Rol van de leerkracht bij dyslexie

[DOOR MANDY] In het onderwijs kom je dyslexie regelmatig tegen. Hoe ga jij hier als leerkracht mee om? In dit blog lees je over hoe jij kinderen met dyslexie of kenmerken van dyslexie kunt begeleiden.
– Rol van de leerkracht bij dyslexie –

Header blog Rol van de leerkracht bij dyslexie

Wist je dat dyslexie in sommige landen veel minder voorkomt dan in Nederland? Of dat een gemiddelde klas in Nederland 1 à 2 kinderen met dyslexie heeft? Als leerkracht kom je het dus regelmatig tegen. Wat dyslexie precies is kun je lezen in mijn eerdere blog over dit onderwerp.

Wat kun je betekenen voor een leerling met dyslexie? Onthoud dat het voor een leerling met dyslexie gewoon echt moeilijker is om te leren lezen en/of schrijven. Het kost meer moeite, meer tijd en soms lijkt het zelfs of de leerling gewoon lui is of er geen zin in heeft. En dit kan natuurlijk ook echt zo zijn, want stel je voor dat je als volwassenen 5 keer op moet voor je rijbewijs. Dit maakt je onzeker en je zult soms graag de handdoek in de ring willen gooien, maar toch moet je door blijven zetten en extra lessen nemen om uiteindelijk te slagen. Dat is jouw rol van de leerkracht!

Het klinkt vanzelfsprekend, maar blijf leerlingen stimuleren en bemoedigen. Dit in combinatie met het blijven monitoren van het welbevinden van het kind. Soms doet het op emotioneel vlak meer met kinderen dan wij ons bewust van zijn. Blijf complimenten geven, maar zorg wel dat ze oprecht blijven.

Voorbeelden van oprechte complimenten/stimulerende opmerkingen zijn:

  • Ik zag dat je goed je vinger gebruikt om aan te wijzen waar je gebleven bent.
  • Ik hoorde dat je tijdens het lezen goed pauzes nam bij de punten.
  • Ik zag dat je je tijd nam en dat lastige woord spellend las.

Hoe ga je om met een leerling met dyslexie?

Zorg dat het ‘gewoon’ is voor de klas dat een leerling meer tijd krijgt. Leerlingen voelen zich vaak toch opgelaten als zij weer als langst bezig zijn en hun klasgenoten moeten wachten tot zij klaar zijn. Soms kan je dit als leerkracht voorkomen door bijvoorbeeld meerkeuzevragen voor te lezen. Hierdoor zal het ook minder tijd en moeite kosten om een toets te maken.

Bron: Interaction Institute for Social Change. Angus Maguire, interactioninstitute, madewithangus.com

Weet dat er echt meer mogelijk is rondom het voorlezen van (CITO)toetsen dan de algemene handleiding voorschrijft. Ja, zelfs bij begrijpend lezen! Daarvoor kun je dit masterplan raadplegen.

Bij rekenwerk kan je natuurlijk een tafelkaart laten gebruiken. En waarom moet die taaltoets over woordenschat perse op papier? Mondeling is ook een optie. Als je beschikking hebt over Chromebooks of laptops dan kan je deze kinderen ook dictees hierop laten maken. Zet de spellingcontrole uit en laat ze het typen.

Kijk vooral wat op jouw school gebruikelijk is. Vaak is er een dyslexieprotocol waaruit je kunt halen wat jullie vanuit je rol van de leerkracht op school doen om deze kinderen te ondersteunen. Ga het gewoon samen met de leerling proberen. Laat ze het ervaren en wie weet gaat het ze enorm helpen.

Hulpmiddelen

Een greep uit veel voorkomende hulpmiddelen voor dyslextische kinderen zijn:

  • Vergrootte tekst
  • Voorleessoftware (bijvoorbeeld de voorlezer pen)
  • Leesliniaal
  • Gebruik van regelkaarten
  • Tafelkaart
  • Typen op een device
  • Maar ook Yoleo (gratis luisterboeken via de bibliotheek)

In mijn volgende blog ga ik hier dieper op in.

Op zoek naar meer informatie over dyslexie? Over mijn ervaring als leerkracht met dyslexie en de mogelijke hulp voor leerlingen met dyslexie schreef ik ook nog andere blogs:

Vergelijkbare artikelen