Home / Inspiratie / Pabo Leest! 2018

Pabo Leest! 2018

‘De tijd van je lezen’ was het motto dat centraal stond tijdens Pabo Leest!
En de tijd van je lezen… dat gunnen we toch elk kind!’
– Pabo Leest! –

Benieuwd wat Pabo Leest! is? Dat vertel ik hier.

De leerkracht heeft een grote rol als leesbevorderaar. De insteek van Pabo Leest! is dan ook de pabo studenten motiveren om een rolmodel te zijn als het om lezen gaat. Door een inspirerende, gemotiveerde en enthousiaste leerkracht voor de klas gaan 9 van de 10 kinderen lezen.

Pabo Leest

Jacques Vriens tijdens Pabo Leest!

Als er iemand is die weet hoe het is om als leerkracht kinderen aan het lezen te krijgen, dan is dat Jacques Vriens wel. En aan het enthousiasme uit de zaal te merken, zijn de studenten uit de zaal bekend met zijn boeken.

Hoe krijg je kinderen aan het lezen? Door ze mee te nemen in de verhalenwereld. Vroeger, toen Jacques nog klein was, gebeurde dit met een hoorspel en een meester die boeken voordroeg.

Het goed voorlezen van een boek is ook een soort hoorspel.’

Pabo Leest!

Tips van Jacques Vriens om kinderen aan het lezen te krijgen, zijn:

  • Stimuleer de verbeelding door levendig voor te lezen.
  • Promoot boeken door het boek te laten zien, de achterkant voor te lezen én het eerste hoofdstuk voor te lezen.
  • Blijf voorlezen, ook als ze in groep 3 zitten. Wat leren ze daar nou van de AVI boeken?

Boeken van Jacques Vriens:

Jaap Robben op Pabo Leest!

Jaap Robben is schrijver, dichter en theatermaker. Hij vertelde ons over zijn ervaringen als schoolbezoeker. Vaak zijn klassen niet goed voorbereid, hebben ze geen vragen bedacht en kennen de kinderen geen boeken van de schrijver. Dat zette Jaap aan het denken: Wat vraag je nou aan een schrijver als die op school komt? Alles is toch al op internet te vinden.

Het viel Jaap op dat kinderen alleen het eindproduct van een boek/verhaal zien. Maar hoe kom je tot dit eindproduct? Dat wil hij kinderen bijbrengen tijdens zijn schoolbezoeken. Jaap toonde ons zijn proces van eerste idee tot gepubliceerd gedicht. Dit was erg bijzonder! Daarna ging hij met ons aan de slag en maakten we zelf een klein gedicht.

Pabo Leest!

Boeken van Jaap Robben:

Gesprek tijdens Pabo Leest!

Yvonne Jagtenberg, Sylvia Vanden Heede en Beau Maton (www.jufbeau.com) gingen met presentatrice Milouska Meulens in gesprek over voorleestijd. Samen bespraken zij thema’s zoals geschikte voorleesboeken, de moderne tijd in boeken en strips VS literaire ontwikkeling.

Pabo Leest!

Tips voor een geslaagde voorleestijd:

  • Kies een voorleesboek dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen.
  • Geloof in wat je voorleest en straal dit uit.
  • Wissel het voorlezen af met zelfstandig lezen.

Boeken van Yvonne Jagtenberg en Sylvia Vanden Heede:

Edward van de Vendel en Martijn van der Linden tijdens Pabo Leest!

Deze heren gingen in gesprek over het samen werken aan een boek. Beide waren fan van de Okapi en vonden dat dit dier wel een eigen boek verdiende. In verschillende hoofdstukken leer je alles over de Okapi. Een saai informatieboek hoor ik je denken? Alles behalve dat! Door de grappige, vlotte teksten, de bijzondere insteek en door de prachtige illustraties leer je zonder dat je het door hebt heel veel over de Okapi.

