Openingen en afsluitingen Kinderboekenweek 2024 Lekker eigenwijs!

Van 2 tot 13 oktober 2024 is het weer Kinderboekenweek! Het thema Lekker eigenwijs nodigt uit om de dwarsliggers uit kinderboekenland even in de spotlights te zetten. Veel scholen kiezen ervoor om deze week feestelijk te openen én af te sluiten. Wordt het een schoolbrede opening of vinden de activiteiten juist plaats in de eigen klas? Maak je een eigenwijs feestje van de afsluiting of is elke groep daarin vrij? Wat je ook kiest, ik zet een aantal tips en ideeën rondom de opening en afsluiting Kinderboekenweek 2024 Lekker eigenwijs voor je op een rijtje.
– Openingen en afsluitingen Kinderboekenweek 2024 Lekker eigenwijs–

Header blog openingen en afsluitingen

Openingen Kinderboekenweek 2024 Lekker eigenwijs

De openingen hieronder heb ik verdeeld in schoolbreed, per bouw of per klas. Uiteraard kun je aan de ideeën ook een eigen twist geven zodat je hier op een andere manier mee aan de slag kunt. Het doel is en blijft: de Kinderboekenweek openen en een boost geven aan het leesplezier!

Schoolbrede openingen

  • Organiseer een speurtocht/vossenjacht. Kies eigenwijze boekpersonages uit bekende boeken, zoals Mot en de metaalvissers, Gozert of Amari. Alle leerkrachten, verkleed als één personage, verstoppen zich in en rondom de school. De kinderen gaan in groepsdoorbroken groepjes opzoek naar deze mensen. Vind je een leerkracht? Dan moet je een korte opdracht uitvoeren. Je kunt kiezen om opdrachten te bedenken bij het verhaal uit dat boek of een quizvraag te geven. Kunnen de groepjes alle leerkrachten vinden? Een variant hierop is dat de groepjes per leerkracht een letter verdienen. Zijn alle leerkrachten gevonden, dan kunnen de kinderen een zin maken met de gevonden letters (zoals bijvoorbeeld ‘lekker eigenwijs’).
  • Maak een fototentoonstelling door de school met foto’s van de leerkrachten. Elke leerkracht is geportretteerd met zijn favoriete kinderboek. Bij hun foto vertellen de leerkrachten waarom zij dit boek eigenwijs vinden (denk buiten de hokjes). Of laat ze vertellen welk personage hen heeft geïnspireerd om iets eigenwijs te doen. De kinderen bewandelen deze tentoonstelling als opening van de Kinderboekenweek.
  • Plaats een Lekker-Eigenwijs-machine op het schoolplein. Zorg voor een groot stuk karton die je uitsnijdt alsof het een groot boek is. Doe de bladzijde open en laat leerkrachten uit hun ‘boek’ komen. De leerkrachten vertellen een klein verhaaltje van iets wat ze hebben gedaan, iets lekker eigenwijs in het boek waar ze uit kwamen. Nog leuker is het als ze verkleed zijn als een personage uit dat boek, bijvoorbeeld met een superheldencape zoals Gozert, een sportoutfit zoals Ghost of een nepoog aan een draadje zoals Appel uit de Vriezels. Kunnen de leerlingen raden waar het thema over gaat?
  • Neem Podcast-afleveringen op en laat die tijdens de opening horen. Laat tijdens de opnamen (vooraf aan de Kinderboekenweek dus) kinderen vertellen over hun favoriete, eigenwijze boeken. Liever met video aan de slag? Een variant op de podcast is het maken van korte video’s van leerlingen met hun eigen gekozen boek.
  • Speel met je team een toneelstuk om de Kinderboekenweek te openen. Een voorbeeld is het toneelstuk van Rian Visser, over de karakters Wijs en Eigen. Het toneelstuk en ander lesmateriaal is te vinden op haar website.
  • Organiseer een boekenruilbeurs. Kinderen mogen boeken ruilen of boeken verkopen voor bijvoorbeeld 1 euro. Tip voor de school: zorg voor reserveboeken voor kinderen die geen boek meenemen. Je kunt kinderen ook een boek in laten leveren en daar een ticket voor terug geven. Met dit ticket mogen ze dan een nieuw boek ‘kopen’. Als alternatief kun je ook een boekenverkoop organiseren. Kinderen die willen kunnen zichzelf inschrijven en hun eigen boeken van thuis meenemen. Organiseer een moment dat kinderen (eventueel met eigen ouders) naar school kunnen komen om de boeken te kopen. Ingrid ervaarde dit op de school van haar kinderen als een groot succes.
  • Dans met iedereen het lied van Kinderen voor Kinderen.

