto de boekenbeer in groep 1/2/3, De kinderen van Bolderburen in groep 4/5/6 en Broergeheim in groep 7/8.
Op Kinderboekenjuf.nl lees je ook ideeën rondom een boekbespreking.
De presentatie was erg waardevol. Daarnaast kregen we ook nog een tasje vol met goodies mee naar huis. Met onder andere het boek De familie Pit van Janneke Schotveld, een pakje verhaalkaartjes van Malmberg, tafelstickers en lesideeën leesbevordering.
NOT 2017 de Kinderboekenstraat
Velen zeiden het al eerder, maar de Kinderboekenstraat is echt de leukste straat van Nederland. Dat was ook tijdens de NOT 2017 weer het geval. In deze straat vind je veel uitgeverijen. Er komen veel schrijvers illustreren. Je kunt allerlei ideeën voor boeken op doen, boeken inkijken, en leuke goodies meenemen zoals posters en boekenleggers.
Zelf was ik vooral nieuwsgierig naar allerlei boeken van Zwijsen voor beginnende lezers. Daarvan hebben wij op dit moment nog te weinig boeken in de schoolbibliotheek staan. Het is jammer dat de AVI-boeken over Minecraft, van Rian Visser, nog niet uit zijn.
Bij Uitgeverij Kluitman kreeg ik mooie posters mee om onze schoolbibliotheek op te vrolijken. Die krijgen een mooi plekje.
Met het oog op de Kinderboekenweek was ik ook zoekende naar Gruwelijk Enge boeken, maar die kon ik nog weinig vinden. Gelukkig viel mijn oog wel op Spook wil van Uitgeverij Bakermat.
Malmberg station zuid
Na de presentatie van Malmberg was ik erg nieuwsgierig naar de methode Station Zuid. Wij zijn niet op zoek naar een nieuwe leesmethode, maar de inhoud van deze methode sprak mij erg aan.
Toevallig heb ik daar uitgever, Jan Jaap Bijlsma, gesproken. Het was bijzonder om zijn enthousiasme over de methode te horen en daarbij ook mijn kijk op leesonderwijs kunnen bespreken.
Meer lezen over Station Zuid? Dat kan hier.