Dit bracht ons ook op de discussie: Wel of geen illustraties in boeken voor de bovenbouw? Femke en ik riepen in koor: Juist wel! Helaas worden die vaak weggelaten, maar meer illustraties zou een hoop kinderen in de bovenbouw aan het lezen houden/krijgen.

Pabo Leest!

Boeken van Edward van de Vendel en Martijn van der Linden:

Een boekentip die in mei 2019 zal verschrijnen is: WAT JE MOET DOEN ALS JE OVER EEN NIJLPAARD STRUIKELT Gedichten waar je wat aan hebt.

Sardes tijdens Pabo Leest!

Kees Broekhof, taaldeskundige bij Sardes, vertelde aan het eind van de dag over het belang van lezen.

Pabo Leest!

Hierboven kun je zien wat lezen met de taalontwikkeling van kinderen doet. Hoe leg je bijvoorbeeld het woord ‘relatief’ uit aan een kind in groep 7? In een goed verhaal is de betekenis van dit woord opgenomen in de verhaallijn.

Zo ben je wellicht wel bekend met de 5 vinger test? Als een kind op de eerste bladzijde meer dan 5 moeilijke woorden tegen komt, dan is het boek te moeilijk. Kees liet ons aan de hand van de eerste bladzijde uit Ronja de Roversdochter zien dat je een heel eind komt met de betekenis van de moeilijke woorden op deze bladzijde. Denk hierbij aan de strategie Ophelderen van onduidelijkheden van Nieuwsbegrip. Maar wat nog belangrijker is, is hoe hij daarna liet zien hoe je nu verbanden binnen deze tekst kunt leggen. Dat is wat kinderen nodig hebben om goed te kunnen begrijpen wat zij lezen. De kinderen maken hierbij gebruik van hun eigen kennis, door verbanden buiten de tekst te leggen. Ook maken ze gebruik van details die ze extra informatie geven. Een voorbeeld hiervan is het besef van de tijd wanneer het verhaal zich afspeelt doordat er over een pijl en boog gesproken wordt. Of het besef van een fantasiewereld als er over vogelheksen gesproken wordt.

Pabo Leest!

Kees Boekhof gaf ook zijn mening over analoog lezen VS digitaal lezen. Het lezen op een E-reader is natuurlijk beter dan niet lezen, maar het geeft geen goed beeld van de bladspiegel. Kinderen die op een E-reader lezen zijn zich minder bewust van waar zij zich in het verhaal bevinden (begin, midden of eind).
Het lezen op andere devices is af te raden. Kinderen hebben hierdoor veel afleiding waardoor er minder gelezen zal worden. Het lezen in een papierenboek is en blijft daarom het beste.

Wat vond ik van Pabo Leest!?

Ik mocht als pers aanwezig zijn en heb erg genoten van het enthousiasme van de schrijvers en illustratoren die aanwezig waren. Ik hoop dat de aanwezige studenten een mooie wensenlijst mee naar huis hebben genomen. Het stuk van Kees Boekhof was er motiverend. Dat is waarom wij leerkrachten de kinderen aan het lezen moeten krijgen.

Gedurende de 3 rondes konden studenten ook aansluiten bij een van de andere workshops. Zoals ik het begrepen heb waren deze wat praktischer ingericht met tips en trucs om zelf mee aan de slag te gaan.

Een volgende editie zou het fijn zijn als er meer leerkrachten vertellen over hoe zij gebruik maken van boeken in de klas. Het zou natuurlijk super zijn als alle leerkrachten zo’n boekenworm zoals ik zijn, maar helaas is dat niet de realiteit. Daarom zou het fijn zijn als de studenten die minder gemotiveerd zijn voor het leesonderwijs toch leren hoe zij het leesenthousiasme over kunnen brengen op de kinderen (en misschien daardoor zelf wat meer plezier ontwikkelen).

Het was in ieder geval erg gezellig om Femke van Leesbevordering in de klas en Beau van Juf Beau weer te zien.

Pabo Leest!