Openingen per bouw

  • Maak een eigenwijs liedje aan de hand van één van de thematitels of diverse eigenwijze boeken. Laat ter inspiratie het bekende gedicht van Annie M.G. Schmidt als liedje horen (bekijk het liedje ‘Ik ben lekker stout’ van VOF de Kunst).
  • Uit een boek ‘vallen’. Alle leerkrachten van een bouw zijn verkleed als het personage uit de thematitel waar jullie mee aan de slag gaan. Jullie komen uit het boek vallen en vragen de kinderen om jullie te helpen terug te komen aan de hand van opdrachten die jullie tijdens de Kinderboekenweek uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een verhaal schrijven, een stripverhaal tekenen of vragen beantwoorden aan de hand van het boek.
  • Schrijf een interactief verhaal gedurende de week waarbij kinderen actief kunnen meedoen en beslissingen kunnen nemen die het verhaal beïnvloeden. Begin met enkele zinnen die door jou opgeschreven worden en laat vanuit daar de kinderen steeds meedenken. Af en toe schrijf je zelf weer een stukje verder en dan vraag je weer om input. Door elke groep steeds een stukje verder te laten schrijven, wordt dit echt iets van de hele bouw (of school).

Openingen in de groep

  • Lees een stuk tekst uit een voorleesboek voor dat aansluit bij het thema waar jullie mee aan de slag gaan.
  • Maak een boekenknutsel gebaseerd op een illustratie uit één van de thematitels.
  • Spel het spel Boekenmaatjes. Verdeel de klas in twee groepen. De ene helft krijgt een kaartje waarop een personage te zien in. De andere helft krijgt een kaartje met de naam van het personage of een illustratie uit het boek dat te maken heeft met het personage. De kinderen proberen hun maatje te zoeken en bespreken daarna of ze het verhaal willen lezen en waarom.

Digitaal en op afstand openen

  • Maak een online quiz op Kahoot met vragen over verschillende eigenwijze personages of leuke feitjes over eigenwijze dieren
  • Vraag een schrijver of misschien wel de burgemeester van je stad om (digitaal) een stuk voor te lezen uit een boek en ga dan in de klas verder met het gekozen boek.
  • Bedenk een leuk verhaal voor een poppenkast. Kies bijpassende poppen en film je poppenkastverhaal om het daarna te delen met de klassen.
  • Meestal maakt schrijver Jozua Douglas een video om de Kinderboekenweek mee te openen, bekijk zijn youtube-kanaal.

Afsluitingen Kinderboekenweek 2024 Lekker eigenwijs

De afsluitingen hieronder heb ik, net zoals de openingen, verdeeld in schoolbreed, per bouw of per klas. Uiteraard kun je aan de ideeën aanpassen zodat ze geschikt zijn voor jouw klas of school. 

