Wijzer in leesmotivatie

Als leerkracht ben je vast bekend met landelijke initiatieven om leesbevordering te vergroten. Denk daarbij aan de Kinderboekenweek, De Nationale voorleeswedstrijd, campagnes van Stichting Lezen en de Leescoalitie of Bibliotheek op School. Leesbevorderingsinitiatieven op kleine schaal, bijvoorbeeld schoolbreed, zijn ook effectief, maar hoe pak je dat aan? Met de kaarten van Wijzer in leesmotivatie krijg je als leerkracht suggesties om de leesmotivatie te bevorderen. In dit blog vertel ik je meer over de inhoud van de Wijzer in leesmotivatie.
– Wijzer in leesmotivatie –

Wijzer in leesmotivatie

Cover Wijzer in leesmotivatie

De Wijzer in leesmotivatie is ontwikkeld door onderwijsadviesbureau ZIEN in de klas. Hun missie is ‘alle klassen gelukkig en gelijke kansen voor ieder kind’. Alle medewerkers hebben een pabo-achtergrond en ervaring met het werken in het (speciaal) basisonderwijs. Deze Wijzer is geschreven door Nienke Scholte Lubberink, manager innovatie en expert dyslexie en Floor Stolwijk, onderwijskundig adviseur en gespecialiseerd in taal-leesonderwijs en didactisch handelen.

Wijzer in leesmotivatie is een klein doosje met daarin een boekje en 57 activiteitenkaarten om leesmotivatie te bevorderen. In het boekje vind je achtergrondinformatie over leesmotivatie en leesbevordering. De hoofdstukken gaan over lezen en leesmotivatie, de motivatiebehoeften, de leescirkel en de werkwijze van de kaarten. In alle hoofdstukken wordt steeds verwezen naar wetenschappelijke artikelen. Achterin vind je een overzicht van de gebruikte bronnen.

Hoe werkt Wijzer in leesmotivatie?

De Wijzer in leesmotivatie gaat uit van de 5 meest effectief bewezen principes die leesmotivatie bevorderen: de waarde van lezen, autonomie, competentie, relatie en redenen om te lezen.

In het kort:

  • Waarde van lezen: zien lezen, doet lezen, dus de kleine gedragingen als boekpromotie in de klas, vertellen over jouw boek, tippen van een boek aan een leerling
  • Autonomie: keuzevrijheid en eigenaarschap binnen hun eigen leesproces
  • Competentie: het vertrouwen dat leerlingen hebben in hun leesvaardigheden
  • Relatie: relatie tussen leerlingen en ‘de ander’, dat kan gaan over leerkrachten, ouders en medeleerlingen.
  • Redenen om te lezen: stilstaan bij waarom leerlingen een boek kunnen lezen, ruimte maken voor ieders interesse

In de Wijzer in leesmotivatie vind je kaarten met daarop deze 5 principes, elk met een eigen logo. De kaarten zijn verdeeld in 4 sets met activiteitenkaarten. De sets zijn teamkaarten, groepskaarten, leerlingkaarten en kaarten gericht op ouderbetrokkenheid.

Teamkaarten

Deze kaarten helpen je om een gezamenlijke visie over leesmotivatie neer te zetten. Op de kaarten, die je met je team, directie en MT kan bespreken, vind je teambrede activiteiten, stellingen, wist-je-datjes en andere tips. Op sommige kaartjes staat ook een verwijzing naar een (gratis) download.

Wijzer in leesmotivatie 2

Leerlingkaarten

Op deze kaarten staan activiteiten die leerlingen individueel of in groepjes kunnen uitvoeren, zoals het opnemen van een Podcastaflevering over jouw gelezen boek of het bedenken van stellingen voor je klasgenoten. Op elk kaartje vind je een QR-code met het werkblad bij de activiteit. Leerlingen kunnen dus echt zelfstandig een keuze maken en aan de slag gaan.

Groepskaarten

Anders dan de leerlingkaarten kunnen deze activiteiten op groepsniveau door de leerkracht worden ingezet. Ook activiteiten gericht op het vormgeven van een stimulerende leesomgeving vind je terug in deze set.

Ouderbetrokkenheidkaarten

Deze kaarten kunnen door leerkracht maar ook door de directie ingezet worden. De activiteiten hebben betrekking op activiteiten om ouders onderdeel te laten uitmaken van jouw leesonderwijs.

Wijzer in leesmotivatie 1

Recensie

Wat een fijne tool is de Wijzer in leesmotivatie! De kaartjes kun je op verschillende manier inzetten. Als leescoördinator geeft het je houvast om met je team in gesprek te gaan. Gebruik het als gespreksstarter bij werkgroep-vergaderingen, als een checklist om je leesvisie aan te scherpen of als evaluatiemoment. Dat is het prettige van de kaarten: je kiest zelf hoe en wanneer je ze inzet, maar door de achtergrondinformatie in het boekje en de QR-codes met downloads kan je sowieso meteen aan de slag. Op een heleboel kaartjes vind je ook de leescirkel van Aidan Chambers. Wie de opleiding Open Boek heeft gevolgd, zal hier zeker van hebben gehoord. Door de specifieke fase van de leescirkel en één van de principes van leesmotivatie kun je de kaarten doelgericht inzetten.

Daar zit meteen voor mij de kracht van de Wijzer in leesmotivatie. Niet zomaar iets inzetten, maar met wetenschappelijke onderbouwing de leesmotivatie van jouw leerlingen vergroten. Voor ervaren leescoördinatoren zullen veel activiteiten al bekend zijn, maar door de kaartjes teambreed te bespreken zorg je ervoor dat iedereen dezelfde kennis heeft en over dezelfde inhoud kan meepraten. Je legt samen met je team een mooie basis neer waarop je met z’n allen verder kan bouwen.

Met dank aan Zien in de klas voor dit recensie-exemplaar.

*Dit bericht bevat affiliate links

Vergelijkbare artikelen

Winkelwagen