Schoolbrede afsluitingen

  • Maak een tentoonstelling door de school. Elke klas kan door middel van een poster, werkstuk, video of foto’s vertellen waar ze aan hebben gewerkt tijdens de Kinderboekenweek.
  • Plaats een Lekker-eigenwijs-machine op het schoolplein. Laat de personages van die week uit de machine verschijnen. Per boek dat aan bod kwam tijdens de week krijgen de leerlingen 3 vragen. Hebben ze de vragen goed beantwoord, dan krijgen ze een diploma!
  • Organiseer een vossenjacht. Kopieer de kaften van de thematitels of boeken die passen bij het thema en knip deze in stukjes. Laat de kinderen zoeken naar deze stukjes en eventueel kunnen ze aan de hand van vragen laten zien hoeveel ze hebben bijgeleerd over dit thema.
  • Zet een speurtocht uit en gebruik daarbij de thematitels. Bij elk boek kan je een letter vinden, zoals de 3de letter van de titel of de 1ste letter van de voornaam van de schrijver. Alle letters samen vormen een zin. Die zin komt uit één van de thematitels. Laat de kinderen per klas dat boek zoeken in de schoolbibliotheek of andere plek in de school. Bij de bladzijde waar de zin in staat, steekt een notitieblaadje uit met daarop een code. Met die code kunnen ze een slot of envelop openen waarin als cadeau bijvoorbeeld een nieuw voorleesboek zit.
  • Organiseer een heuse Boeken-award-show! Leerlingen en leerkrachten kunnen gedurende de Kinderboekenweek stemmen op de thematitels en andere passende boeken in categorieën als ‘Beste verhaal’, ‘Meest eigenwijze personages’, ‘Mooiste cover’ of ‘Beste illustraties’. Op de laatste dag worden de awards op feestelijke, eigenwijze wijze uitgereikt.
  • Speel met je team een toneelstuk om de Kinderboekenweek af te sluiten. Heb je tijdens de opening al een stuk opgevoerd, dan kan je ervoor kiezen om dat verhaal af te ronden of een vervolg te geven in de afsluiting. De leerlingen uit de bovenbouw kunnen ook een rol krijgen in dit stuk. Laat ze door middel van sketches vertellen waar zij aan hebben gewerkt tijdens de Kinderboekenweek.
  • Hou een schoolbrede Leesmarathon, waarbij kinderen gedurende een bepaalde tijd, bijvoorbeeld de ochtend, zoveel mogelijk boeken proberen te lezen. Maak het eigenwijs door de leerlingen de kans te geven zelf te kiezen waar ze de boeken willen lezen, bijvoorbeeld op de glijbaan of onder de tafel.
  • Organiseer een kinderboekenruilmarkt. Kinderen mogen tijdens de week oude kinderboeken inleveren. Zorg er wel voor dat de boeken in goede staat zijn en het liefst niet te ouderwets. Alle kinderen krijgen een waardebon, waarmee ze 1 kinderboek mogen kiezen. Zo gaat iedereen op het eind naar huis met nieuw leesvoer.
  • Organiseer een kinderboekenbal. Geef de kinderen de mogelijkheid om mee te denken over leuke activiteiten tijdens het bal, zoals een bingo over dieren of landschappen, het namaken van een kaft met kleurpotloden, stiften en krijt, een fotohoek waar je je kan verkleden met allerlei attributen die passen bij de natuur. Versier de gymzaal of het schoolplein met mooie slingers, nodig de kinderen uit om er feestelijk uit te zien en zorg uiteraard voor muziek en hapjes/drankjes. 

Afsluitingen per bouw

  • Maak met de klas een filmpje waarin je laat zien waar jullie aan hebben gewerkt. Zorg ervoor dat andere klassen elkaars filmpjes kunnen bekijken. Een variant hierop is een boekenmuur. Laat de kinderen gedurende de week tekeningen, gedichten of quotes maken die te maken hebben met de thematitels. De boekenmuur wordt dan op het einde onthuld.
  • Organiseer een voorleeswedstrijd voor elke bouw. Verzamel verschillende thematitels of boeken die passen bij het thema, zodat de kinderen zelf kunnen kiezen uit welk boek ze gaan voorlezen. Bespreek vooraf met de kinderen hoe lang ze moeten voorlezen en hoe ze stemmetjes goed kunnen inzetten. Het kan ook leuk zijn als de bovenbouwkinderen gaan voorlezen bij de onderbouw. (De Voorleeswedstrijd voor groep 7-8 georganiseerd door de CPNB staat in het najaar gepland, het is heel leuk om hiervoor alvast voorrondes te houden.)
  • Maak een boekenbuffet waarbij kinderen hapjes bedenken die te maken hebben met de thematitels en laat ze daarbij meteen een postertje maken waarom hun klasgenoten dit boek zouden moeten lezen.

Afsluiting in eigen groep

  • Maak een slinger van alle gelezen boeken en hang deze op in de klas. Zo zien de kinderen wat er gelezen is tijdens de Kinderboekenweek en worden ze enthousiast gemaakt om een nieuw boek te pakken.
  • Speel het spel Boekenmaatjes. Verdeel de klas in twee groepen. De ene helft krijgt een kaartje met een schrijver of titel. De andere helft krijgt een kaartje met een fragment uit één van de thematitels. De kinderen proberen hun maatje te zoeken en bespreken daarna waar het verhaal over ging.
  • Doe een boekenbingo met de klas. De kinderen krijgen een kaart met daarop de kaften van de thematitels of andere passende boeken in het thema. In plaats van een getal te noemen kan je een afbeelding van een personage uit het boek laten zien, een klein stukje voorlezen uit het boek, het boek omschrijven in drie steekwoorden of een klein stukje van de kaft laten zien.

Hopelijk heb je iets gehad aan deze inspiratie voor de openingen en afsluitingen van de Kinderboekenweek 2024.
Heb je nog een ander idee? Laat het me weten, misschien voeg ik hem toe aan dit lijstje.
Voor nu veel plezier gewenst met de Kinderboekenweek 2024!

Vergelijkbare artikelen